Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Tímové vyučovanie a jeho realizácia

Dátum: Rubrika: Koncepcie

MODELY TÍMOVÉHO VYUČOVANIA

Článkom o tímovom vyučovaní nadväzujeme na tie, ktoré uverejňujeme v časopise DIDAKTIKA v súvislosti s pripravovanou reformou vzdelávania – projektové, blokové, prevrátené vyučovanie, kritické myslenie. V reforme, ktorá sa celoplošne začne v roku 2026, sú plánované zásadné zmeny v obsahu vzdelávania. Tieto zmeny si budú vyžadovať aj zmeny v procesnej stránke edukácie – využívanie rôznych koncepcií vzdelávania. Pripomenieme, že školy a učitelia budú mať istú autonómiu pri práci s obsahom, najmä vo využívaní viacerých koncepcií vzdelávania. To si vyžaduje dobre pripravených učiteľov a ich odhodlanie pracovať tvorivými metódami.

Definovanie tímového vyučovania a jeho benefity

Na úvod tejto koncepcie vyučovania pripomíname, že pedagogická a didaktická terminológia je nejednotná a niektoré pojmy môžu mať aj dva významy. V literatúre sa tímové vyučovanie chápe napríklad ako skupina – tím žiakov, ktorí sa spoločne učia, riešia úlohy, projekty a podobne. Ide o bežné vyjadrenie, že skupina žiakov – teda tím žiakov – spolupracuje napríklad v skupinovom, projektovom alebo problémovom vyučovaní. Pojmom tímové vyučovanie sa však označuje aj vyučovanie v triede dvoma alebo viacerými učiteľmi. Oba tieto pojmy sú bežne zaužívané a používané pri opisoch vyučovania.

V článku opisujeme tímové vyučovanie ako koncept, v ktorom dvaja alebo viacerí učitelia súčasne vzdelávajú skupinu alebo triedu žiakov. Uvedomujeme si, že ide o prístup, ktorý je našim učiteľom, najmä na základných školách, menej známy a menej využívaný. Väčšinou sa uplatňuje ako spolupráca, resp. kooperácia v triedach, kde spolupracujú učiteľ a pedagogický asistent. Tímové vyučovanie je koncept, ktorý sa vo svete v posledných desaťročiach rozvíja a získava podporu mnohých učiteľov, ale aj rodičov a žiakov.

Pri písaní článku sme si spomenuli na prednášku, ktorej sme sa zúčastnili približne pred 40 rokmi na Pedagogickej fakulte Karlovej Univerzity v Prahe. Známy profesor prednášal o význame didaktických zásad vo vyučovaní. Ako prvý vystúpil s vysvetlením významu a podstaty týchto zásad. Na jeho vystúpenie nadviazala psychologička, ktorá vysvetlila, že zásady neznamenajú len rešpektovanie niečoho, ale objasnila ich psychologickú podstatu a význam pre správne uplatňovanie vo vyučovaní. Po nej pokračovala historička, ktorá priblížila historickú podstatu a význam mysliteľov, ktorí tieto zásady rozvíjali, ako aj ich premenu v priebehu histórie a v súčasnosti. Takže jedna téma – tím troch pedagógov. Dodáme, že nešlo len o prezentáciu témy, pretože následne prebehla diskusia, do ktorej sme boli ako účastníci prednášky vyzvaní. V diskusii sa prelínali rôzne didaktické, historické a psychologické aspekty, a to aj v súvislosti so súčasnosťou. Často si spomíname, aj po rokoch, na túto prednášku, na komplexné poňatie témy, a na neformálnu motiváciu nás, účastníkov. Z času na čas sme využili takéto metódy prednášania aj vo vlastnej praxi.

Čo je tímové vyučovanie?

Z vyššie uvedeného vyplýva, že je to vyučovanie s dvoma alebo viacerými učiteľmi, ktorí:

  • učia rovnakú triedu v rovnakom čase,
  • plánujú spoločne hodiny z hľadiska obsahu a metodológie a vykonávajú ich spoločne,
  • zodpovednosť si flexibilne rozdeľujú (kto je zodpovedný za aké úlohy, príp. ako nimi poveriť aj žiakov),
  • viesť hodinu v striedaní rolí, resp. v podpore istých činností kolegu,
  • diferencovať a individualizovať vzdelávanie študentov širokou škálou ponúk,
  • skupiny žiakov sú flexibilné, napr. podľa druhov učenia, podľa záujmu o učivo a pod. (Daxbacher, R., Berger, E. 1993, s. 242-253).

V literatúre existuje mnoho definícií tímového vyučovania – od jednoduchých, napr. že ide o vyučovanie, ktoré vedú dvaja alebo viacerí učitelia, až po zložitejšie, ktoré vystihujú skutočnú podstatu a význam. K takýmto patrí napríklad definícia od B. Hubera: „Skutočné jadro koncepcie tímového vyučovania nespočíva v štrukturálnych a organizačných detailoch, ale skôr v základnej ochote k spoločnému plánovaniu, neustálej kooperácii, spolupráci, spolupatričnosti, neobmedzenej komunikácii a serióznej ochote prevziať a podieľať sa na spoločnej úlohe“ (Huber, B. in Halfhicle, T., Frei, M., Zingg, C., 2002, s. 8).

Výstižnú definíciu poskytuje aj nemecký slovník pedagogiky: „Tímové vyučovanie je súhrnné označenie pre rôzne formy priamej spolupráce dvoch alebo viacerých učiteľov pri vyučovaní skupiny žiakov a organizovaní života školy. Takáto priama spolupráca pri práci so žiakmi si spravidla vyžaduje spoločné plánovanie a hodnotenie vyučovacieho a učebného procesu, ako aj koncepčné riešenie priestorov. Rozmanité a rozdielne odborné, diagnostické a komunikačné kompetencie spolupracujúcich učiteľov majú mimoriadne pozitívny vplyv na optimalizáciu učebných biografií žiakov“ (Schaub, H., Zenke, K. G. 1997, s. 338).

Význam tímového vyučovania nespočíva len v tom, že inou organizáciou práce môžeme dosiahnuť lepšie, efektívnejšie výsledky učebnej činnosti žiakov. Autori zaoberajúci sa touto oblasťou opisujú a zdôrazňujú značný význam uvedeného vyučovania aj pre zdokonaľovanie samotných učiteľov, pretože tímové vyučovanie prispieva k ich rozvoju a spolupráci:

  • podporuje i
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk