Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Školská integrácia na stredných školách (3.)
Dátum: Rubrika: Integrácia
Cieľom príspevkov aj v predchádzajúcich číslach Manažmentu školy v praxi bolo pomôcť nielen riaditeľom škôl, učiteľom, výchovným poradcom, rodičom (zákonným zástupcom), žiakom ale aj širokej verejnosti pri realizácii integrácie, resp. začlenenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v bežnej strednej škole. Ďalším cieľom boloskompletizovať informácie do prehľadného textu. Príspevok poukazuje na požiadavky všeobecne záväzných právnych predpisov a vytvorenie vnútorného predpisu školy pri uskutočnení školskej integrácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v strednej škole.
Dokončenie z predchádzajúceho čísla.
Prijímanie žiakov so ŠVVP do stredných škôl
Prijímacie konanie sa uskutočňuje podľa § 62 až § 71 školského zákona a podľa zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 184/2009 Z. z.“). Riaditeľ spolu s pedagogickou radou určí formu, obsah a rozsah prijímacej skúšky podľa učebných osnov základnej školy (ďalej len „ZŠ“). Určí kritéria na úspešné a neúspešné vykonanie skúšky a ostatné podmienky prijatia na štúdium. Vzhľadom na typ a stupeň žiaka so ŠVVP sa odporúča v jednotlivých prípadoch modifikovať podmienky prijímacej skúšky po technickej a časovej stránke tak, aby bolo žiakovi umožnené preukázať reálnu úroveň vedomostí a zručnosti. Cieľom je zabezpečiť, aby žiak so ŠVVP nebol v porovnaní s rovesníkmi diskriminovaný. Zámerom modifikácie podmienok prijímacej skúšky rozhodne nie je zvýhodnenie žiaka so ŠVVP oproti intaktným žiakom.
Pracovník školy, ktorý je zodpovedný za riadenie a koordináciu špeciálnopedagogickej starostlivosti (školský špeciálny pedagóg, výchovný poradca, triedny učiteľ), by mal nadviazať kontakt s každým žiakom so ŠVVP, ktorý si podá prihlášku na strednú školu (ďalej len „SŠ“), ako aj s jeho rodičmi. Rodičov a žiaka treba dopredu informovať o tom, že podmienky prijímacej skúšky môžu byť podľa potreby upravené vzhľadom na zdravotné znevýhodnenie žiaka.
Informácie o úprave podmienok prijímacieho konania sú súčasťou zverejnených kritérií prijímacieho konania.
Za úpravu technickej stránky prijímacej skúšky zodpovedá SŠ. S prihláškou na štúdium na SŠ podáva zákonný zástupca riaditeľovi SŠ Žiadosť o úpravu prijímacej skúšky. Na prihláške treba vyplniť aj bod 10 - Kód vzdelávania uchádzača so ŠVVP. U integrovaných žiakov so zdravotným znevýhodnením (ďalej len „ZZ“) a všeobecným intelektovým nadaním odporúčame konzultovať úpravu prijímacej skúšky s CŠPP.
Žiaci neschopní bez pomoci prekonať bariéry, ktoré vyplývajú z ich ZZ, majú legislatívne danú možnosť na zabezpečenie asistenta učiteľa (najmä na pomoc súvisiacu výhradne s priamym vyučovacím procesom). Rovnako môže ísť aj o pomocného vychovávateľa (napr. na pomoc pri osobnej hygiene, samoobslužných prácach). Ich úlohou je v rámci vyučovania pomáhať minimalizovať dopady zdravotných znevýhodnení a zároveň vytvoriť personálnu podporu prostredníctvom pracovných miest pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov [Sprievodca školským rokom 2020/21, MŠVVaŠ SR].
Podmienky školskej integrácie
Úprava podmienok vzdelávania žiaka so ŠVVP vychádza od zistenia jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, ktoré uvádza správa z poradenského zariadenia. Ešte pred prijatím žiaka riaditeľ SŠ je povinný dostatočným spôsobom zistiť a zhodnotiť najlepší záujem žiaka. Záujem má byť prvoradým hľadiskom pri jeho rozhodovaní o integrovanom/inkluzívnom vzdelávaní (čl. 7 ods. 2 Dohovoru). V § 7 ods. 5 školského zákona uvádza, že ak škola vzdeláva začlenených ži
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk