Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Tvorivé myslenie

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Kreativita

Teórie a metódy rozvoja kritického a tvorivého myslenia v školskej edukácii (2.) - Ak čitateľ formuluje nové problémy, otázky na základe tých, ktoré nachádza v čítanom texte, usiluje sa tvoriť nové hodnoty prostredníctvom toho, čo získal z knihy (textu) a toho, čo mu je samému z iných čitateľských zdrojov (prameňov) známe, čo si už osvojil pri iných (zámerných alebo nezámerných) príležitostiach, vytvára si vlastný originálny názor. Nadobudnuté skúsenosti s čítaním literárnych textov, ako aj aktívna práca čitateľa, dáva šancu formulovať ešte neformulované.

Tvorivé myslenie 

„Predefinovávaním“ a pretváraním jednotlivých častí sa vytvárajú nové a originálnejšie obsahy textov. Stáva sa konštruktérom – autorom nových obsahov, dokáže predpokladať ďalší postup so závermi recipovaného obsahu, vie si predstaviť obrazy predmetov a javov, ktoré vie vyjadriť pomocou rôznych znakov a symbolov, verbálnymi i neverbálnymi technikami.

Tvorivosť (kreativita) je najvyššou metakognitívnou funkciou, ktorá nielen v čítaní zahrňuje dobrú percepciu, pamäť, konvergentné myslenie, analýzu, syntézu,  individuálne myslenie, originálnosť, svojskosť, estetickú prispôsobivosť vyjadrovania myšlienok, jazyka, jasnosť obrazov, metafor, analógie a i. Predpokladá rozvinutejšie čitateľské zručnosti, literárne vzdelanie, väčšiu životnú skúsenosť a fantáziu, ktoré spolu s obrazotvornosťou sa stávajú zdrojom a základom každej tvorivej činnosti žiakov.

Hlavnými znakmi kreativity sú:

  • fluencia – plynulé myslenie, schopnosť pohotovo a ľahko nachádzať a tvoriť čo najviac nápadov, predstáv určitého druhu (slov, myšlienok, obrázkov, symbolov a pod.). Môže byť slovná, asociačná, figurálna, expresívna, ideačná a pod.,
  • flexibilita – pružné myslenie, schopnosť ľahko si osvojovať nové formy a štruktúry myslenia, pružne utvárať rôznorodé riešenia problémov, meniť smer myšlienok,
  • originalita – originálne myslenie, schopnosť tvoriť výstižné, dôvtipné a neobvyklé odpovede založené na odhaľovaní vzdialených asociácií, iné ako bežná tvorba,
  • analýza – schopnosť opísať obsah a súvislosti, schopnosť precízne definovať,
  • citlivosť na problém – schopnosť postihnúť či rozpoznať problémy a ich dôsledky, predvídať ich,
  • produktivita – neustále prekypovanie nápadmi a spôsobmi riešení,
  • konštruktívnosť – existujúce veci a dané nápady dômyselne a účelovo kombinovať,
  • reedefinovanie – schopnosť zmeniť funkciu predmetu či jeho časti a použiť novým spôsobom,
  • systematizácia – schopnosť objaviť systém a podľa neho usporiadať myšlienky a veci,
  • schopnosť vyjadrovania - formulovať zážitky, skúsenosti a rozvíjať ich,
  • elaborácia – zdokonaľujúce myslenie, schopnosť vypracovať detaily riešenia, spresnenia či využiť elegantné formulácie, prikrášliť nápad, rozšíriť,
  • transformácia – výpovede a východiská systematicky nahrádzať inými,
  • organizovanie – veci a myšlienky zladiť s danými podmienkami,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk