Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Hra ako hlavná metóda rozvoja osobnosti dieťaťa v predškolskom veku

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Hra je pre dieťa predškolského veku významnou činnosťou. Spravidla je charakterizovaná ako jeho hlavná činnosť. Jej spontánnosťou, symbolickosťou, ale aj prvkami fantastickosti sa vytvárajú priaznivé podmienky pre rozvoj osobnosti dieťaťa. Hra umožňuje primerané a žiaduce pôsobenie na perceptuálno-motorický, kognitívny a citovo-sociálny vývin osobnosti. Podstata hry spočíva v tom, že vychádza z možností dieťaťa, je pre ne prirodzene zvládnuteľná a podporuje jeho psychickú rovnováhu. Hra má spoločenskú podstatu. Je determinovaná špecifickým prostredím, je odrazom okolitej skutočnosti. Pomáha poznávať spoločenské prostredie, formovať sociálne vzťahy a postoje prostredníctvom primeranej sociálnej komunikácie.

 

 

V edukačnom procese plní hra funkciu prostriedku, ale aj metódy pre rozvoj intelektuálnych schopností, formovanie a rozvíjanie zručností a návykov. V neposlednom rade hra pôsobí aj na formovanie vzťahu k sebe samému, k ostatným deťom a ľuďom, ale vo všeobecnosti aj k širšiemu prírodnému a spoločenskému životu.

Hra ako výchovný prostriedok má svoje základné znaky:

  • umožňuje dieťaťu uplatniť svoju osobnosť a riadiť svoju činnosť podľa vlastných schopností a možností,
  • napĺňa dieťa radosťou,
  • aktivizuje kladné city,
  • vytvára vhodný priestor pre formovanie prosociálneho správania a empatie,
  • prináša uspokojenie a vyrovnanosť,
  • podporuje učenie dieťaťa,
  • upevňuje dosiahnutú úroveň všetkých štruktúr osobností dieťaťa a rozvíja jeho zdravé sebavedomie,
  • jej zmyslom nie je nejaký cieľ, výsledok, ale zážitok,
  • je vývinovou potrebou, ale zároveň prejavom úrovne rozvoja osobnosti dieťaťa,
  • prostredníctvom hry dieťa poznáva život a vytvára si k nemu vzťah,
  • hra vytvára podmienky pre humanizáciu vo vzťahu k ostatným deťom aj dospelým.

Hru chápeme ako fyzickú alebo psychickú aktivitu, ktorej cieľom je uvoľnenie, pobavenie jedinca.

Historický vývin názorov na hru

Hry boli známe už v období antického staroveku, boli spojené s náboženstvom a kultom bohov. Už v starom Ríme sa hra stala priamou súčasťou výchovy a vzdelávania mladých Rimanov a súkromné školy, ktoré im poskytovali elementárne vzdelanie, niesli názov „lidi“ − hry. Platón v spisoch Ústava a Zákony vytvoril výchovný systém, v ktorom odporúčal, aby deti vo veku 3 až 7 rokov z určitého spoločenského okruhu boli vychovávané v chrámoch, kde sa učili hrať, tancovať a spievať pod dozorom vybraných žien. Platón medzi prvými upozornil na pedagogickú hodnotu hry. Na jeho myšlienky nadväzoval aj jeho žiak Aristoteles. Podľa neho majú deti v hrách napodobňovať rôzne práce, ktorými sa budú v dospelosti zaoberať. Hru považoval za najvhodnejšiu činnosť pre deti. Tvrdil, že deti potrebujú pohyb a hru. Jeho názory sú obsiahnuté v spisoch Politika a Nikomachova etika. Hoci sa stredoveké učenie opieralo najmä o dril, aj stredovekí myslitelia venovali hre pozornosť. Odporúčali učiteľom, aby deti učili čítať a počítať hrovým spôsobom.

Ponímanie hry v diele J. Á. Komenského

„Všetko závisí od začiatku.
Ako sa položia základy,
tak ide potom všetko.”

Rozsahom skromné dielo Informatórium školy materskej zaujme systematickým uvažovaním o ­cieľoch, obsahu a metódach rozvíjania dieťaťa predškolského veku. J. Á. Komenský v ňom odporúča postup od známeho k neznámemu, od jednoduchého k zložitému, od blízkeho k vzdialenému. Poukazuje na potrebu učenia a vyučovania, ktoré „je samo osebe i svojou povahou milé a príjemné, že je to ozajstná hra a potešenie ducha” (Komenský, 1996). Uvádza príklady rozveseľovania detí už v prvom roku života, napr. kolísanie, spev, hra s hrkálkou. V druhom, treťom, štvrtom a v neskoršom veku sú dôležité pohybové hry, napr. behanie, skákanie. Štvrtý, piaty a šiesty rok sú podľa neho rokmi tvorivej práce a pohybu. Je to vek postupnej prípravy na školu, pričom na mnohých miestach diela vždy zdôrazňuje formu hry pre potešenie ducha.

V kapitole:

Ako sa majú deti cvičiť v chápavosti – vymenúva hračky, napr. drevené koníky, vozíky, stoly, stolíky, misky a pod. s cieľom poznávania týchto predmetov.

Ako treba deti privykať na pracovný život a na neustálu činnosť − spomína hračky ako zástupcov skutočných predmetov a nástrojov s odporúčaním „nech sa s nimi často hrajú a nech cvičia svoje telo, aby bolo zdravé, svoju myseľ, aby bola svieža a svoje údy, aby boli obratné.“

Významný pedagóg pripomínal dôležitosť telesnej kultúry a do popredia dával pohybové hry. Zdôrazňoval, aby sa deti hrali spoločne, aby sa naháňali a žartovali. Hru chápal ako prirodzený prostriedok na výchovu vôle, charakterových rysov, ako prirodzený prejav ich činorodosti prinášajúci radosť a potešenie. Vysoko hodnotil hru aj z pohľadu rozvoja rozumových schopností dieťaťa, ktoré podporujú rozvoj reči, myslenia, fantázie.

Zdôrazňoval, že dieťa má byť postupne vedené od spontánnej hrovej činnosti k zámernej a účelnej práci.

Hra z pohľadu ďalších mysliteľov

Hre sa venovali aj ďalší myslitelia, napr. J. J. Roussea, F. Froebel, F. Schiller. Cenné myšlienky 19. a 20. storočia prináša profesor filozofie K. Groos, ktorý rozvíja myšlienky o hre z pohľadu motivácie. Groosova teória hry získala popularitu predovšetkým vo vzťahu k životnému významu hry ako nácviku, či prípravy k realizácii životne dôležitých činností, ako formy sebautvárania v zmysle rozvíjania potenciálne daných predpokladov jednotlivca, ktoré ale umožňujú efektívne vykonávanie rôznych druhov činností. Pozitívne môžeme hodnotiť aj názory psychológov G. S. Halla a S. Freuda. V 30. rokoch 20. storočia vznikla Buytendijkova teória hry, označovaná aj ako teória detskej dynamiky. Autor zastával myšlienku, že deti sa hrajú, pretože nie sú schopné vykonávať vážne činnosti v dôsledku špecifickej dynamiky ich celkového fungovania.

Sociokonštruktivizmus

Konštruktivizmus predstavuje ideu činnostného pôvodu poznania a jeho

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály