Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Individuálna múdrosť v nás

Dátum: Rubrika: Editoriál

Parafrázujúc myšlienky Františka Koukolíka, keby sme individuálnu múdrosť prirovnali k stavebnici, mala by niekoľko súčastí. Prvou je prosociálne správanie. Z múdrych ľudí ide nefalšovaná vrelosť. Ďalej sú to znalosti. Múdri ľudia nie sú chodiace encyklopédie, ale vedia ako, kedy a kde fakty správne používať. Ich myslenie je jasné, presné, vecné, určité, dostatočne široké, dostatočne hlboké a logické.

Múdri ľudia dokážu kriticky myslieť. Kritické myslenie je starostlivá úvaha o tom, ktorý výrok ako pravdivý prijmeme, ktorý odmietneme a kde sa nevyjadríme. Kriticky mysliaci ľudia dlho čakajú, zvažujú dôkazy. Múdri ľudia sú citovo vyrovnaní. Zvládnu i oprávnený hnev. Nenávisť zložkou múdrosti nie je. Dôležitou súčasťou výbavy múdreho človeka je aj sebapoznanie. Múdry človek kladie jednoduché otázky, rozmýšľa, ako sa na rôzne problémy pozerá dieťa, dospelý, dospievajúci človek, človek starý, ako sa na tieto otázky pozerá muž, žena, Ind, Arab, kresťan, moslim a pod. [1] Otázky si možno klásť aj pri témach, ktorým sa venujeme v letnom čísle Manažmentu školy v praxi.

Ingrid Konečná Veverková vo svojom príspevku objasňuje problematiku

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály