Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Efektívna prevencia sociálno-patologických javov v škole a jej problémy

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Škola ako profesionálna inštitúcia zabezpečuje realizovanie prevencie, predovšetkým primárnej a keďže je problémové správanie rozšírené, tak aj sekundárnej. V nej ide o komplexnú starostlivosť o žiakov s problémovým správaním, počnúc výchovnými problémami v rodine, cez porušovanie školského poriadku, končiac porušovaniami ustanovení platnej legislatívy.

Nárast sociálno-patologických javov na Slovensku u dospelých v transformačnom období vyvolal spoločenskú potrebu zvýšenia efektívnosti prevencie a jej profesionalizácie zameranej na cieľovú skupinu detí a mládeže, kde zohráva dôležitú úlohu škola. Zmyslom profesionalizácie procesov prevencie sa musí podľa P. Ondrejkoviča (1998) stať schopnosť intervenovať pomocou celého súboru metód a metodík do sociálnej regulácie správania mladých ľudí s jediným cieľom – predchádzať v ich správaní výskytu čo možno najväčšieho počtu prvkov sociálno-patologického správania a jedinou účinnou možnosťou reakcie výchovných inštitúcií je profesionalizovať procesy prevencie, osobitne prevencie primárnej, ktorú treba koncipovať integrovane ako efektívny a štruktúrovaný celok, založený na dôkladnom poznaní praxe aj teórie.

Ciele školskej prevencie

Ciele školskej prevencie (Verbovská, J., 2005):

  • Zmeniť interakčné vzťahy v škole, autoritatívnu atmosféru nahradiť humanisticko-tvorivou výchovou.
  • Podporovať harmonický vývin osobnosti žiaka.
  • Preferovať zdravý životný štýl v školských a mimoškolských aktivitách.
  • Vytvárať podmienky na formovanie zdravej osobnosti žiaka a jeho odolnosť voči patologickým so­ciálnym vplyvom a tlakom.
  • Vychovávať žiakov k osobnej zodpovednosti za svoje rozhodnutia.
  • Vytvárať v škole priestor na pomoc pri riešení problémov žiakov (rodinné, sociálne, osobné, vzdelávacie).
  • Podporovať rozvoj pozitívnych vzťahov v sociálnom kontexte.
  • Systematicky a komplexne informovať žiakov o danej problematike.
  • Rozvíjať prosociálne správanie u detí z hľadiska prevencie vzniku závislostí.
  • Pedagogické osvetové pôsobenie v zmysle zlepšenia spätnej väzby žiak – učiteľ – škola – rodina.

Zásady efektívnej prevencie

K zásadám efektívnej prevencie rizikového správania u detí a mládeže patrí (Miovský, M., Zapletalová, J., Skácelová, L., 2010):

  • Komplexnosť a kombináciu viacerých stratégií pôsobiacich na určitú cieľovú skupinu. Prevenciu je nutné koncipovať ako súhrn viacerých faktorov a ako koordinovanú spoluprácu rôznych inštitúcii.
  • Kontinuita pôsobenia a systematickosť plánovania.
  • Cielenosť a adekvátnosť informácií a foriem pôsobenia vzhľadom k cieľovej populácii a jej vekovým a iným charakteristikám.
  • Skorý začiatok preventívnych aktivít, ideálne už v predškolskom veku.
  • Pozitívna orientácia primárnej prevencie a demonštrácia konkrétnych alternatív. Podpora zdravého životného štýlu, využívanie pozitívnych modelov a ponuka atraktívnych pozitívnych alternatív.
  • Orientovanie sa nie len na úroveň informácií, ale predovšetkým na kvalitu postojov a zmenu správania. Cieľom prevencie je ovplyvniť práve správanie.
  • Využitie „peer“ prvkov, dôraz na interakciu a aktívne zapojenie. Pre deti a dospievajúcich sú rovesníci často autoritou s väčším vplyvom ako rodičia a učitelia.
  • Denormalizácia – primárna prevencia má prispievať k vytvoreniu takej sociálnej klímy, ktorá nie je priaznivá k podpore a rozvoju rizikového správania. Normy a hodnoty zmeniť tak, aby rizikové správanie nepripadalo ako žiaduce, ale ani ako neutrálna sociálna norma.
  • Podpora protektívnych faktorov v spoločnosti.
  • Nepoužívanie neúčinných prostriedkov. Ako neúčinné sa ukázalo jednoduché poskytovanie zdravotných, či iných typov informácií o danom type rizikového správania. Neúčinné je zastrašovanie, zakazovanie, moralizovanie či preháňanie následkov a pod.

Podstatou prevencie v školskom prostredí je pôsobiť na žiakov tak, aby získali veku primerané základné predpoklady pre (Bizíková, Ľ., 2012):

  • pozitívny postoj k zdravie neohrozujúcemu životnému štýlu,
  • zvýšenie porozumenia o dôsledkoch rizikového správania (na základe odborných objektívnych informácií),
  • tendenciu uprednostňovať zodpovedné (informov
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály