Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Správa o súlade školského vzdelávacieho programu so štátnym vzdelávacím programom na gymnáziu v školskom roku 2012/2013 v SR

Dátum: Rubrika: Štatistika Zo seriálu: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania - Štátna školská inšpekcia

Súlad školského vzdelávacieho programu (ďalej „ŠkVP“) so štátnym vzdelávacím programom (ďalej „ŠVP“) kontrolovala školská inšpekcia na 23 gymnáziách (G), z toho boli 2 súkromné, 5 cirkevných, 1 G bolo s vyučovacím jazykom maďarským. Na 3 G boli v bilingválnom štúdiu vyučovacie jazyky ruský, španielsky, francúzsky, na 1 cirkevnom G vyučovací jazyk anglický a nemecký.

Pri tvorbe ŠkVP vychádzali školy zo ŠVP pre nižšie ročníky gymnázia s osemročným štúdiom na úrovni ISCED 2, pre vyššie ročníky osemročného štúdia a štvorročného gymnázia na úrovni ISCED 3A.

Štruktúra ŠkVP a ciele výchovy a vzdelávania

Štruktúra ŠkVP bola v 61 % škôl v súlade s požiadavkami školského zákona, pričom sa v prevažnej miere dodržali zásady a podmienky určené pre ich vypracovanie. Jednotlivé časti boli spracované prehľadne, obsahovali konkrétne informácie o kontrolovanej škole, ich vypracovanie umožňovalo v súlade s princípmi a cieľmi realizovať výchovu a vzdelávanie. V 39 % subjektov štruktúru nezachovali. Z povinných súčastí sa v ŠkVP nenachádzali všetky časti, predovšetkým absentovali učebné osnovy niektorých predmetov. Negatívne zistenia sa týkali tiež rozpracovania prierezových tém, učebných plánov, zadefinovania pedagogických stratégií. Gymnáziá (s výnimkou jedného) po prerokovaní v pedagogickej rade školy a v rade školy, zverejnili svoje ŠkVP na verejne prístupnom mieste.

Kontrolované školy deklarovali, okrem jedného súkromného G v Banskobystrickom kraji, ciele výchovy a vzdelávania, ktorými smerovali k poskytovaniu kvalitného vzdelávania s dôrazom na rozvoj kompetencií žiakov, najmä ich tvorivých schopností, kritického myslenia, gramotnosti v oblasti informačno-komunikačných technológií. Pozitívom bola orientácia na všestranný rozvoj osobnosti žiaka a vytváranie predpokladov celoživotného vzdelávania. Pri realizácii bilingválneho vzdelávania preferovali najmä rozvíjanie komunikačných kompetencií žiakov so zámerom ich ďalšieho uplatnenia v multikultúrnom a viacjazyčnom prostredí. Cirkevné školy zdôrazňovali formovanie kresťanského hodnotového systému u žiakov. Stanovené vlastné ciele zodpovedali reálnym podmienkam škôl a korešpondovali s cieľmi uvedenými v školskom zákone.

Komplexné charakteristiky

Vhodne rozpracované komplexné charakteristiky 91 % škôl, zväčša na základe zhodnotenia aktuálneho stavu a SWOT analýzy, poskytovali informácie o koncepcii ich rozvoja, profilácii a strategických zámeroch, o vlastných prioritách v oblasti zvyšovania kvality výchovy a vzdelávania. Prezentovali rozvíjanie partnerských a medzinárodných kontaktov s inými školami, formy a spôsoby spolupráce so zákonnými zástupcami a sociálnymi partnermi, aj niektoré konkrétne zámery v rámci zapojenia sa do projektov. Obsahovali tiež údaje o postavení škôl v meste alebo v regióne. Zadefinovaný profil absolventa vymedzoval v súlade so ŠVP vedomosti, zručnosti a schopnosti, ktorými by mal absolvent gymnaziálneho štúdia disponovať.

Učebné plány a učebné osnovy

V učebných plánoch (UP) 67 % škôl akceptovalo zaradenie vyučovacích predm

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály