Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zvládanie náročných životných situácií vo vedúcej pozícii v školstve
Dátum: Rubrika: Mediácia
V príspevku sa venujeme téme, ktorá zdanlivo nesúvisí s pracovnou pozíciou vedúceho zamestnanca v školstve. Neraz sa však v praxi stretávame so situáciou, kedy práve vedúci zamestnanec, vedúca zamestnankyňa aj v dôsledku pracovného vyťaženia zažíva konflikt v rodine, rozpadá sa mu/jej vzťah, je v rozvodovom konaní, rieši vysporiadanie majetku, hľadá odpovede na otázky, ktoré súvisia v konfliktom. Vie riaditeľ/ka školy, resp. školského zariadenia zvládnuť vlastnú vzťahovú krízu, napr. rozvod manželstva lepšie ako zamestnanec na inej pracovnej pozícii? Ovplyvní konflikt jeho/jej fungovanie na pracovisku? Vie, kde treba hľadať pomoc?
Život dokáže pripraviť pre každého z nás situácie, ktoré nie sú príjemné a ktoré nás zaskočia. Niekedy sú to zdravotné problémy, vzťahové problémy, inokedy problémy v rámci rodiny, či iné okolnosti, ktoré nás dokážu potrápiť. Ak takéto náročné osobné obdobie prežíva vedúci pracovník v školstve, ktorého pracovná pozícia ho predurčuje priamo k riešeniu množstva konfliktov na pracovisku, je to o to náročnejšie.
Konflikty a ich riešenie
Konflikt je väčšinou vnímaný ako niečo negatívne. Je však bežnou súčasťou života, stretávame sa s ním snáď v každej jeho oblasti. Má nesmierne veľa definícií a dá sa rozdeliť podľa množstva kritérií. Pohľad mediátorov – odborníkov na riešenie konfliktov a sporov je iný – pozerajú sa na naň ako na príležitosť k zmene. A to, čo je podstatnejšie, nie je konflikt samotný, ale spôsob, ako k nemu pristupujeme, ako ho riešime.
Je dôležité si uvedomiť, že priebeh konfliktu má svoje fázy, od jeho počiatku až po našu reakciu naň.
Na začiatku konfliktu nám fyzické (stiahnuté hrdlo, bolesť brucha, zvýšený tep a pod.), emocionálne (strach, hnev, nervozita a pod.) a kognitívne signály (kedy premýšľame o situácii), dávajú vedieť, že sa niečo deje. Ideálne je uvedomiť si, čo sa deje, čo sú moje potreby, čo mi prekáža na správaní partnera.
Konflikt prejde do ďalšej fázy, kedy strany komunikujú podráždene, kriticky, prechádzajú do otvoreného sporu. V tejto fáze sú strany ešte schopné sami vyriešiť problém. Môžu slušnou formou pomenovať konflikt – čo cítim, čo mi prekáža. Konflikt treba depersonifikovať, začať riešiť jeho vecnú stránku (obsah),nie osobu, hľadať riešenia, ktoré budú prijateľné pre obe strany.
Ak sa nám to nepodarí, konflikt bude rásť. Strany budú brániť svoje pozície, vzájomne sa obviňovať, bude prevládať snaha zvíťaziť za každú cenu. V tejto chvíli je vhodné prizvať tretiu stranu.
Ak sa tak nestane, konflikt prejde do fázy tzv. izolácie, čo už je štádiom konfliktu, kedy sú strany nahnevané, chcú sa potrestať, prestanú vzájomne komunikovať, odmietajú hľadať riešenia, môže prísť k prerušeniu kontaktu. Tu už je nevyhnutný zásah tretej osoby, napr. mediátora.
V opačnom prípade prejde konflikt do fázy deštrukcie, kedy nahromadené napätie spôsobí, že si strany začnú ubližovať. Môžu to byť verbálne ale aj fyzické útoky. V tejto fáze je mediácia veľmi komplikovaná.
Ak deštrukčná fáza trvá príliš dlho, konflikt prejde do štádia odcudzenia sa, sklamania, depresie. Strany sú un
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk