Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
20 najdôležitejších princípov pre vzdelávanie
Dátum: Rubrika: Stratégie
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
...OD MATERSKEJ ŠKOLY PO STREDNÚ ŠKOLU
V príspevku upriamujeme pozornosť na 20 najdôležitejších zásad a na motivačný zámer ich preštudovania pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a školských zariadení. Opierame sa o štúdiu, ktorá bola vydaná Americkou psychologickou asociáciou Koalíciou pre psychológiu v školstve. V nej sa autori zameriavajú na to, ako sa žiaci učia, čo ich motivuje, na význam sociálneho kontextu, medziľudských vzťahov a emočnej pohody pre učenie žiakov, ako čo najlepšie riadiť triedu a ako hodnotiť pokrok, ktorý žiaci dosahujú.
Názov príspevku je názvom 36 stranovej štúdie, ktorá bola spracovaná a vydaná Americkou psychologickou asociáciou Koalíciou pre psychológiu v školstve. Na jej tvorbe sa podieľalo 13 autorov, bola publikovaná v roku 2015 a doposiaľ preložená a vydaná vo viacerých krajinách, napr. Francúzsko, Kórea, Maďarsko, Portugalsko, Slovinsko, Srbsko, Taliansko, Ukrajina atď. V Českej republike je publikovaná pričinením psychológov Masarykovej univerzity v Brne1. V mnohých článkoch je charakterizovaná aj ako „Top 20“. Autori, ktorí ju spracovali, predkladajú učiteľom uvedené princípy pomoci a námety, ktoré podporujú edukáciu a môžu prispieť k jej skvalitneniu. O štúdii sa píše ako o najdôležitejších princípoch psychológie v kontexte vyučovania a učenia. Považujeme ich za mimoriadne ovplyvňujúce edukáciu, a preto ich učiteľom sprostredkúvame v tejto forme.
Ako sa žiaci učia – 8 princípov
- Presvedčenie žiakov o inteligencii a schopnostiach alebo spôsob, akým ich vnímajú, ovplyvňujú ich kognitívne funkcie a učenie.
- To, čo žiaci už vedia, ovplyvňuje ich učenie.
- Kognitívny rozvoj žiakov a ich učenie nie sú obmedzované všeobecnými vývojovými etapami.
- Učenie je založené na viacerých kontextoch, prenos učenia do nových kontextov preto neprebieha spontánne, ale je potrebné ho uľahčovať.
- Osvojovanie dlhodobých znalostí a zručností výrazne závisí na precvičovaní.
- Pre učenie je dôležité, aby žiaci dostali jasnú, vysvetľujúcu a včasnú spätnú väzbu.
- Sebaregulácia žiakov napomáha učeniu a sebaregulačné zručnosti je možné vyučovať.
- Tvorivosť žiakov je možné rozvíjať.
Čo žiakov motivuje - 4 princípy
- Žiaci majú väčšiu radosť z učenia a dosahujú lepšie výsledky, ak je ich motivácia k úspechu skôr vnútorná, než vonkajšia.
- Pokiaľ si žiaci zvolia za cieľ učivo skutočne zvládnuť, a nielen podať dobrý výkon, sú pri riešení ťažkých úloh vytrvalejší a spracovávajú informácie viac do hĺbky.
- Očakávania učiteľov od svojich študentov ovplyvňujú možnosti študentov učiť sa, ovplyvňujú ich motiváciu a výsledky vzdelávania.
- Stanovenie cieľov, ktoré sú krátkodobé, špecifické a primerane náročné, posilňuje motiváciu viac ako vytýčenie dlhodobých cieľov, všeobecných a nadmerne ťažkých.
- Význam sociálneho kontextu, medziľudských vzťahov a emočná pohoda pre učenie žiakov – 3 princípy
- Učenie sa odohráva v mnohých rôznych sociálnych kontextoch.
- Interpersonálne vzťahy a komunikácia majú zásadný význam ako pre proces výučby – učenie, tak aj pre socioemočný rozvoj žiakov.
- Emočná pohoda má vplyv na úspešnosť vzdelávania, na učenie a vývoj.
Ako čo najlepšie riadiť triedu - 2 princípy
- Žiaci sa môžu naučiť, aké správanie a aké sociálne interakcie sa od nich v triede očakávajú, a to prostredníctvom preverených zásad správania a efektívneho vyučovania.
- Efektívne vedenie triedy je založené na vytýčení vysokých očakávaní a ich oznámení triede, konzistentnom rozvíjaní pozitívnych vzťahov, poskytovaní rozsiahlej podpory žiakom.
Ako hodnotiť pokrok, ktorý dosahujú žiaci – 3 princípy
- Formatívne aj sumatívne hodnotenie žiakov je dôležité a užitočné, každé z nich ale vyžaduje odlišný prístup a interpretáciu.
- Zručnosti, vedomosti a schopnosti žiakov sa najlepšie merajú pomocou hodnotiacich procesov založených na vedeckých poznatkoch psychológie, s dobre definovanými štandardmi pre kvalitu a spravodlivosť hodnotenia.
- Zmysluplné využitie dát získaných pri hodnotení žiakov závisí od jasnej, správnej a spravodlivej interpretácie.
Komentár k princípom (výber z princípov – námety pre ich realizáciu)
K PRINCÍPU 1: Rozlišovať žiakov s rastovým myslením – tí sa zameriavajú na vzdelávacie ciele, na prekonávanie neznámeho, prijímajú nové výzvy, neúspech vnímajú ako výzvu zlepšiť sa a pod. Žiaci s fixným myslením sa zameriavajú na splnenie úlohy, nemajú záujem prekonávať sa, veria, že ich vlastnosti a schopnosti sú dané geneticky, nemenné, svoje neúspechy pripisujú tomu, že sa nevedia učiť, že sú hlúpi, a preto zlyhávajú.2
ÚLOHA UČITEĽA: Viesť žiakov k tomu, že výsledky sa dajú zlepšiť so zvýšením úsilím, zmenou metód učenia sa; od všetkých žiakov musí mať učiteľ vysoké očakávania, samozrejme. Musí im však pomáhať dosiahnuť ciele. Dôležité je všímať si postoje žiakov, ako pristupujú a reagujú na úlohy: so záujmom, s miernym záujmom, nedostatočný záujmom a snahou. K tomu, aby bola pomoc učiteľa účinná, musí ju realizovať obozretne, napr. primeraná a motivačná kritika by mala byť realizovaná tak, aby si ju žiak nevysvetľoval ako „potvrdenie“ svojej neschopnosti. Táto dichotómia platí pri pochvale a aj pri kritike. Ako zdôrazňuje uvedená štúdia, niekedy dobré úmysly učiteľa majú neočakávané dôsledky, dokonca môžu mať negatívne dôsledky pre presvedčenie žiakov o ich vlastných schopnostiach.
K PRINCÍPU 4: Kontextom je napr. oblasť poznávania – prírodné vedy, spoločenské vedy, rôzne druhy interakcií, prostredie učenia atď. Učenie nie je nejaké priamočiare, ale stáva sa zložitejším, čím sa nový kontext viac odlišuje od doterajšieho kontextu.
ÚLOHA UČITEĽA: Učiteľ musí modifikovať a plánovať vyučovanie tak, aby vytváral vzťahy medzi aktuálnymi vedomosťami žiakov a vyučovacími cieľmi. Jednotlivé časti učiva neučiť izolovane, ale učiť učivo vo vzájomných súvislostiach, kontextoch a využívať možnosti jeho spájania s reálnym svetom. Práve toto porovnávanie, hľadanie súvislostí a pod. prispieva ku komplexnejšiemu učeniu sa žiaka. Učiť tak, aby žiak učivu skutočne porozumel a vedel aplikovať do reality.
K PRINCÍPU 7: Požiadavka sebaregulácie a jej význam sú všeobecne známe. Realita je však taká, že v živote a aj v edukácii nie je vždy dostatočne uplatňovaná. Vzhľadom na jej význam pre edukáciu si zasluhuje skutočnú pozornosť. Podstatné je, že sebaregulovaniu sa dá naučiť a aj postupne zlepšovať.
ÚLOHA UČITEĽA: Z viacerých možností je to napr. jasné stanovovanie cieľov vyučovacích hodín a rôznych edukačných činností, členenie úloh a povinností na „menšie celky“ – ich splnenie má motivujúci účinok, učiť žiakov plánovať si čas a jeho rozvrhnutie vo vzťahu k úlohe, využívať rôzne podnety na udržanie pozornosti žiakov a pod.
K PRINCÍPU 14: Požiadavka interakčných vzťahov v edukácii nie je nová. Už pred viacerými desaťročiami sa odporúčalo skupinové vyučovanie (tímové), v súčasnosti napr. portfólia a kooperácia žiakov na nich a pod. Dnes túto zásadu, a to aj so zreteľom na budúcnosť, ktorá predpokladá významnú spoluprácu v práci, považujeme za takmer samozrejmú.
ÚLOHA UČITEĽA: Realizovanie uvedenej požiadavky nespočíva len v tom, aby učiteľ zabezpečil komunikáciu a spoluprácu žiakov. Musí mať na zreteli aj vytváranie istej správnej a žiaducej kultúry v triede, dôsledne zamedzenie vzájomného šikanovania žiakov, podporovanie vzájomných diskusií študentov, povzbudzovanie a podpora do vzájomnej spolupráce žiakov, viesť žiakov aj k využívaniu neverbálnej komunikácie a pod. Uvedené je možné realizovať na mnohých vyučovacích hodinách, napr. učiť žiakov počúvať iných, využívať spätnú väzbu v komunikácii žiakov, učiť žiakov rôznym stratégiám jednania s inými, napr. „nenáhli sa, porozmýšľaj, potom konaj“ atď.
V úvode príspevku sme uviedli, že v štúdii sú viaceré oblasti učiteľom známe. Napriek tomu uvedenú štúdiu odporúčame do pozornosti, pretože je spracovaná čitateľným pedagogicko-psychologickým jazykom, je v nej opísaná edukácia tak, ako ju poznáme a vnímame v bežnom vyučovaní. Považujeme však za potrebné zdôrazniť, že autori v texte uplatnili aj isté opisné nuansy, ktorými zvyšujú čitateľnosť textu, čím pripomínajú a neformálne zdôrazňujú mnohé špecifiká edukácie, ktoré si pri bežnom opise ani neuvedomujeme. Uvedenú štúdiu dávame do pozornosti učiteľom v praxi, študentom učiteľstva a študujúcim doplnkového pedagogického štúdia. Pozornosť si zasluhuje aj to, že ku každej zásade je uvedených najmenej 5 odkazov na literatúru, v ktorej sú zásady ďalej rozpracované. n
Literatúra: Boyle, J. R. & Boyle, E. A. 1997. The top twenty principles: Revisiting the basics. Czechoslovakian Translation. Retrieved from https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-czechoslovakian.pdf.
1 Zdroj: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-czechoslovakian.pdf
2 Viac v Didaktike č. 4/2023
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk