Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Aktuálne trendy v hodnotení žiakov v interkultúrnych súvislostiach

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Hodnotenie

Každý rok sa na konci školského roka opakuje tá istá situácia. Mnohí žiaci sa obávajú vysvedčenia a kladú si otázky: „Ako budú reagovať rodičia? Neprepadnem?“ Takéto stresujúce stavy však žiaci v niektorých krajinách vôbec nepoznajú. Napríklad švédski žiaci až do 8. triedy základnej školy nedostávajú vysvedčenia. Rodičia sú o študijných výsledkoch žiakov informovaní na pravidelných informatívnych stretnutiach (A. Sandner, 2008).

Hodnotenie žiaka je integrálnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu, má rôzne ciele a plní viaceré funkcie, výrazne vplýva na psychiku žiakov, ovplyvňuje ich správanie a konanie, pôsobí na ich emocionálnu stránku. Veľmi výrazne ovplyvňuje aj sebavnímanie a sebahodnotenie žiakov a formuje ich vzťah ku škole. Môže žiaka motivovať, povzbudiť do ďalšej činnosti, ale na aj demotivovať. Zhodnotenie výsledkov učenia a správania žiaka môže učiteľ vyjadriť rôznymi formami. Na Slovensku sa v súčasnosti najčastejšie hodnotí známkami. Mnohým žiakom, rodičom aj učiteľom však klasifikácia známkami vyhovuje stále menej, pretože je založená na porovnávaní výkonu žiaka s výkonom jeho spolužiakov alebo s vopred stanovenou normou. Pomocou známky môže učiteľ ohodnotiť množstvo a kvalitu osvojených vedomostí, správnosť vyriešených úloh, ale známka vo forme čísla nevypovedá o celej šírke učebných výsledkov a správania žiakov.

V súvislosti s humanistickou orientáciou výchovno-vzdelávacieho procesu sa v súčasnosti stále viac diskutuje o nahradení známok inými, alternatívnymi formami evalvácie. Výhodou alternatívnych foriem hodnotenia je, že sú komplexnejšie, umožňujú hodnotiť viaceré stránky žiakovej osobnosti a konkrétnejšie popisujú pokrok žiaka.

V rámci EÚ sa najčastejšie uplatňuje: slovné hodnotenie, portfólio, kniha hodnotenia, hodnotiace rozhovory, evalvačné správy, sebahodnotenie žiakov.

Slovné hodnotenie

Predstavuje komplexný verbálny opis stavu rozvoja žiaka. Z hľadiska vplyvu na dieťa je k dieťaťu láskavé a snaží sa napomôcť jeho všestrannému rozvoju (P. Gavora, 2010). Prednosti slovného hodnotenia v porovnaní so známkami spočívajú v tom, že poskytuje súhrnnejšie a flexibilnejšie hodnotenie viacerých stránok osobnosti žiaka, nepôsobí stresujúco a má výrazný motivujúci účinok. Slovné hodnotenie má väčšiu výpovednú hodnotu ako známka vzhľadom na to, že obsahuje konkrétne vyjadrenie toho, čo žiak v danom predmete zvládol a na akej úrovni.

Príklad:

Trojka z nemeckého jazyka žiaka informuje o tom, že jeho vedomosti sú priemerné, avšak neuvádza špecifické informácie. Známka mu poskytuje informáciu o tom, že vie v cudzom jazyku pekne a plynulo čítať, ale „nehovorí“ mu aj o tom, že robí chyby pri voľnej konverzácii. Alebo mu známka dáva najavo, že v diktáte nerobí veľa chýb, ale nešpecifikuje problémy v písaní súvislého voľného textu.

Slovné hodnotenie na rozdiel od známky poskytuje učiteľovi pri hodnotení väčší priestor na indivi­duálny prístup k žiakom, umožňuje vyjadriť a popísať, v čom je žiak dobrý a poukázať na to, v čom by sa mal zlepšiť. Prostredníctvom bohatého repertoáru slovných vyjadrení má učiteľ možnosť informovať žiaka o jeho silných stránkach s prihliadnutím na rozsah jeho vedomostí, individuálne schopnosti, snahu, záujem a prístup k povinnostiam. V prípade potreby môže učiteľ na pedagogicky taktne a citlivo poukázať na žiakove negatívne stránky, resp. nedostatky a naznačiť mu smer vývoja a uviesť možnosti nápravy so zreteľom na jeho individuálne schopnosti. Výhodou slovného hodnotenia je aj to, že umožňuje žiakovi vlastné porovnanie a žiak môže zistiť, v čom je dobrý, a naopak, v čom sa má zlepšiť (R. Kahl, 2006). Cieľom slovného hodnotenia je popísať učebný pokrok žiaka v jednotlivých oblastiach, povzbudiť a motivovať ho do ďalšej činnosti bez porovnávania jeho výkonov s inými žiakmi. Pri slovnom hodnotení sa žiak snaží o čo najlepší osobný výkon a nepociťuje žiadne obavy z prípadného neúspechu, znižuje sa tlak na výkon, žiak prežíva na vyučovaní menej strachu a stresu, pretože mu nehrozí zlá známka (P. Gavora, 2010). Toto zároveň vytvára priaznivejšiu a pozitívnejšiu klímu na vyučovaní.

Z hľadiska pedagogických predpokladov učiteľa je slovné hodnotenie náročnejšie ako udelenie známky, kladie zvýšené nároky na jeho diagnostické schopnosti a vyžaduje si výraznú mieru jeho kreativity. Vzhľadom na to, že slovné hodnotenie si vyžaduje formuláciu presných a výstižných charakteristík žiakov, je to pre mnohých učiteľov náročné, alebo ich to príliš zaťažuje. V súčasnosti sa slovné hodnotenie uplatňuje na rôznych typoch a druhoch škôl na Slovensku aj v zahraničí. Niektoré školy uplatňujú slovné hodnotenie v zmysle náhrady známky, iné používajú tento typ evalvácie spolu so známkou, v tomto prípade predstavuje slovné hodnotenie doplnenie známkovania.

Portfólio

Portfólio je prehľadný súbor najrôznejších dokumentov a prác žiaka, ktoré slúžia na komplexné zhodnotenie jeho výkonov.

Obsah portfólia je rôznorodý a môžu ho tvoriť:

  • Písané texty – výsledky prác žiakov, správy o učebnom vývoji, referáty, testy, projekty, slohové práce, sebahodnotiace záznamy a iné písané texty.
  • Audiodokumenty – záznamy čítania, recitácie, nahrávky výslovnosti v cudzom jazyku, spev, hra na hudobnom nástroji apod.
  • Videonahrávky – divadel
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk