Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Tvorivé myslenie
Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Kreativita
Teórie a metódy rozvoja kritického a tvorivého myslenia v školskej edukácii (2.) - Ak čitateľ formuluje nové problémy, otázky na základe tých, ktoré nachádza v čítanom texte, usiluje sa tvoriť nové hodnoty prostredníctvom toho, čo získal z knihy (textu) a toho, čo mu je samému z iných čitateľských zdrojov (prameňov) známe, čo si už osvojil pri iných (zámerných alebo nezámerných) príležitostiach, vytvára si vlastný originálny názor. Nadobudnuté skúsenosti s čítaním literárnych textov, ako aj aktívna práca čitateľa, dáva šancu formulovať ešte neformulované.
Tvorivé myslenie
„Predefinovávaním“ a pretváraním jednotlivých častí sa vytvárajú nové a originálnejšie obsahy textov. Stáva sa konštruktérom – autorom nových obsahov, dokáže predpokladať ďalší postup so závermi recipovaného obsahu, vie si predstaviť obrazy predmetov a javov, ktoré vie vyjadriť pomocou rôznych znakov a symbolov, verbálnymi i neverbálnymi technikami.
Tvorivosť (kreativita) je najvyššou metakognitívnou funkciou, ktorá nielen v čítaní zahrňuje dobrú percepciu, pamäť, konvergentné myslenie, analýzu, syntézu, individuálne myslenie, originálnosť, svojskosť, estetickú prispôsobivosť vyjadrovania myšlienok, jazyka, jasnosť obrazov, metafor, analógie a i. Predpokladá rozvinutejšie čitateľské zručnosti, literárne vzdelanie, väčšiu životnú skúsenosť a fantáziu, ktoré spolu s obrazotvornosťou sa stávajú zdrojom a základom každej tvorivej činnosti žiakov.
Hlavnými znakmi kreativity sú:
- fluencia – plynulé myslenie, schopnosť pohotovo a ľahko nachádzať a tvoriť čo najviac nápadov, predstáv určitého druhu (slov, myšlienok, obrázkov, symbolov a pod.). Môže byť slovná, asociačná, figurálna, expresívna, ideačná a pod.,
- flexibilita – pružné myslenie, schopnosť ľahko si osvojovať nové formy a štruktúry myslenia, pružne utvárať rôznorodé riešenia problémov, meniť smer myšlienok,
- originalita – originálne myslenie, schopnosť tvoriť výstižné, dôvtipné a neobvyklé odpovede založené na odhaľovaní vzdialených asociácií, iné ako bežná tvorba,
- analýza – schopnosť opísať obsah a súvislosti, schopnosť precízne definovať,
- citlivosť na problém – schopnosť postihnúť či rozpoznať problémy a ich dôsledky, predvídať ich,
- produktivita – neustále prekypovanie nápadmi a spôsobmi riešení,
- konštruktívnosť – existujúce veci a dané nápady dômyselne a účelovo kombinovať,
- reedefinovanie – schopnosť zmeniť funkciu predmetu či jeho časti a použiť novým spôsobom,
- systematizácia – schopnosť objaviť systém a podľa neho usporiadať myšlienky a veci,
- schopnosť vyjadrovania - formulovať zážitky, skúsenosti a rozvíjať ich,
- elaborácia – zdokonaľujúce myslenie, schopnosť vypracovať detaily riešenia, spresnenia či využiť elegantné formulácie, prikrášliť nápad, rozšíriť,
- transformácia – výpovede a východiská systematicky nahrádzať inými,
- organizovanie – veci a myšlienky zladiť s danými podmienkami,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk