Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Organizácia vlastnej práce a času - sebariadenie a manžérska etika (1.)
Dátum: Rubrika: Funkčné vzdelávanie Zo seriálu: Organizácia vlastnej práce a času
Funkčné vzdelávanie vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov upravuje § 47 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“). Jeho súčasťou je absolvovanie základného modulu vzdelávania a rozširujúcich modulov. Jedným z rozširujúcich modulov je aj modul Sebariadenie a manažérska etika. V príspevku ponúkame prehľad názorov a odporúčaní frekventantov vzdelávania zdieľaných prostredníctvom vypracovania dištančnej úlohy, ktorej znenie bolo: S využitím metódy SWOT analýzy navrhnite proces zefektívňovania vlastnej práce a organizovania svojho času ako vedúceho zamestnanca.
Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec získa profesijné kompetencie vyžadované na výkon riadiacich činností absolvovaním základného modulu a rozširujúcich modulov funkčného vzdelávania. Základný modul funkčného vzdelávania úspešne absolvuje pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa (do 31. decembra 2022 sa to nevyžaduje).
Jedným z rozširujúcich modulov funkčného vzdelávania je aj modul Sebariadenie a manažérska etika, ktorého cieľom je poznať teoretické východiská manažérskej etiky a jej význam pre úspešné riadenie školy alebo školského zariadenia, poznať silné a slabé stránky svojej osobnosti, svoje predpoklady a vedieť ich využiť v prospech riadenia školy alebo školského zariadenia.
Súčasťou vzdelávanie je aj vypracovanie dištančnej úlohy k téme Organizácia vlastnej práce a organizovanie svojho času. Výstup z vypracovania dištančnej úlohy sme zhrnuli vo forme názorov a odporúčaní z praxe vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov, ktorí sa zúčastnili funkčného vzdelávania v Centre ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave.
Zefektívnenie riadiacej práce
Pre zefektívnenie riadiacej práce vedúcich zamestnancov je, podľa ich názorov, dôležité určenie si priorít a konzultačných hodín. Časť z nich využíva závery SWOT analýzy, najmä príležitosti, ktoré zo zisťovania analýzy vyplynuli. Pri plánovaní činností riadiaci zamestnanci škôl a školských zariadení často uprednostňujú najmä určenie si kľúčových úloh. Uvedomujú si tiež, že im môže pomôcť nemiešať reflektovanie práce a súkromia.
Určenie priorít a konzultačné hodiny -„Každý deň si určím priority. Pre zefektívnenie svojho pracovného času vymedzujem ráno (6:45 hod. – 7:45 hod.) a po vyučovaní (13:45 hod. – 14:45 hod.) konzultácie pre zamestnancov školy. Mám zavedený diár, kam píšem zoznam „to do“ a používam pri tom farebné perá - červenou si značím neodkladné, dôležité veci, žltou menej dôležité a zelenou bežné činnosti, ktoré zaberú málo času a nie sú podstatné. Vec, činnosť, ktorú som vybavila, označujem zvýrazňovačom. Snažím sa nepísať veľa činností do zoznamu, lebo na konci dňa som frustrovaná a rozladená, ak nestihnem všetko.“
Využívanie zistení SWOT analýzy -„V riadiacej práci sa snažím využívať príležitosti zo SWOT analýzy. Začala som úzko spolupracovať s pani starostkou, hoci nie je našim zriaďovateľom. Pomohla nám získať finančný príspevok na zakúpenie pomôcok. Z magistrátu sme dostali pomoc formou jednorazových rúšok pre zamestnancov a žiakov. Momentálne našim zamestnancom a rodičom poskytujú bezplatné PCR testovanie.“
Plánovanie činnosti a určenie kľúčových úloh - „Vo funkcii zástupkyne som druh
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk