Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Učiteľ ako obeť kybernetických útokov žiakov
Dátum: Rubrika: Prevencia
Príspevok sa venuje téme moderných technológií, ktoré, okrem množstva výhod, prinášajú aj riziká, ako napr. kybernetické útoky voči učiteľom. V článku analyzujeme príčiny kybernetických útokov, aj ich typické formy, popíšeme výskum realizovaný medzi koordinátormi prevencie a policajtmi a upozorníme na vhodné príklady preventívnych aktivít, ktorými možno kybernetickým útokom žiakov voči učiteľom predchádzať.
Moderné technológie prenikajú do mnohých oblastí nášho života a priniesli množstvo pozitívneho. Súčasná generácia žiakov základných a stredných škôl vníma internet a informačné technológie ako bežnú súčasť života. Sú súčasťou Generácie Z (narodení po roku 2000) alebo Generácie Alfa (narodení po roku 2010), nepamätajú si svet bez moderných technológií, bez počítačov a internetu. Často moderné technológie ovládajú lepšie ako dospelí – ich rodičia, vychovávatelia či učitelia.
Okrem nesporného množstva výhod a pozitív však moderné technológie prinášajú aj rôzne riziká, medzi ktoré možno zaradiť kyberagresiu a kyberšikanovanie. Kyberagresia a kyberšikanovanie neexistujú iba medzi žiakmi, ale obeťou sa môže stať aj učiteľ.
Riziká kybernetických útokov spočívajú v rýchlosti šírenia obsahov a v nepretržitej prístupnosti znevažujúcich, agresívnych či nepravdivých informácií veľkému počtu ľudí.
Nie všetky kybernetické útoky možno označiť za kyberšikanovanie, treba zohľadniť dĺžku trvania, opakovanie útokov, ich intenzitu.
Medzi typické formy kybernetických útokov voči učiteľom viazaných na internet sa zaraďujú (K. Kopecký a R. Szotkowski, 2016a):
- kyberbaiting (vyprovokovanie učiteľa a natáčanie jeho reakcie prostredníctvom mobilného telefónu a následné zverejnenie na internete),
- zdieľanie ponižujúcich materiálov zachytávajúcich učiteľa (fotografií alebo videí z prostredia školy i mimo školského prostredia) a ich následné komentovanie,
- vytváranie falošných dehonestujúcich webových stránok učiteľa,
- vytváranie falošných dehonestujúcich profilov učiteľa,
- vyhrážanie a zastrašovanie učiteľa,
- vydieranie učiteľa,
- prienik na online účet učiteľa a následná krádež jeho identity.
Možno k nim pridať aj ďalšie formy (K. Hollá, 2012):
- vytváranie hanlivých skupín na sociálnych sieťach, ktoré obsahujú sexuálne obscénne poznámky a urážky, narážky na odbornú spôsobilosť,
- písanie správy v učiteľovom mene,
- odstránenie práce učiteľa zverejnenej na internete,
- zaznamenávanie a oznamovanie školských situácií na internete,
- nevhodné, urážajúce, osočujúce diskusné skupiny o učiteľovi.
Výskum ‒ koordinátori prevencie a policajti
Súčasnú situáciu ohľadne kybernetických útokov možno prezentovať na základe objektívnych výskumov. V roku 2017 sa realizoval výskum u koordinátorov prevencie a policajtov – preventistov a zisťoval sa ich názor na nárast problémového správania žiakov. Všetci konštatovali jeho nárast a osobitne upozorňovali na nárast rizikového, resp. problémového správania v súvislosti s internetom a elektronickými médiami.
V rokoch 2010 až 2011 sa uskutočnil u 1003 učiteľov a 3166 žiakov základných škôl v Českej republike výskum zameraný na agresívne správanie žiakov (Csémy, L. a kol., 2013). Zistilo sa, že až 94,3 % učiteľov základných škôl považuje kyberšikanovanie za jav potenciálne ohrozujúci učiteľov. U žiakov základných škôl sa zisťovalo, či niekto mobilom nasnímal učiteľa a tento snímok následne zverejnil. S touto formou agresívneho správania sa stretlo 37,7 % žiakov, konkrétne 26,4 % žiakov jeden- alebo dvakrát, 5,5 % uviedlo trikrát až päťkrát a 5
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk