Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Niektoré kompetencie obce ako zriaďovateľa vo vzťahu k riaditeľa školy

Dátum: Rubrika: Organizácia

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Kompetencie zriaďovateľa voči riaditeľovi školy alebo školského zariadenia, ako aj povinnosti riaditeľa voči zriaďovateľovi, sú vymedzené príslušnými právnymi predpismi. Ich nedostatočná znalosť, nedodržiavanie, resp. ignorovanie môže vážne narušiť vzťahy medzi uvedenými subjektmi a viesť okrem porušovania legislatívy aj k narušeniu procesu riadenia škôl a realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu.

Veľkým problémom súčasnosti je nedostatočná kapacita materských škôl, niekde aj základných škôl v pôsobnosti obcí. Dochádza k prevahe dopytu nad ponukou, čo často vedie aj k porušovaniu platných právnych úprav týkajúcich sa prijímania detí do škôl.

V príspevku sa dotkneme problematiky, ktorá sa týka vzťahov medzi zriaďovateľmi škôl, ktorými sú:

  • pri štátnych školách najčastejšie obce, mestá, odbory školstva obvodných úradov v sídle kraja,
  • pri cirkevných školách jednotlivé cirkvi či náboženské spoločnosti,
  • pri súkromných školách právnické či fyzické osoby.

Ide nám najmä o tú stránku vzťahov, ktorá je podľa ohlasov pedagogickej a rodičovskej verejnosti najproblematickejšia. Dochádza pri nej k prekračovaniu kompetencií zriaďovateľov vo vzťahu k riaditeľom škôl a školských zariadení, či je to už v oblasti pedagogického, personálneho alebo ekonomického riadenia škôl. Najčastejšie ide o nesprávny výklad, nepochopenie a neraz aj ignorovanie platných právnych noriem upravujúcich vzťahy medzi týmito subjektmi. Pre riaditeľov škôl je táto situácia o to zložitejšia, že sú do menšej či väčšej miery existenčne závislí od zriaďovateľa, napr. jeho zástupcovia sú delegovaní do komisií na výber riaditeľa školy, riaditeľ predkladá zriaďovateľovi výsledky hospodárenia školy, pravidelne predkladá správu o výsledkoch výchovy a vzdelávania za príslušný školský rok a pod., pričom tu môže dôjsť aj k subjektívnemu posudzovaniu predkladaných výsledkov.

Chceme poukázať na to, čo môže zo zákona zriaďovateľ vyžadovať od riaditeľa školy, aké má voči nemu právomoci a kde už dochádza k ich prekračovaniu.

Sme si vedomí aj skutočnosti, že riaditeľovo postavenie je v takejto konfrontácii z uvedených dôvodov menej výhodné. Nezostáva mu však iné, len aby trpezlivo dbal na dodržiavanie platnej legislatívy, vysvetľoval, argumentoval, v krajnom prípade aj upozornil príslušné orgány na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov. Prekračovanie právomocí zriaďovateľom môže často viesť až k diskriminácii žiakov, resp. ich zákonných zástupcov, napr. pri stanovovaní podmienok pre prijatie dieťaťa do materskej školy (ďalej „MŠ“) alebo základnej školy (ďalej „ZŠ“), alebo v personálnej oblasti k porušovaniu práv zamestnancov škôl a školských zariadení.

Najdôležitejšími právnymi normami, o ktoré sa budeme opierať, sú:

  • Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Upozorníme na zmeny v školskom zákone týkajúce sa právomocí zriaďovateľa či riaditeľa školy, ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. 9. 2013, resp. od 1. 9. 2014.

Kompetencie zriaďovateľa školy voči riaditeľovi školy, povinnosti riaditeľa

Vymenovanie riaditeľa školy (zákon č. 596/2003 Z. z.)

Zriaďovateľ školy vymenúva a odvoláva riaditeľa školy na dobu funkčného obdobia. Ak je zriaďovateľom obec, samosprávny kraj, obvodný školský úrad v sídle kraja, je toto obdobie 5-ročné. Návrh na obsadenie miesta riaditeľa predkladá zriaďovateľovi rada školy (aj v cirkevnej a súkromnej škole). Riaditeľa školy, školského zariadenia, pri ktorom sa rada školy nezriaďuje, alebo rada školy nekoná v ustanovenej lehote (najneskôr do 2 mesiacov od vyhlásenia výberového konania), alebo ak rada školy nenavrhla zriaďovateľovi kandidáta na vymenovanie riaditeľa na základe dvoch po sebe nasledujúcich výberových konaní, na ktorých sa zúčastnil najmenej jeden kandidát, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady, zriaďovateľ postupuje podľa § 5 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme a § 42 Zákonníka práce v znení neskorších predpisov. Zriaďovateľ vyhlasuje výberové konanie na miesto riaditeľa, dohodne s riaditeľom podmienky a určí jeho platové náležitosti.

Odvolanie riaditeľa školy (zákon č. 596/2003 Z. z.)

Zriaďovateľ školy odvolá riaditeľa:

  • pri právoplatnom odsúdení za úmyselný trestný čin,
  • za porušenie povinností a obmedzení vyplývajúcich z § 9 a 10 zákona č. 552/2003 Z. z., napr. ak vykonáva podnikateľskú činnosť bez súhlasu zamestnávateľa,
  • za závažné porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov, napr. § 47 zákona č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, zákona č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov, zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
  • ak sa ruší škola alebo školské zariadenie,
  • na návrh hlavného školského inšpektora po zistení závažných nedostatkov,
  • aj na návrh rady školy (návrh na odvolanie riaditeľa predkladá vždy s odôvodnením),
  • ak neabsolvuje funkčné vzdelávanie alebo funkčné inovačné vzdelávanie v lehote podľa zákona č. 317/2009 Z. z. v znení zákona č. 390/2011 Z. z. (najneskôr do troch rokov od ustanovenia do kariérovej pozície vedúceho pedagogického zamestnanca, vedúceho odborného zamestnanca ukončí funkčné vzdelávanie, ktoré má platnosť 7 rokov od jeho ukončenia).

Čo zriaďovateľ prerokúva s riaditeľom školy?

Podľa zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve zriaďovateľ prerokúva s radou školy a s riaditeľom školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá na vyjadrenie rade školy a zriaďovateľovi na schválenie):

  1. Koncepciu rozvoja školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá koncepčný zámer vypracovaný najmenej na 2 roky, každoročne vyhodnotí jeho plnenie).
  2. Návrh rozpisu finančných prostriedkov pridelených obvodným školským úradom v sídle kraja a materiálno-technické zabezpečenie škôl a školských zariadení (riaditeľ predkladá rozpočet).
  3. Personálne, materiálne a sociálne podmienky zamestnancov školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá informáciu o pedagogicko-organizačnom a materiálno-technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu).
  4. Požiadavky obce na skvalitnenie starostlivosti o deti a žiakov a výchovno-vzdelávacích služieb poskytovaných v škole alebo školskom zariadení a spôsob úhrady nákladov zvýšených z tohto dôvodu (riaditeľ predkladá zriaďovateľovi návrhy na počty prijímaných žiakov).
  5. Správu o výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti a podmienkach v škole (riaditeľ predkladá uvedenú správu po prerokovaní v pedagogickej rade na vyjadrenie školskej rade do 15. októbra, zriaďovateľovi na schválenie do 31. októbra (riaditeľ ZŠ s MŠ vypracuje len jednu správu) a správu o výsledkoch hospodárenia).
  6. Štátnu správu vykonáva obec v 1. stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku žiaka. V 2. stupni ju obec ako školský úrad vykonáva vo veciach, v ktorých na prvom stupni rozhodol riaditeľ ZŠ, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom (riaditeľ školy oznamuje neospravedlnenú neúčasť žiaka na vyučovaní trvajúcu viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci obci, v ktorej má zákonný zástupca dieťaťa trvalý pobyt).
  7. Obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom: kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania a v oblasti školského stravovania (riaditeľ školy je povinný do 30 dní od ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca alebo do 31. marca kalendárneho roka podať majetkové priznanie), kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach, vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok, poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam, poskytuje právne poradenstvo riaditeľom, môže na základe dohody vykonávať administratívno-technické práce na mzdovom úseku a pracovnoprávnom úseku pre školy a školské zariadenia, vedie personálnu agendu riaditeľov, prerokuje školský vzdelávací program a výchovný program (nemusí ho schváliť), musí ho predložiť.
  8. Vybavovanie sťažností – obec vybavuje sťažnosti a petície občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení okrem sťažností a petícií týkajúcich sa výchovno-vzdelávacieho procesu (vybavuje ich Štátna školská inšpekcia), v prípade potreby požiada o pomoc Štátnu školskú inšpekciu alebo školský úrad obvodné úradu v sídle kraja. Riaditeľ školy prešetruje a vybavuje len sťažnosti týkajúce sa pedagogických zamestnancov školy. Nemôže ich postúpiť pedagogickej rade alebo rade školy na vybavenie.

Čo upravuje obec vo vzťahu k školám a k školským zariadeniam vydávaným všeobecne záväzným nariadeniam (ďalej „VZN“)

Vydávanie VZN je legislatívnou činnosťou obce. VZN majú platnosť pre územie obce a slúžia na regulovanie spoločenských vzťahov a usmerňovanie správania právnických a fyzických osôb na území obce. Ich vydávanie umožňuje článok 68 Ústavy Slovenskej republiky a § 6 ods.1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov: „Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia; nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.“ Ani pri vydávaní nariadení v rámci samosprávy nemôže obec obmedziť základné práva a slobody nad rámec zákonov.

Obec môže vydávať dva druhy nariadení:

  • Nariadenie vydávané na plnenie úloh samosprávy obce, tzv. originálne kompetencie.
  • Nariadenie vydávané vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, odvodené nariadenia, tzv. prenesené kompetencie. Tie môže vydávať len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Vydané nariadenie nesmie odporovať nielen Ústave Slovenskej republiky, ústavným zákonom, medzinárodným zmluvám a zákonom, ale oproti nariadeniam vydaným na výkon samosprávy nariadenie vydané pri výkone štátnej správy nesmie byť v rozpore ani s inými všeobecne záväznými právnymi predpismi ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy.

Originálne kompetencie

Originálne kompetencie obcí v oblasti školstva sú vymedzené § 6 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov okrem ods. 1, 4, 5 a 8 písm. a), c) a d). Obce v rámci svojich originálnych kompetencií na úseku školstva financujú náklady na výchovu a vzdelávanie:

  1. žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti,
  2. do 15 rokov veku žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení neštátnych zriaďovateľov,
  3. náklady na stravovanie žiakov: škôl vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, do dovŕšenia 15 rokov veku zo škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti neštátnych zriaďovateľov, základných škôl a základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej „ŠVVP“) v zriaďovateľskej pôsobnosti obvodného úradu v sídle kraja, ak sa stravujú v zariadeniach školského stravovania v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, alebo neštátneho zriaďovateľa.

Originálne kompetencie obce finančne zabezpečujú z vlastných príjmov.

Prenesené kompetencie:

  • zriaďovanie a zrušovania škôl podľa § 6 ods. 1 a § 9 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. – základné umelecké školy, materské školy, školské kluby detí, centrá voľného času, zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl, jazykové školy pri základných školách, strediská služieb školy, školské internáty,
  • prvostupňové rozhodovanie vo veci zanedbávania školskej dochádzky a druhostupňové rozhodovanie vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ školy,
  • kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania,
  • vydávanie organizačných pokynov pre riaditeľov škôl (najmä pokynov na príslušný rok),
  • poskytovanie odbornej a poradenskej činnosti školám a školským zariadeniam,
  • výkon štátnej správy na úseku školstva v súlade so všeobecne záväzným právnym predpisom o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov).

Materské školy 

Kompetencie zriaďovateľa – zriaďovateľovi prislúcha podľa § 28 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z. len kompetencia určiť všeobecne záväzným nariadením výšku príspevku za pobyt dieťaťa v materskej škole. Školský zákon v § 158 ods. 3 uvádza, že po spustení registra detí, žiakov a poslucháčov riaditeľ školy bude poskytovať zriaďovateľovi najmenej jedenkrát ročne podľa stavu k 15. septembru príslušného školského roka údaje o deťoch a žiakoch podľa § 158 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. Ďalšou výlučnou kompetenciou zriaďovateľa, orgánov samosprávy obce je zriaďovanie, prevádzkovanie, teda aj rozširovanie kapacity, resp. rušenie materských škôl v jeho pôsobnosti, pričom by mal úzko spolupracovať s riaditeľkou materskej školy. Riaditeľ školy predkladá zriaďovateľovi na schválenie počty prijímaných žiakov (v prípade materskej školy počty prijímaných detí).

Upozorňujeme na prípad, kedy bolo starostovi obce doručené upozornenie prokurátora na základe podnetu ministerstva školstva vo veci rozhodovania obce o žiadosti a následnej petícii o otvorenie triedy s vyučovacím jazykom slovenským v materskej škole. Aj keď išlo o obec na území považovanom za národnostne zmiešané, je potrebné, aby obec ako zriaďovateľ materskej školy vytvorila podmienky na realizáciu práva detí vzdelávať sa v štátnom jazyku.

V súčasnosti ešte platné zmeny v školskom zákone týkajúce sa najvyššieho počtu detí v triede materskej školy, ktoré uvádza § 28 ods. 10 a 11, od 1. 9. 2013 umožňujú zvýšiť najvyšší počet detí v triede MŠ o 3, t. j. maximálne na:

  • a) 23 v triede pre troj- až štvorročné deti,
  • b) 24 v triede pre štvor- až päťročné deti,
  • c) 25 v triede pre päť- až šesťročné deti,
  • d) 24 v triede pre troj- až šesťročné deti

z dôvodu:

  • a) zmeny trvalého pobytu dieťaťa,
  • b) zaradenia dieťaťa len na adaptačný pobyt alebo len na diagnostický pobyt v materskej škole,
  • c) odkladu, dodatočného odkladu plnenia povinnej školskej dochádzky,
  • d) zvýšeného záujmu zákonných zástupcov detí o výchovu a vzdelávanie v materskej škole.

Ods. 11 umožňuje od 1. 9. 2013 pri určovaní počtu detí v triede podľa odseku 10 zohľadniť počet detí v triede mladších ako tri roky.

Kompetencie riaditeľa školy – o prijímaní detí do materskej školy môže podľa § 5 ods. 14 zákona č. 596/2003 Z. z. rozhodovať len riaditeľ materskej školy, resp. aj riaditeľ ZŠ s MŠ vo vzťahu k deťom predškolského veku. Prijímanie detí do materskej školy upravuje § 59 zákona č. 245/2008 Z. z. Do materskej školy sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov veku, výnimočne možno prijať dieťa od dvoch rokov veku. Na predprimárne vzdelávanie, ktoré plní dieťa v materskej škole, sa prednostne prijíma dieťa, ktoré dovŕšilo piaty rok veku, dieťa s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a dieťa s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky. Dieťa môže byť prijaté (teda aj nemusí) na predprimárne vzdelávanie aj v priebehu školského roka, ale len ak je v materskej škole voľná kapacita. Dieťa sa do materskej školy prijíma na celé predškolské obdobie, až do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky, nie na jeden školský rok. Vylúčiť ho možno len v prípade porušovania školského poriadku.

Žiadne právne predpisy neustanovujú ako podmienku prijatia dieťaťa do materskej školy to, že jeho matka nesmie byť na materskej dovolenke s druhým dieťaťom. Rovnako sa prijatie dieťaťa neviaže na trvalé bydlisko rodičov alebo na ich zamestnanie, len na to, či má materská škola voľnú kapacitu. Ak sú takéto podmienky súčasťou podmienok prijímania detí do MŠ, sú diskriminačné, pretože sú v rozpore s princípom výchovy a vzdelávania ustanovenom v § 3 písm. d) školského zákona, t. j. s princípom zákazu všetkých foriem diskriminácie.

Ostatné podmienky prijímania detí do MŠ podľa § 3 ods. 2 vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z. určuje riaditeľka po prerokovaní v pedagogickej rade školy. Ich stanovenie je plne v kompetencii riaditeľky školy. Nemôže ich určovať zriaďovateľ, napr. miestne zastupiteľstvo vydaním VZN, rovnako ako nemôže rozhodovať o prijatí dieťaťa do materskej školy. Ak ide o základnú školu s materskou školou pripadá táto kompetencia riaditeľovi školy. Jeho zástupkyňa pre materskú školu mu pripravuje podklady na rozhodnutie o prijatí.

Pri prijímaní možno od zákonných zástupcov dieťaťa vyžadovať len osobné údaje o dieťati a rodičoch stanovené školským zákonom:

  • o deťoch - meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, bydlisko, rodné číslo, štátna príslušnosť, národnosť, fyzické a duševné zdravie, mentálnu úroveň, vrátane výsledkov pedagogicko-psychologickej a špeciálno-pedagogickej diagnostiky,
  • o rodičoch - meno a priezvisko, adresa zamestnávateľa, trvalé bydlisko, telefónny kontakt.

Zástupcovia spolu s písomnou žiadosťou o prijatie dieťaťa do materskej školy predkladajú aj potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa od všeobecného lekára pre deti a dorast. Potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa nie je potvrdením o akútnom zdravotnom stave dieťaťa, ale je potvrdením toho, že dieťa netrpí žiadnou takou chorobou, ktorej prejavy alebo dôsledky by mohli negatívne vplývať na jeho pobyt v materskej škole, príp. ohrozovať výchovu a vzdelávanie ostatných detí.

Na rozhodovanie riaditeľa materskej školy, ani riaditeľa základnej školy s materskou školou voči deťom materskej školy sa nevzťahuje všeobecne záväzný právny predpis o správnom konaní. Nie sú určené lehoty, do ktorých treba rozhodnutie vydať. Rozhodnutie o prijatí, resp. neprijatí dieťaťa do MŠ preto môžu riaditelia vydať napr. aj postupne, t. j. že najprv vydajú rozhodnutia deťom podľa podmienok ustanovených v § 59 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z., potom postupne ostatným deťom v súlade s ostatnými podmienkami prijatia detí do materskej školy, a to v závislosti od kapacitných možností materskej školy. V materskej škole možno po súhlase zriaďovateľa zriadiť triedy na rozvíjanie nadania detí.

Základné školy 

Obec svojim VZN:

  • Určí školský obvod ZŠ, ktorý tvorí územie obce alebo jej časť. Ak je obec zriaďovateľom viacerých základných škôl, obec svojim VZN určí školské obvody pre jednotlivé základné školy.
  • Určí miesto a čas zápisu do ZŠ. V škole možno po súhlase zriaďovateľa zriadiť triedu pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Rovnako možno zriadiť triedy na rozvíjanie nadania žiakov.

Navýšenie najvyššieho počtu žiakov v triede ZŠ o troch umožňuje § 29 ods. 13 zákona č. 245/2008 Z. z., t. j. maximálne na:

  • a)    19 žiakov v triede nultého ročníka,
  • b)    25 žiakov v triede prvého ročníka,
  • c)    27 žiakov v triede, v ktorej sú žiaci viacerých ročníkov prvého stupňa základnej školy,
  • d)    28 žiakov v triede druhého až štvrtého ročníka,
  • e)    31žiakov v triede piateho až deviateho ročníka

z dôvodu:

  • a)    zmeny trvalého pobytu žiaka,
  • b)    opakovania ročníka žiakom,
  • c)    prestupu žiaka z inej školy,
  • d)    osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky žiaka podľa § 23 písm. a) až e),
  • e)    preradenia žiaka do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka alebo
  • f)    preradenia žiaka do základnej školy.

Ods. 14) sa od 1. 9. 2013 ruší. To znamená, že zriaďovateľ pri určovaní počtu žiakov v triede podľa odseku 13 zákona č. 245/2008 Z. z. nemusí zohľadniť počet žiakov v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Pripravovaná novela školského zákona, má upraviť v ďalšom období nielen maximálny, ale aj minimálny počet  žiakov v triedach základných a stredných škôl, povoliť riaditeľovi doplniť počet žiakov vzdelávaných v triede z titulu povolenia štúdia v zahraničí až na maximálny počet žiakov v triede. V novele zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve sa navrhuje umožniť zriaďovateľovi školy schvaľovať okrem počtu prijímaných žiakov aj počet tried. Novela by mala nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2014, resp. od 1. septembra 2014, kedy by mali platiť tieto počty žiakov v triedach:

  • nultý ročník: min. 8, v triede v neplnoorganizovanej ZŠ 6 – max. 16 žiakov v triede,
  • v triede, v ktorej sú žiaci viacerých ročníkov 1. stupňa ZŠ min. 12 – max. 24 žiakov v triede,
  • 1. – 4. ročník: min. 13 – max. 25 žiakov v triede,
  • 5. – 9. ročník: min. 15 – max. 29 žiakov v triede,
  • maximálny počet žiakov v triedach možno v odôvodnených prípadoch navýšiť o ďalších troch,
  • stredné školy: min. 16 – max. 31 žiakov v triede.

Výnimky, pri ktorých môže byť v triedach menej žiakov, ako je predpísaná hranica:

  • menšia dostupnosť školy – cesta do inej školy je dlhšia ako 20 km,
  • väčšina žiakov (80 %) sú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • pre žiakov vzdelávaných v jazyku národnostnej menšiny, ak v okruhu 20 kilometrov nie je žiadna iná škola s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.

Školské kluby detí 

Ak je zriaďovateľom obec, určuje výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť ŠKD prostredníctvom VZN. Ako zriaďovateľ môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak zákonný zástupca o to písomne požiada a predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.

Ak je zriaďovateľom orgán miestnej štátnej správy v školstve, určuje jeho výšku riaditeľ školy (na jedného žiaka v sume neprevyšujúcej 7,5 % sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa). O znížení alebo odpustení príspevku rozhoduje riaditeľ školy.

Riaditeľ školy ďalej rozhoduje o:

  • a)    prijatí žiaka do školského zariadenia,
  • b)    uložení výchovných opatrení,
  • c)    ďalších opatreniach, ak tak ustanovuje osobitný predpis.

Školské jedálne 

Ak je zriaďovateľom obec, určuje výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov a podmienky úhrady v školskej jedálni. Takáto školská jedáleň poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Príspevok, ktorý uhrádza zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov, určí zriaďovateľ, ktorý môže rozhodnúť aj o znížení alebo odpustení príspevku.

Ak je zriaďovateľom orgán miestnej štátnej správy v školstve, rozhoduje o výške príspevku, jeho znížení alebo odpustení za podobných podmienok ako v ŠKD riaditeľ školy.

Základné umelecké školy 

Výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov na štúdium v ZUŠ zriadených obcou určí zriaďovateľ VZN. Zriaďovateľ môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa rovnakých podmienok ako v školskom klube detí či v školskej jedálni.

Jazykové školy 

Výšku úhrady nákladov na štúdium (zápisné a školné) v jazykových školách zriadených obcou určí zriaďovateľ VZN. Za podobných podmienok ako v predchádzajúcom texte môže zriaďovateľ rozhodnúť o znížení alebo odpustení školného.

Centrá voľného času 

Obec určí všeobecným záväzným nariadením výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosti CVČ, ktorého je zriaďovateľom. Rovnako môže zriaďovateľ rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosti CVČ.

Novela zákona o financovaní škôl a školských zariadení platná od 1. januára 2013 určuje, že peniaze na záujmové činnosti v krúžkoch dostáva každá obec, kde majú deti od 5 do 15 rokov trvalý pobyt. Tá môže určiť aj územie, na ktorom bude financovať záujmové vzdelávanie detí, či to bude v obci alebo aj mimo nej.

Vydávanie zriaďovacej listiny

Zriaďovaciu listinu školy, školského zariadenia, strediska praktického vyučovania alebo pracoviska praktického vyučovania vydáva zriaďovateľ po zaradení školy alebo školského zariadenia do siete. Často sú tieto listiny buď neúplné, alebo údaje v nich uvedené nie sú v súlade s údajmi uvedenými v sieti škôl a školských zariadení. Jej obsahom majú byť údaje, ktoré vymedzuje ods. 2 písm. a) až k) zákona č. 596/20003 Z. z. Ak treba vykonať zmenu, robí sa tak vydaním dodatku k zriaďovacej listine. Najčastejším problémom je nesprávne uvedený názov školy, ktorý sa skladá z označenia druhu alebo typu školy a názvu ulice, popisného čísla hlavnej budovy a úradného názvu sídla školy. Názov školy sa uvádza v prvom páde. So súhlasom ministerstva môže škola na základe žiadosti používať jej historický názov. Ak bol škole udelený čestný názov, je súčasťou názvu. Uvedie sa za druhom alebo typom školy. Treba postupovať v tomto poradí, nedávať na pečiatky, ktoré sa používajú na oficiálnu dokumentáciu školy poštové smerovacie číslo a pod. Názov školy musí byť zhodný s názvom školy uvedeným v sieti.

Vydávanie pracovného poriadku

Ministerstvo školstva, výskumu, vedy a športu SR podľa zákona č. 596/2003 Z. z. vydáva po vyjadrení príslušného odborového orgánu Pracovný poriadok pre pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení, ktorý je vzorový na vypracovanie pracovného poriadku škôl a školských zariadení, ktoré sú zamestnávateľmi, a pre zriaďovateľov, ktorí sú zamestnávateľmi pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení.

Kompetencie zriaďovateľa – ak však ide o školy (MŠ, ZŠ) alebo školské zariadenie bez právnej subjektivity, zostáva táto úloha na zriaďovateľovi, t. j. najčastejšie na obci. Tu sa stáva, že pracovný poriadok je väčšinou vydaný, vzťahuje sa však na ostatných zamestnancov obce, neobsahuje špecifiká vzťahujúce sa na pedagogických a ostatných zamestnancov škôl, nerešpektuje vzorový pracovný poriadok vydaný ministerstvom školstva.

Kompetencie riaditeľa školy – ak je škola samostatným právnym subjektom, pripadá táto úloha riaditeľovi školy, pretože v tomto prípade je zamestnávateľom on. Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme mu ukladá vydať pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov, inak je neplatný. Pracovný poriadok patrí medzi dokumentáciu súvisiacu s organizáciou a riadením školy.

Písomný súhlas zriaďovateľa si vyžiada riaditeľ školy pri organizovaní školy v prírode, lyžiarskeho alebo plaveckého výcviku. So súhlasom zriaďovateľa a príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva sa môžu v ŠJ stravovať aj iné fyzické osoby. Ak chce zabezpečovať v ŠJ stravovanie pre deti, žiakov a zamestnancov škôl a školských zariadení aj v čase školských prázdnin, potrebuje okrem súhlasu zriaďovateľa aj súhlas príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Obec schvaľuje návrh zmluvy o nájme a prenájme školských budov a miestností a o nájme a prenájme priľahlých priestorov školy a školského zariadenia, ktorej je zriaďovateľom. Obec môže poveriť schvaľovaním riaditeľa školy.

Vzdelávacie poukazy

Vzdelávacie poukazy vydávajú svojim žiakom školy najneskôr do 10. septembra príslušného kalendárneho roka. Prijímajú ich školy a školské zariadenia, ktoré tvoria sústavu škôl a sústavu školských zariadení. Na základe vzdelávacieho poukazu škola a školské zariadenie poskytujúce záujmové vzdelávanie držiteľovi poukazu dostanú prostredníctvom zriaďovateľa z kapitoly ministerstva finančný príspevok na svoju činnosť až do hodnoty poukazu.

Ďalšie dokumenty, ktoré predkladá riaditeľ zriaďovateľovi:

  •   Štruktúru kariérových pozícií v škole alebo v školskom zariadení určí riaditeľ vo vnútornom predpise po prerokovaní v pedagogickej rade a po prerokovaní so zriaďovateľom.
  •   Ročný plán kontinuálneho vzdelávania riaditeľ vydá po vyjadrení zriaďovateľa.
  •   Atestácia riaditeľa – ak žiadosť predkladá riaditeľ, potrebuje súhlas zriaďovateľa – odtlačok pečiatky a podpis zriaďovateľa.

V  príspevku sme sa pokúsili aspoň čiastočne zosumarizovať kompetencie obce ako zriaďovateľa vo vzťahu k riaditeľovi školy, jeho práva a povinnosti vo vzťahu k obci. Uvedená problematika je oveľa širšia, najmä čo sa týka oblasti financovania škôl a školských zariadení. V záujme bezproblémového chodu škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí bez zbytočných kompetenčných sporov považujeme osvojenie si uvedených kompetencií jednou aj druhou stranou za nevyhnutné.



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály