Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zmeny v školstve po novelách zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve

Dátum: Rubrika: Právo

V príspevku venujeme pozornosť novelám zákona, ktorý je pre manažment škôl a školských zariadení a pre ich zriaďovateľov veľmi dôležitý. Ide o zákon č. 596/2003 Z. z.  o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov, ktorého novelizované ustanovenia, nadobudnú účinnosť 1. januára 2013.

Zákonom č. 325/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 345/2012 Z. z. o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol novelizovaný zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“).

Čo je predmetom posledných noviel zákona č. 596/2003 Z. z.?

Podľa dôvodovej správy k návrhu zákona č. 325/2012 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov účelom novely zákona č. 596/2003 Z. z. je najmä umožniť územnej samospráve určovať vo všeobecne záväznom nariadení podrobnosti financovania základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku, možnosť navrhnúť aj ďalšie kritériá, ktoré môže územná samospráva zohľadniť pri určovaní tejto výšky, riešiť súvislosti vo veci zaradenia, vyradenia a pri zmenách v sieti škôl a školských zariadení, ustanoviť v zákone, v ktorých prípadoch sa pri rozhodovaní postupuje podľa zákona o správnom konaní, spresniť podmienky výkonu Štátnej školskej inšpekcie, spresniť zloženie rady školy, zjednotiť dĺžku funkčného obdobia riaditeľa, podmienky jeho vymenovania, prerušenie výkonu funkcie a vymenovanie nového riaditeľa na dobu prerušenia výkonu funkcie riaditeľa.

Podľa dôvodovej správy k návrhu  zákona č. 345/2012 Z. z. o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov dôvodom novely zákona č. 596/2003 Z. z. je hlavne úprava činnosti orgánov špecializovanej miestnej štátnej správy na úseku školstva.

Čo je z týchto noviel zákona pre školy a školské zariadenia a ich zriaďovateľov dôležité?

Podľa novelizovaných ustanovení § 7 ods. 12 písm. d), e), k) zákona č. 596/2003 Z. z . dochádza k zmenám vo financovaní:

  • základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení; podrobnosti si územná samospráva upraví vo všeobecne záväznom nariadení,
  • záujmového vzdelávania detí v centrách voľného času,
  • školských klubov detí,
  • školského stravovania.

Obce a samosprávne kraje poskytujú dotácie na mzdy a prevádzku zriaďovateľovi cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia z finančných prostriedkov poukázaných podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov v územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 564/2004 Z. z."). Tieto dotácie obce a samosprávne kraje poskytujú na základe žiadosti zriaďovateľov. Obce a samosprávne kraje stanovujú vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach podrobnosti financovania základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení a určujú výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.

V zariadeniach školského stravovania na žiaka školy, skutočného stravníka alebo na jedno hlavné jedlo alebo doplnkové jedlo, pričom môžu pri tejto výške zohľadniť podľa druhu školy alebo školského zariadenia:

  1. formu organizácie výchovy a vzdelávania,
  2. počet hodín vzdelávania poskytovaných deťom školských zariadení,
  3. počet detí, žiakov alebo poslucháčov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v škole alebo v školskom zariadení,
  4. počet detí mladších ako tri roky v materskej škole (len obce),
  5. zaradenie zamestnancov školy alebo školského zariadenia do platových tried, pracovných tried a skutočnosť, či zamestnanec poberá kreditový príplatok a jeho výšku,
  6. energetickú náročnosť budovy, v ktorej sa uskutočňuje výchova (len obce) a vzdelávanie,
  7. výšku nájmu, ak je škola alebo školské zariadenie umiestnené v priestoroch prenajatých obcou alebo samosprávnym krajom.

Obce a samosprávne kraje poskytujú finančné prostriedky:

  • na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce alebo samosprávneho kraja v centrách voľného času; v cirkevných centrách voľného času a v súkromných centrách voľného času na deti do dovŕšenia 15 rokov veku s trvalým pobytom na území obce alebo samosprávneho kraja,
  • na deti školského klubu detí, ktoré navštevujú základné školy zriadené na území obce.

Novelou sa tak zabezpečuje, aby si každá obec financovala náklady na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce v centrách voľného času, bez rozdielu veku vo vlastných centrách voľného času, v neštátnych centrác

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály