Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Otázky k verejnému obstarávaniu (1.)

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Novela zákona o verejnom obstarávaní, účinná od 1. augusta 2024, mala zjednodušiť pravidlá a postupy, ktorými sa zadávajú zákazky na školách. Formou odpovedí na otázky sa pokúsime priblížiť, aké pravidlá má škola ako verejný obstarávateľ dodržiavať a aké nové postupy boli v rámci verejného obstarávania zavedené. Odpovieme na najčastejšie otázky riaditeľov škôl a školských zariadení, ktoré vznikajú v súvislosti s verejným obstarávaním.

Škola a školské zariadenie ako verejný obstarávateľ (ďalej len „škola“) majú povinnosť pri obstarávaní zákaziek dodržiavať základné povinnosti verejného obstarávate­ľa, ktoré sú vymedzené v zákone č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“). Verejné obstarávanie sú pravidlá a postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa zadávajú zákazky, a ktoré škola ako verejný obstarávateľ musí dodržiavať.

Z pohľadu aplikačnej praxe škôl novela zákona o verejnom obstarávaní zaviedla výnimky z procesu verejného obstarávania, ktoré sa budú uplatňovať aj na školách, zvýšila limity zákaziek, čím sa zvýšil počet zákaziek, na ktoré sa nevzťahujú postupy verejného obstarávania a zrušila zákazky s nízkou hodnotou.

Na základe týchto zmien, škola v prípade veľkého množstva zákaziek nemusí uplatňovať postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní. V tejto súvislosti je dôležité školám pripomenúť, že hospodária s verejnými financiami a musia dodržiavať pri hospodárení s nimi rozpočtové pravidlá, najmä zásadu hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti. Hospodárenie škôl je predmetom kontroly kontrolných orgánov, napr. Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), Úradu vládneho auditu, Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ako aj hlavných kontrolórov, ktorí kontrolujú dodržiavanie týchto pravidiel a zásad. Kontrolné orgány pri kontrolách požadujú predloženie interného predpisu, podľa ktorého kontrolovaný subjekt postupuje pri obstarávaní zákaziek so zreteľom na dodržanie zásad hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti. Účel naplnenia hospodárnosti a efektívnosti vo verejnom obstarávaní nie je primárne v tom, aby verejný obstarávateľ nakupoval vždy len najlacnejšie predmety zákaziek, ale, naopak, aby verejný obstarávateľ za vynaložené verejné financie získal čo najlepšiu hodnotu.

ÚVO v spolupráci s NKÚ vypracovali dokument s názvom „Metodika kontroly hospodárnosti a efektívnosti vo verejnom obstarávaní“, ktorý je zverejnený na webovom sídle úradu. Cieľom vypracovania dokumentu bolo stanovenie postupov kontroly hospodárnosti a efektívnosti vo verejnom obstarávaní, realizovaných NKÚ a ÚVO. Metodika má vplývať na kvalitu verejného obstarávania z hľadiska zabezpečenia hospodárnosti a efektívnosti výdavkov a čestnej hospodárskej súťaže, ako aj na zvýšenie dodržiavania zásady „hodnota za peniaze“.

Otázka č. 1: Ukladá zákon o verejnom obstarávaní verejným obstarávateľom povinnosť spracovať plán verejného obstarávania?

Zákon o verejnom obstarávaní takúto povinnosť neukladá, ale ÚVO odporúča obstarávateľom vyhotoviť plán verejného obstarávania. Odporúčanie platí aj z dôvodu lepšieho manažovania a kontroly procesu verejného obstarávania, ako aj z dôvodu dodržiavania všetkých povinností verejného obstarávania a pravidiel pri stanovovaní predpokladanej hodnoty zákazky. Plán je vnútorný plánovací dokument, ktorý by mal byť súčasťou systému finančného riadenia na škole. Mal by obsahovať súhrn tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré sa budú obstarávať v príslušnom rozpočtovom roku alebo počas platnosti zmluvy. V pláne by mal byť uvedený najmä názov zákazky a predpokladaná hodnota zákazky, zvolený postup verejného obstarávania, termín začatia a ukončenia verejného obstarávania. Odporúčame, aby si škola stanovila vo svojom vnútornom predpise povinnosť vypracovať plán verejného obstarávania a aby si určila, kto bude za jeho zostavenie zodpovedný, kto ho bude schvaľovať a aby bol určený harmonogram jeho zostavenia a schválenia na príslušný rozpočtový rok.

Otázka č. 2: Stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky je veľmi dôležité. Ako má postupovať škola, aby správne určila predpokladanú hodnotu zákazky?

Súhlasíme, že správne určenie predpokladanej hodnoty zákazky je kľúčové, a to z hľadiska určenia, o akú zákazku ide a stanovenia ďalšieho postupu pri verejnom obstarávaní. Škola ako verejný obstarávateľ má povinnosť určiť predpokladanú hodnotu zákazky na základe údajov a informácií o zákazkách na rovnaký alebo porovnateľný predmet zákazky, alebo na základe údajov získaných prieskumom trhu.

Otázka č. 3: Ako má postupovať škola pri určení predpokladanej hodnoty zákazky, ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo o zákazku na poskytnutie služby, ktorá sa pravidelne opakuje, alebo obnovuje v dohodnutej lehote?

Škola bude

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály