Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Základom vzťahu je dôvera

Dátum: Rubrika: Rozhovor

Rozhovor s Mgr. Alexandrom Jakubčom

Vyštudoval pedagogickú fakultu, učil v škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave a cenné skúsenosti získal v medzinárodnom programe Teach for Slovakia (ďalej „TFS“), kde dva roky vzdelával a vychovával deti z rómskej osady v Základnej škole v Stráňach pod Tatrami. Po absolvovaní programu TFS bol na stáži na ministerstve školstva v kancelárií ministra školstva, kde odovzdával nažité skúsenosti za rokovacím stolom. V súčasnosti pôsobí ako pedagóg v Súkromnej základnej škole Mercury v Bratislave. Dnes už ako ambasádor programu TFS má možnosť vnímať podmienky ovplyvňujúce vzdelávanie s nadhľadom a svoje postrehy odovzdávať ďalej. 

„Neboli to klimatizované skúsenosti z kníh a konferencií, ale priamo z terénu, kde som platil dvojročné životné školné.“

Ako pedagóg ste pôsobili dva roky v programe Teach for Slovakia. Ako vnímate túto skúsenosť s odstupom času?

Dva roky som slúžil deťom z rómskej osady v Stráňach pod Tatrami v rámci programu Teach for Slovakia, ktorý je súčasťou medzinárodného programu Teach For All. Celosvetovo priťahuje najschopnejších mladých ľudí, ktorí predtým než naplno rozbehnú svoju kariéru, idú učiť do základných škôl v najťažších podmienkach. Do programu som sa zapojil z dvoch dôvodov. Jeden je osobný. Rodičia mi vštepovali hodnoty, akými sú vzdelanie, úcta k životu, pomoc iným. Cítim zodpovednosť za dary, ktoré som od života dostal, preto som sa rozhodol venovať dva roky deťom, ktoré sú podľa majoritnej spoločnosti už pri narodení odsúdené na neúspech. Som presvedčený, že niet lepšej univerzity pre formovanie charakteru, ako miesto na ktorom som dva roky slúžil. Druhým dôvodom je profesionálna angažovanosť za zlepšenie vzdelávania na Slovensku. Snažil som sa veľmi citlivo pozorovať prostredie, v ktorom deti vyrastajú, aby som neprestrelil očakávania, čo môžu dokázať, čo z nich môže byť, obetoval som sa im naplno. Ako učiteľ som bol intenzívne podporovaný osobným mentorom na učenie. Celé to bolo o nádeji, ktorú veľký svet nevie dať, o ľudskej dôstojnosti. Bolo to miesto, kde som bol pozývaný, aby som si vybral, či sa zachovám ako úradník alebo ako ľudská bytosť.

Ako ste vnímali deti, s ktorými ste sa v rámci tohto programu stretávali?

Počas mojej služby som si uvedomil zvláštnosť doby, v ktorej žijeme. Absolvoval som množstvo školení, univerzitu, kurzy, zahraničné štúdium atď., ale nikdy som nemal lepších a úprimnejších trénerov pre svoj osobnostný rast, ako boli rómske deti z rómskej osady. Sú to takzvaní „hrajúci tréneri“. Nič mi počas naš

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály