Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zamyslenie na prelome rokov ...

Dátum:

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Uplynulo už šesť rokov od naštartovania školskej reformy, ktorá sa vo svojich začiatkoch spolu s ďalšími reformami zavádzanými v iných rezortoch považovala v danom čase a v podmienkach Slovenska za prevratnú a systémovo riešiacu potrebu prebudovania systému vzdelávania pre potreby súčasnosti. Vzorové štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé stupne vzdelávania ponúkli reštrukturalizáciu vzdelávacieho procesu spôsobom prenesenia väčšieho podielu zodpovednosti, práv, ale aj povinností na priamych aktérov vzdelávacieho procesu – školy, ktoré si kompetencie mali pretaviť do školských vzdelávacích programov s cieľom špecializácie a zamerania sa na ťažiskový program výučby, podľa potrieb trhu práce. Je známe, že proces realizácie reformy okrem časťou odborníkov ako aj väčšinou aktérov vytýkanej nedokonalosti a krátkosti času pre jej zavedenie narazil aj na viaceré problémy na úrovni škôl, spočívajúce v ich nepripravenosti, čo malo a zrejme v niektorých prípadoch aj naďalej má za následok zjavnú kvalitatívnu nevyrovnanosť vzdelávania v jednotlivých regiónoch. Nemálo z nich sa rieši dodnes. Odhliadnuc od toho reforma beží a zaznamenáva aj čiastkové úspechy. Zostáva na jej tvorcoch a aktéroch posúdiť, či sa uberá správnym smerom.

Ako naznačuje demografický vývoj školskej populácie, možno aj v najbližších rokoch očakávať výraznejšie kvantitatívne zmeny v štruktúre sústavy škôl a školských zariadení regionálneho školstva. Očakáva sa pokračujúci pokles žiakov stredných škôl. Osobitným problémom naďalej zostávajú odborné školy, ktoré dlhodobo zápasia s nedostatkom záujmu študentov, čo sa odzrkadľuje v neuspokojenom dopyte trhu práce. Pozitívnym krokom sú prvé kontakty škôl s priemyselnou výrobou, ktoré sú však zatiaľ skôr ojedinelé. Verme, že tieto pilotné projekty nájdu svojich pokračovateľov a odborné školstvo ako bájny fénix vstane z popola v novej kvalite. Naopak, počty žiakov základných školy začínajú rásť a aj materské školy zaznamenávajú zvýšený populačný tlak. Ukazuje sa, že zavŕšenie zásadných reformných procesov pre kontinuálne systémové vzdelávanie v regionálnom školstve sa stáva čoraz dôraznejšou požiadavkou súčasnosti. Stav „rozpracovanosti“ reformy jej blízke zavŕšenie zatiaľ nenaznačuje.

Školstvo je náročný a strategický rezort, ktorý už dlhé roky čakal na reformu. Preto mu neprospieva jej realizácia podľa stratégie, ohraničenej volebným obdobím. S ďalšou vládnou garnitúrou prichádzajú noví ľudia s novými myšlienkami, čo nezriedka zastaví už rozbehnuté procesy a odsúva riešenia, o vynaložených investíciách nehovoriac. Systém striedania politickej moci v krajine však nezmeníme a ako nás história presviedča, zrejme ani vôľu pokračovať alebo dokončiť naštartované procesy niekoho iného. „Prioritu“ školstva a vzdelávania v očiach zodpovedných tak možno dokumentovať aj na nedávnej skutočnosti, že v uplynulom roku rezort vystriedal troch ministrov, z ktorých každý prišiel s vlastnou predstavou vedenia a smerovania rezortu, dokončoval, resp. naštartoval vlastné nové procesy, čo skutočne nemožno nazvať systémovým krokom.

Skutočnosť, že aj tento či budúci školský rok sa budú žiaci a učitelia musieť zaobísť bez niektorých učebníc (podľa ministerstva školstva ich bude chýbať približne štvrtina), sa stáva skutočnou brzdou efektívneho vzdelávania. Podľa analytikov je hlavným dôvodom zbytočne komplikovaný proces učebnicovej politiky. Elektronické knihy pomôžu, ale je mylné domnievať sa, že problém vyriešia. Zavádzanie elektroniky do výučby samozrejme treba hodnotiť pozitívne, nie je však samoúčelné, treba ho vidieť v súvislostiach a súčasne vzdelávať aj učiteľov.

Odborná verejnosť je v súčasnosti v očakávaní noviel kľúčových zákonov, školského zákona, zákona o financované škôl, zákona o správe v školstve a školskej samospráve a zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch z dielne vedenia rezortu. Verejnosť ani odborná obec zatiaľ netuší, čo prinášajú, hoci sa pripravuje už ich paragrafové znenie. Verme však, že posunú reformu dopredu.

Školstvo a vzdelávanie je predovšetkým o ľuďoch, či už na strane vzdelávajúcich alebo na strane vzdelávaných. Ľudia tvoria procesy a na to potrebujú mať vytvorené vedomostné, znalostné a materiálne zázemie. Neplatí to len v školstve, ale s dôrazom na jedinečnosť poslania školy sprostredkovávať vedomosti a znalosti a zveľaďovať tak kultúrne dedičstvo, spočívajúce o vzdelanom národe, schopnom posúvať kvalitu bytia do novej, vyššej dimenzie, je práve rezort školstva tým, ktorý by v tomto snažení mal dostať prioritu. Pre časopis Manažment školy v praxi je rok 2015 desiatym rokom, v ktorom sa bude prihovárať svojim priaznivcom. Veríme, že v priebehu tohto obdobia svojom mierou prispel k obohateniu vedomostnej základne oslovovaných a pomohol posunúť dobré veci správnym smerom. Touto cestou ďakujeme všetkým odberateľom, autorom a priaznivcom za prejavenú dôveru a do roku 2015 im želáme pevné zdravie a pracovné úspechy. /redakcia/


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály