Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Efektívna prevencia sociálno-patologických javov v škole a jej problémy
Dátum: Rubrika: Problémy z praxe
Škola ako profesionálna inštitúcia zabezpečuje realizovanie prevencie, predovšetkým primárnej a keďže je problémové správanie rozšírené, tak aj sekundárnej. V nej ide o komplexnú starostlivosť o žiakov s problémovým správaním, počnúc výchovnými problémami v rodine, cez porušovanie školského poriadku, končiac porušovaniami ustanovení platnej legislatívy.
Nárast sociálno-patologických javov na Slovensku u dospelých v transformačnom období vyvolal spoločenskú potrebu zvýšenia efektívnosti prevencie a jej profesionalizácie zameranej na cieľovú skupinu detí a mládeže, kde zohráva dôležitú úlohu škola. Zmyslom profesionalizácie procesov prevencie sa musí podľa P. Ondrejkoviča (1998) stať schopnosť intervenovať pomocou celého súboru metód a metodík do sociálnej regulácie správania mladých ľudí s jediným cieľom – predchádzať v ich správaní výskytu čo možno najväčšieho počtu prvkov sociálno-patologického správania a jedinou účinnou možnosťou reakcie výchovných inštitúcií je profesionalizovať procesy prevencie, osobitne prevencie primárnej, ktorú treba koncipovať integrovane ako efektívny a štruktúrovaný celok, založený na dôkladnom poznaní praxe aj teórie.
Ciele školskej prevencie
Ciele školskej prevencie (Verbovská, J., 2005):
- Zmeniť interakčné vzťahy v škole, autoritatívnu atmosféru nahradiť humanisticko-tvorivou výchovou.
- Podporovať harmonický vývin osobnosti žiaka.
- Preferovať zdravý životný štýl v školských a mimoškolských aktivitách.
- Vytvárať podmienky na formovanie zdravej osobnosti žiaka a jeho odolnosť voči patologickým sociálnym vplyvom a tlakom.
- Vychovávať žiakov k osobnej zodpovednosti za svoje rozhodnutia.
- Vytvárať v škole priestor na pomoc pri riešení problémov žiakov (rodinné, sociálne, osobné, vzdelávacie).
- Podporovať rozvoj pozitívnych vzťahov v sociálnom kontexte.
- Systematicky a komplexne informovať žiakov o danej problematike.
- Rozvíjať prosociálne správanie u detí z hľadiska prevencie vzniku závislostí.
- Pedagogické osvetové pôsobenie v zmysle zlepšenia spätnej väzby žiak – učiteľ – škola – rodina.
Zásady efektívnej prevencie
K zásadám efektívnej prevencie rizikového správania u detí a mládeže patrí (Miovský, M., Zapletalová, J., Skácelová, L., 2010):
- Komplexnosť a kombináciu viacerých stratégií pôsobiacich na určitú cieľovú skupinu. Prevenciu je nutné koncipovať ako súhrn viacerých faktorov a ako koordinovanú spoluprácu rôznych inštitúcii.
- Kontinuita pôsobenia a systematickosť plánovania.
- Cielenosť a adekvátnosť informácií a foriem pôsobenia vzhľadom k cieľovej populácii a jej vekovým a iným charakteristikám.
- Skorý začiatok preventívnych aktivít, ideálne už v predškolskom veku.
- Pozitívna orientácia primárnej prevencie a demonštrácia konkrétnych alternatív. Podpora zdravého životného štýlu, využívanie pozitívnych modelov a ponuka atraktívnych pozitívnych alternatív.
- Orientovanie sa nie len na úroveň informácií, ale predovšetkým na kvalitu postojov a zmenu správania. Cieľom prevencie je ovplyvniť práve správanie.
- Využitie „peer“ prvkov, dôraz na interakciu a aktívne zapojenie. Pre deti a dospievajúcich sú rovesníci často autoritou s väčším vplyvom ako rodičia a učitelia.
- Denormalizácia – primárna prevencia má prispievať k vytvoreniu takej sociálnej klímy, ktorá nie je priaznivá k podpore a rozvoju rizikového správania. Normy a hodnoty zmeniť tak, aby rizikové správanie nepripadalo ako žiaduce, ale ani ako neutrálna sociálna norma.
- Podpora protektívnych faktorov v spoločnosti.
- Nepoužívanie neúčinných prostriedkov. Ako neúčinné sa ukázalo jednoduché poskytovanie zdravotných, či iných typov informácií o danom type rizikového správania. Neúčinné je zastrašovanie, zakazovanie, moralizovanie či preháňanie následkov a pod.
Podstatou prevencie v školskom prostredí je pôsobiť na žiakov tak, aby získali veku primerané základné predpoklady pre (Bizíková, Ľ., 2012):
- pozitívny postoj k zdravie neohrozujúcemu životnému štýlu,
- zvýšenie porozumenia o dôsledkoch rizikového správania (na základe odborných objektívnych informácií),
- tendenciu uprednostňovať zodpovedné (informov
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk