Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vedenie ľudí v škole alebo v školskom zariadení (2.)
Dátum: Rubrika: Funkčné vzdelávanie Zo seriálu: Vedenie ľudí v škole alebo v školskom zariadení
Jedným z rozširujúcich modulov funkčného vzdelávania vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov škôl a školských zariadení podľa zákona č. 138/2019 Z. z. je aj modul „Vedenie ľudí v škole alebo v školskom zariadení“. Aj v druhej časti príspevku ponúkame prehľad názorov a odporúčaní frekventantov vzdelávania v Centre ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave zdieľaných prostredníctvom vypracovania dištančnej úlohy.
(Pokračovanie z predchádzajúceho čísla.)
V druhej časti príspevku riaditelia škôl, ich zástupcovia ponúkajú pohľad na očakávania svojich zamestnancov a definujú spôsob získavania spätnej väzby o ich očakávaniach. Zároveň odporúčajú dotazníky využiteľné v praxi manažovania ľudských zdrojov v školskom prostredí.
(1) Na základe dotazníka negatívnych javov som zistil, že zamestnanci očakávajú slušné vzájomné správanie nielen od nadriadených, ale aj od žiakov. Ťažko znášajú kritiku po nesplnení úloh a vzájomné „podpichovanie sa“ a upozorňovanie na nezvládnuté úlohy. V tomto zmysle očakávajú pozitívnu náladu od nadriadeného, ocenenie snahy a väčšiu toleranciu k chybám. Dotazník tímovej spolupráce (Belbinov test) mi potvrdili moje predpoklady a skúsenosti z predchádzajúcej spolupráce s jednotlivými zamestnancami.
(2) Už nejaký čas uvažujem o mimoškolskej vzdelávacej aktivite pre pedagogických zamestnancov zameranej na problematiku komunikácie a efektívnej spolupráce aj s ostatnými kolegami mimo svojej „skupinky“. Aby som získala prehľad o potrebe tejto aktivity zo strany zamestnancov a zistila ich názory s tým spojené, využila som dotazníkový prieskum. Z neho vyplynulo, že sú naklonení mnou plánovanej aktivite. Bude jednoznačne prínosom v oblasti stmeľovania kolektívu a posilňovania priaznivej klímy, bude však nutné zabezpečiť finančné zdroje na jej plnenie, aby sa významne nepremietli do výdavkov zamestnancov. Kolegyňa, ktorá má k uvedenej aktivite zamietavé stanovisko, je staršia učiteľka, ktorá z obavy o svoje zdravie nie je v dobe pandémie naklonená nijakým externým aktivitám.
(3) Metódou pravidelného pozorovania a následných sedení s učiteľkami sa snažím udržiavať kolektív čulý, aktívny a schopný dávať kvalitný výkon. Tým, že dávam klasickej hospitácii inú formu, sa kvalita vzťahov na pracovisku veľmi zlepšila. Učiteľky totiž nie sú v strese zo zložitej a štruktúrovanej hospitácie, ale zároveň , nemajú tendencie si svoju prácu zľahčovať.
(4) Ku klíme v zariadení som vypracovala anonymný dotazník, ktorý bol daný všetkým 37 zamestnancom, no odovzdali ho len dvaja zamestnanci, z čoho nie je možné urobiť záverečné zhodnotenie. Zamýšľala som sa nad tým, prečo nechcú odovzdať dotazník. Pravdepodobne majú pocit, že budem vedieť podľa odpovedí, kto ho vyplnil (i napriek anonymite), resp. majú strach kritizovať, resp. nemajú záujem venovať svoj čas jeho vyplneniu, čo je najpravdepodobnejšie, nakoľko sú málo tvoriví v rámci nových zmien, podnetov k budovaniu lepšieho pracovného prostredia. Neradi prijímajú zmeny (80 % zamestnancov).
(5) Na zistenie aktuálnej klímy v materskej škole som použila Dotazník ku klíme v škole z funkčného vzdelávania s tým, že som zmenila a prispôsobila niektoré otázky pre materské školy.
(6)
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk