Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Quo vadis... vzdelávanie na Slovensku alebo... učíme sa z vlastných chýb?

Dátum: Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial

Rok 2018 je zvláštny z niekoľkých hľadísk. V prvom rade je to príležitosť zamyslieť sa nad fungovaním samostatnej Slovenskej republiky za posledných 25 rokov, porovnávať, v čo sme dúfali, čo sa podarilo a čo sa nepodarilo urobiť, a to aj v školstve. Z analýzy snáh, úspechov a prehier nášho školstva by bolo dobré zobrať si ponaučenie, identifikovať, kde sa robia chyby, prečo nefunguje to, čo sa reformne navrhovalo. Rok 2018 je cez číslo 8 aj rokom magickým. Či už spomenieme rok 1918, 1948, 1968, alebo aj rok 1989 (ktorý začal už vlastne v roku 1988) a pripojíme k tomu rok 2008, kedy bol prijatý doteraz platný zákon o výchove a vzdelávaná (zákon č. 245/2008 Z. z.), všade figuruje osmička. Numerologicky založení si mimovoľne môžu dať veci a udalosti do súvislostí s otázkou, či ide len o náhodu alebo aj o čosi viac...?

Rok 2017 priniesol pre školstvo niekoľko významných udalostí. Došlo k ďalšej výmene ministrov, čo však už nemožno považovať za neobvyklé a významné, lebo ministri školstva sa menia v intervaloch osemnástich mesiacov. Vypracoval sa dokument Učiace sa Slovensko, čo je skutočne zaznamenania hodnou udalosťou. Medzinárodné merania skupinového riešenia problémov dopadli pre slovenských žiakov znova zle. Boli voľby do samospráv, ktoré sa školstva tiež dotýkajú. Výpočtom udalostí v rezorte školstva by sme mohli pokračovať. O ich prínose, či neprínose sa stále diskutuje. Neboli to však opatrenia v rámci premyslených, krokových zmien, ktoré by mali zmeniť kvalitu nášho školstva (napr. rozšírenie dejepisu, exkurzie do koncentračných táborov, program pre zdravotne postihnuté deti v materských školách, relaxačno-korektívne cvičenia pre žiakov s ADHD a pod.).

Aj keď na čísla a náhody neveríme, je zaujímavé pozrieť sa na rok 2018 z hľadiska očakávaní a nádejí. Zdá sa s vysokým stupňom presvedčenia, že aj štvrtá reforma školstva ostane nerealizovaná. Dokument Učiace sa Slovensko, bol pomerne pozitívne prijatý učiteľmi, s menším nadšením ho prijala širšia odborno-vedecká komunita a najmenej vrúcne bol tento dokument prijat

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály