Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Šikanovanie, kyberšikanovanie a ich dopad na vzdelávanie
Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity
V príspevku sa venujeme šikanovaniu a kyberšikanovaniu, ktoré vznikajú ako dôsledok strachu z nenaplnených istôt a hodnôt, čím ovplyvňujú sociálne väzby a zároveň majú dopad na vzdelávanie a školské výsledky žiakov. Je preto potrebné venovať pozornosť žiakom so slabším školským výkonom, osloviť žiakov, ktorí majú edukačné ťažkosti a učiť ich zvládať negatívne emócie, ktoré mnohokrát vyplývajú z neúspechu a demotivácie. Za dôležité považujeme rozvíjať sociálne zručnosti, ako aj sociálno-emocionálne učenie.
Škola má v živote žiaka zásadnú úlohu. Hlavné poslanie školy zohráva kľúčovú úlohu v psychickom a duševnom raste žiaka, ako aj v spoločenskom rozvoji a pokroku. Výhodami vzdelávania je rozvíjanie logického a kritického myslenia, životných zručností, ako sú napr. slušné správanie, tímová práca a spolupráca, zodpovednosť a riešenie problémov. Je nepochybné, že školstvo a vzdelávanie sú vo všeobecnosti dôležitými činiteľmi zmeny. Vzdelanie a informácie získané v škole zlepšujú sociálne zručnosti, prispievajú k sociálnej stabilite a podporujú celkový rozvoj jednotlivcov.
Do procesu edukácie vstupuje niekoľko premenných, ktoré zásadne môžu ovplyvniť kvalitu vzdelávania a učenia. Ide napríklad o osobnosť učiteľa a jeho štýl učenia, ako aj osobnosť žiaka a spôsob učenia sa, ale aj rodinné podmienky, ktoré umožňujú žiakovi učiť sa v domácom prostredí a pod. Menej pozornosti je v edukačnej praxi venované vplyvu šikanovania na školské výsledky. A pritom šikanovanie ovplyvňuje celoškolskú komunitu. Šikanovanie má nepriaznivé účinky na zdravie žiakov, ich životné podmienky a vzdelávanie. Môže spôsobiť, že sa žiaci budú cítiť osamelí, nešťastní a vystrašení. Vplyv šikanovania na vzdelávanie nie je skúmané v takej miere, ako celková prevalencia a možnosti eliminácie a prevencie javu. V príspevku pojednávame predovšetkým o šikanovaní a kyberšikanovaní, ktoré vznikajú ako dôsledok strachu z nenaplnených istôt a hodnôt, čím ovplyvňujú sociálne väzby a zároveň majú dopad na vzdelávanie a školské výsledky žiakov.
Základné typy šikanovania a vzdelávanie
Šikanovanie je celosvetový problém, ktorý negatívne ovplyvňuje klímu školy a právo žiakov učiť sa v bezpečnom a podnetnom prostredí. Podľa D. Olweusa (1996, s. 275) predstavuje „opakované negatívne vystavenie činom zo strany jedného alebo viacerých žiakov.“ Okrem uvedeného je pre šikanovanie charakteristická nerovnováha síl medzi násilníkom a obeťou, kedy obeť nie je schopná vyhnúť sa útoku alebo zastaviť viktimizáciu. Šikanovanie je proces, v ktorom osoba alebo skupina osôb opakovane využívajú svoju moc a silu voči druhým, ktorí sa nevedia, alebo nedokážu brániť. Predstavuje hlavný problém škôl a školských zariadení, ktorý môže mať veľký vplyv na žiakov, skúseností, vzťahové väzby, ako aj na sebaúctu.
Zahraničné výskumy ukazujú na významnú koreláciu medzi šikanovaním a zhoršenými edukačnými výsledkami žiakov (Ammermueller, A., 2012, Al-Raqqad, H. K., Al-Bourini, E. S., Al Talahin, F. M., Aranki, R. M., 2017), obzvlášť, ak obeťami boli výnimoční žiaci (Block, N., 2014). Zahraničný výskum A. Ammermuellera (2012) realizovaný v 11 európskych krajinách poukázal na negatívny vplyv obetí šikanovania na súčasné a neskoršie edukačné výsledky žiakov. Okrem toho bola ovplyvnená úroveň dosiahnutého vzdelania. Autorka N. Block (2014) zistila, že šikanovaní žiaci majú strach zo školy, pretože sa v nej necítia bezpečne, nie sú schopní sústrediť sa, čo sa odráža aj na ich dosiahnutých výsledkoch. Iné výskumy poukazujú na koreláciu medzi šikanovaním a nižším výkonom pri čítaní a v matematike, ako aj na spojitosť fyzického a verbálneho šikanovania so slabšími školskými výsledkami (Román, M., Murillo, F. J., 2011).
Výskumy PISA v rokoch 2015 a 2018 preukázali vyššie zapojenie do šikanovania u žiakov s nižšou úrovňou úspechu ako u žiakov s dobrým prospechom. Väčšie vystavenie šikanovaniu bolo spojené s nižšou výkonnosťou pri čítaní. Preukázalo sa, že fyzické šikanovanie je silnejšie korelované s nižšími školskými výkonmi ako verbálne šikanovanie. Pri komparovaní vzťahu medzi výkonom v čítaní a typmi šikanovania mali žiaci lepšie výsledky v čítaní na školách, kde bolo šikanovanie menej rozšírené. Na základe vyššie uvedeného môžeme konštatovať, že od typu šikanovania a závažnosti prípadu závisí ako šikanovanie ovplyvní proces učenia sa.
Existujú tri základné typy šikanovania, ktoré sú všeobecne známe.
- Prvým typom je fyzické šikanovanie, ktoré sprevádza strkanie, facky, údery, kopance, bitky, ničenie majetku a pod. Vyskytuje sa počas prestávok a všade tam, kde nie je prítomný pedagogický dozor. Žiak vystavený tomuto typu šikanovania je „chránený“ pred fyzickým útokom len v čase vyučovania. Avšak neustály strach z konca vyučovacej hodiny a následných útokov znižuje jeho výkon na hodine. U žiaka sa môžu objaviť negatívne emočné a psychosomatické dôsledky, ktoré mu následne bránia zapájať sa do vyučovacieho procesu, čo vedie k zhoršeniu prospechu. V extrémnych prípadoch prítomnosť fyzických útokov vedie žiaka k vyhýbaniu sa škole. Dôsledkom absencie sa opäť zhoršuje prospech, pretože žiak nevie sám zvládnuť zameškané učivo.
- Druhým typom je verbálne šikanovanie, pre ktoré je charakteristické slovné urážanie, vyhrážanie, zosmiešňovanie, ironizovanie, nadávanie atď. Žiak je vystavený verbálnym útokom tak počas prestávok, ako aj počas
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk