Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Stratégie na rozvoj pozitívnej klímy v škole
Dátum: Rubrika: Klíma v triede
V príspevku prezentujeme teoretické východiská realizovaného autorského preventívneho programu k podpore pozitívnej klímy v triede. Popisujeme metódu Whole Brain Teaching ako možný koncept k podnetnému vyučovaniu. Definujeme ciele a stratégie vyučovania použitej metódy. Ponúkame príklady aktivizujúcich pokynov, dôležité pravidlá triedy. Opisujeme príklad hodnotiacej hry a cnosti tematických dní, ktoré upevňujú vôľové a morálne vlastnosti žiakov, ich formovanie, tvorivosť, ale aj riešenie konfliktov a problémových úloh.
Počas života človek prichádza do kontaktu s množstvom ľudí. S niektorými si vytvorí hlbšie osobné vzťahy, s inými formálne. Učitelia a žiaci prichádzajú do vzájomného kontaktu a vytvárajú formálne alebo funkčné vzťahy, ktoré ovplyvňujú spoločný život v triede a jej klímu. V prípade ich ohrozenia vzniká priestor pre vytváranie podmienok k vzniku sociálno-patologických vzťahov s dôsledkom možného narušenia sociálnych kontaktov medzi členmi každej sociálnej skupiny (Kováčová, 2021). Každá trieda je charakteristická inou klímou triedy. Hanuliaková (2010, s. 11 - 14) uvádza túto typológiu klímy triedy[1].
Obr. 1: Klíma triedy
Pozitívnu klímu možno opísať aj slovnými spojeniami ako dobrá klíma, dobré sociálne prostredie a atmosféra vo vyučovacom procese. Jej aktérmi sú učitelia, žiaci a v niektorých prípadoch aj rodičia. V prostredí triedy by malo dochádzať k zvyšovaniu vzájomnej sebaúcty, prosociálnosti, empatie, tolerancie, tiež k pozitívnemu hodnoteniu.
Preventívny program k podpore pozitívnej klímy v triede
V triede treba vytvoriť pozitívnu a priateľskú klímu, ktorá ovplyvňuje aj vytvárajúce sa vzťahy. Treba sa zamerať na aktívne riešenie problémov, vytváranie spoločných pravidiel, vytváranie hodnôt k podpore vnímania heterogenity sociálnej skupiny ako bežnej súčasti spoločnosti atď. (podľa Kováčová, 2021).
Jednou z možností podporovania vytvárania pozitívnej klímy je vhodná prevencia formou časovo kratších stretnutí, preventívnych programov, osvety formou prednášok alebo zaujímavých besied (Tomášová, 2006). Aktuálne sa v školách stretávame s tým, že sa s prevenciou začína až vtedy, keď vznikne nejaký sociálno-patologický jav, ktorý v školskom prostredí môže narúšať pozitívnu klímu triedy.Miovský a kol. (2012) popisujú tzv. minimálny preventívny program, ktorý je komplexným dlhodobým preventívnym programom pre školu. Má jasne definované dlhodobé a krátkodobé ciele a je naplánovaný tak, aby bol prispôsobený kultúrnym, sociálnym okolnostiam a štruktúre školy. Rešpektuje rozdiely v školskom prostredí, zvyšuje schopnosti žiakov robiť informované a zodpovedné rozhodnutia.
Charakteristika Whole Brain Teaching
Ako príklad ponúkame preventívny program na rozvoj pozitívnej klímy v triede pomocou metódy Whole Brain Teaching[2]. Základným cieľom Whole Brain Teaching (ďalej len „WBT“) je odmeňovať žiakov za ich zlepšenie. Chválime úsilie, skvelú prácu a pokrok, ktorý urobili od posledného skúšania, testovania, príp. praktických činností. Nezameriavame sa na vrodený talent, ale na individuálny rast jednotlivca, pretože každé dieťa môže byť rôzne obdarené talentom a zároveň môže byť úspešné. Na začiatku je vhodné žiakom, ktorí sú v niečom limitní, zadávať jednoduché ciele. Keď pocítia ohodnotenie zo zlepšenia, budú motivovaní k ďalším činnostiam (Biffle,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk