Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Autoregulatívne učenie (2.)
Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Autoregulatívne učenie
V druhej časti príspevku opíšeme model sebaregulujúceho učenia, poukážeme na dôležité zručnosti na ceste k sebariadeniu. Ponúkneme model nácviku autoregulácie. Objasníme, čo je to metakognícia ako kľúčová a rozhodujúca zručnosť k efektívnemu učeniu a poznávaniu. Opíšeme podmienky pre autoregulatívne učenie, ktoré sú dôležité pre učiteľa.
dokončenie z predchádzajúceho čísla
Model sebaregulujúceho učenia
M. Boekaerts z Holandska a M. Niemivirta (2000) z Fínska rozšírili pojem učenia o sebaregulujúce učenie (Self-Regulated Learning – SRL). Ide o balansovanie medzi cieľmi učenia a ego prospešnými cieľmi. K rozporu dochádza vtedy, keď ciele učenia nie sú na popredných miestach záujmu žiaka. Výskumy ukazujú, že nezvnútornenie sa s cieľmi učenia a vzdelávania žiakov, koreluje s direktívnym prístupom učiteľov k žiakom a s nezáujmom rodičov o vzdelanie žiakov! Model sebaregulujúceho učenia predpokladá školu zameranú na žiaka, a nielen na jeho výkony alebo na požiadavky učiteľa.
Vyučovanie, ktoré podporuje sebaregulujúce komponenty učenia žiakov, sa vyznačuje tým, že učiteľ rozvíjajúci sebariadiace učenie žiakov:
- je menej direktívny,
- dáva žiakom veľa otázok na postup práce, podmienky riešenia úloh, ich výber, vedie žiakov k formovaniu vlastných úloh, cieľov,
- podporuje u žiakov ich samostatnosť v učení, získavaní informácií, pri ich prezentácii naučeného,
- podporuje nezávislosť žiaka, jeho myslenia, postojov, správania,
- vyzýva žiakov k tvorivosti, originalite, hľadaniu iných riešení (flexibilita), podporuje neočakávané myslenie, postoje,
- necháva ich často rozhodovať, napr. akú náročnosť úloh chcú riešiť, čo chcú riešiť v projekte, čo sa chcú naučiť vo svojom voľnom čase,
- vedie ich k plánovaniu svojho času, rozvrhu činností, denného režimu, týždňa,
- vedie žiakov k tomu, aby si sami vyhodnocovali svoju prácu, robili písomné záznamy, zakladali svoje portfólia,
- vedie žiakov k sebareflexii v myslení, prežívaní, správaní,
- má byť pre žiakov vzorom v samostatnosti myslenia, tvorivosti, nezávislosti, tolerancii, náročnosti, empatii, flexibilite.
Dôležité zručnosti na ceste k sebariadeniu
Aby človek sám u seba alebo za pomoci rodičov, učiteľov, poradcov vybudoval svoju schopnosť sebariadenia učenia a sebazdokonaľovania, je dôležité učiť sa nasledovným zručnostiam:
- kontrole svojej pozornosti‒ výber, selekcia, na čo sa sústrediť, na čo zamerať a koncentrovať pozornosť; zlepšovanie pozornosti, koncentrácie, vytrvalosti, sústredenosti,
- dekódovacej kontrole ‒ výber informácií a ich význam, zmysel, čo čítať, čo sledovať v televízii, ako a čo komunikovať s počítačom, mobilom, čo prijať, čo odmietnuť (odolnosť voči manipulácii),
- emočnej kontrole ‒ inhibícia, útlm, potlačenie nežiaduceho prežívania (strach, úzkosť, obavy) a posilnenie pozitívnych emócií pomocou zapojenia myslenia, uvažovania, rozhodovania,
- motivačnej kontrole ‒ mať ciele, mať krátkodobé, strednodobé, dlhodobé úlohy, realizovať ich a nestrácať motivačnú silu pri neúspechoch, prehrách,
- environmentálnej kontrole ‒ kontrolovať podnety z prostredia, eliminovať brzdiace a rušiace elementy prostredia,
- kognitívnej kontrole ‒ kontrola toku myslenia (flow), obsahu myšlienok, o čom a ako človek rozmýšľa, či je to potrebné alebo neúčelné, či to kradne čas jednotlivcovi alebo ho to obohacuje.
Pri sebaregulujúcom učení, ale aj v širšom kontexte pri uplatňovaní sebariadenia u dospelých, zohráva významnú úlohu hospodárenie s časom.
Time management – riadenie času sa v teórii a najmä v praxi autoregulácie stáva kľúčovou charakteristikou.
Najcennejšou bankou v živote je „časobanka“ života. Čas je nenávratnou investíciou života, nemožno ho vrátiť, ani zastaviť. Aj preto záleží na tom, ako relatívne krátky pobyt vo svete prežijeme. Prežívame
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk