Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Školský vzdelávací program, výchovný program - skúsenosť z inovácií
Dátum: Rubrika: Funkčné vzdelávanie Zo seriálu: Školský vzdelávací program, výchovný program
V príspevku sa venujeme procesom inovácií školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu v súlade s novými trendami vzdelávania, pedagogiky a pedagogickej psychológie. Obsah je súhrnom odpovedí z dištančnej úlohy vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení v module rozširujúceho programu funkčného vzdelávania „Vedenie ľudí v škole alebo v školskom zariadení.“ Ponúkame skúsenosti z realizovania inovácie školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu v rôznych školách, resp. školských zariadeniach.
„Ak raz v živote dosiahneš úspech, spoznáš, že tým najdôležitejším bola tvoja individualita, odhodlanie a nezávislosť, ktoré boli natoľko silné, že si sa nestratil v dave.“ Orison Swett Marden
Meniace sa životné podmienky okolo nás, vývoj poznatkov a nové trendy vo výchove a vzdelávaní umožnili vznik nárokov na inovácie riadiacich dokumentov pre školu. Týka sa to aj školského vzdelávacieho programu (ďalej len „ŠkVP“) a výchovného programu (ďalej len „VP“).
Príklad:
ŠkVP od 1. januára 2022 neobsahuje teoretické a všeobecné východiská monitorovania učenia sa detí a žiakov a vyučovania učiteľom s odvolaním sa na ročný plán vnútornej kontroly. Rovnako sa už neuvádzajú informácie súvisiace s hodnotením učiteľov, oblasťami a nástrojmi ich hodnotenia, rôzne analýzy (napr. SWOT, STEP). ŠkVP neobsahuje ani prepisy textových častí Štátneho vzdelávacieho programu a ani textové časti, ktoré sú súčasťou iných dokumentov, napr. koncepčných zámerov rozvoja školy, ročných plánov vnútornej kontroly školy, školských poriadkov, prevádzkových poriadkov, plánov profesijného rozvoja a pod.
Uvedené možno vnímať ako prvok debyrokratizácie pri tvorbe ŠkVP. Vypustením náležitosti, ktoré podliehajú časovej zmene, resp. sú súčasťou iných dokumentov, sa znížila administratívna záťaž najmä pre väčšie školy.
Ak chceme zmeny v ŠkVP dostať do života školy včas a inovovať ŠkVP alebo VP, musíme začať s prípravou zmien s dostatočnou časovou rezervou. Ide o náročnú a zodpovednú činnosť, ktorá si vyžaduje aj adekvátnu reakciu všetkých účastníkov tohto procesu (najmä pedagógov). Náročnosti a množstvu zmien v inovovaní sa musí prispôsobovať viacero procesov (rozpočet, rozvrh hodín, personálne obsadenie tímu, osnovy a pod.). Zmeny musia odsúhlasiť partneri, nadriadené orgány. Musí sa posúdiť súlad s cieľmi, rozvojom, normami a legislatívou. V ďalšej časti textu ponúkame prehľad odpovedí vedúcich zamestnancov na otázky súvisiace s témou.
Čas prípravy inovácií ŠkVP/VP
Čas prípravy inovácií ŠkVP alebo VP môže byť rôzny v závislosti od podmienok školy, aktuálnosti programov, tímu zamestnancov, nastavených procesov zmien. Vedúci zamestnanci v rámci dištančnej úlohy odpovedali na otázku: Kedy počas školského roka začíname s organizáciou, prípravou, resp. inováciou ŠkVP/VP?1
(1) Po nástupe do funkcie som mala predstavu a plán, že nebudem už ďalej revidovať existujúci ŠkVP, ale že vytvorím nový. Zdalo sa mi to vhodné, nakoľko pôvodná verzia je už dosť výrazne zmenená kvôli postupnej zmene smerovania školy, ale aj v dôsledku legislatívnych zmien. Po nástupe do funkcie však začalo covidové obdobie a žiaľ, na túto činnosť nebol vtedy čas. Dnes som tomu rada. Na mnohé veci mám iný názor, cítim sa v tejto problematike omnoho viac zorientovaná a verím, že dokážem odbornejšie a exaktnejšie postupovať, ako by tomu bolo v čase po nástupe do funkcie. Stále cítim potrebu vzdelávať sa v tomto smere, ale určite mám dnes väčšiu šancu vytvoriť kvalitnejší dokument, ako by tomu bolo bývalo na začiatku.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk