Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybrané ukážky kognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia
Dátum: Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Hodnotenie
Príspevok je v poradí štvrtým zo série príspevkov zameraných na formatívne hodnotenie. V príspevku sú opísané možnosti využitia kognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia vo vyučovaní prírodovedných predmetov a matematiky ilustrované na ukážkach týkajúcich sa výučby konkrétnych tém. V príspevku sme vybrali len niekoľko základných typov kognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia, ktoré podľa nášho názoru môžu podnecovať myšlienkové procesy a rozvíjať kognitívne funkcie žiakov.
Pri vyučovaní prírodovedných predmetov a matematiky si môžu učitelia vyberať z viacerých kognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia, ktorých vhodné aplikovanie v triedach môže prispievať k zlepšeniu učebných výkonov žiakov a k prehĺbeniu porozumenia pojmov a vzťahov.
Tabuľka 1: Zoznam kognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia aplikovaných na konkrétnych témach vo vybraných predmetoch
Kognitívny nástroj formatívneho hodnotenia | Predmet | Téma/ISCED 2 |
Karta predtým a potom | Chémia | Látky a ich vlastnosti (7. ročník ZŠ) |
Karta na vyvodenie záverov | Chémia | Kyslé a zásadité roztoky, pH (8. ročník ZŠ) |
Frayerovej model | Biológia | Bunka a jej súčasti (8. ročník ZŠ) |
Pojmová mapa | Biológia | Základné životné procesy organizmov (8. ročník ZŠ) |
Kladenie otázok/otázky začínajúce faktom | Matematika | Priama úmernosť (9. ročník ZŠ) |
Rozhodovanie o pravdivosti výrokov | Matematika | Osová súmernosť (9. ročník ZŠ) |
Karta predtým a potom
Charakteristika nástroja -Predikcia je užitočná stratégia formatívneho hodnotenia z viacerých hľadísk. Učitelia na začiatku vyučovacej hodiny žiadajú žiakov, aby vytvorili predpoklad k pravdivosti výrokov týkajúcich sa preberaného učiva. Je to forma aktivácie žiakov a snaha o dosiahnutie väčšej zodpovednosti za vlastné učenie. Používa sa na zistenie, čo žiaci vedia, resp. si myslia, že vedia (ich perspektívy alebo nedorozumenia) o téme, ktorá sa sprístupňuje počas vyučovania. Na konci vyučovacej hodiny si žiaci skontrolujú, či sa poznatky v dôsledku učenia zmenili. Tento nástroj aktivuje predchádzajúce vedomosti a pomáha budovať zvedavosť. Žiaci predpovedajú, čo môže byť pravdivé alebo nepravdivé o téme, ktorá sa ešte len bude preberať (Dyer 2013).
Karta predtým a potom – ukážka z chémie
Uvádzame ukážku karty predtým a potom k téme „Vlastnosti látok používaných v kuchyni“ z chémie 7. ročníka základnej školy. Učiteľ pred výučbou pripraví tabuľku, kde naformuluje tvrdenia súvisiace s vlastnosťami látok používaných v kuchyni (farba, skupenstvo, zápach, rozpustnosť vo vode, správanie sa pri zohrievaní). V úvode vyučovacej hodiny žiaci na základe vlastných poznatkov a skúsenosti rozhodujú o pravdivosti, resp. nepravdivosti tvrdení. Svoj výber zakrúžkujú v ľavej časti tabuľky. Potom realizujú laboratórne cvičenie – experimenty podľa návodu, na základe ktorých zisťujú a zaznamenávajú vlastnosti uvedenej skupiny látok. V závere vyučovacej hodiny žiaci na základe zistených poznatkov z experimentov opäť rozhodujú o pravdivosti, resp. o nepravdivosti tvrdení tentoraz v pravej časti tabuľky. Potom porovnávajú svoje predpoklady so závermi a zdôvodňujú ich.
Ukážka 1: Karta predtým a potom k téme „Vlastnosti látok používaných v kuchyni“ (7. ročník ZŠ)
Meno žiaka: | Trieda: | Dátum: | |||
1. Rozhodni o každom z nasledujúcich tvrdení, či je pravdivé (P) alebo nepravdivé (N) na začiatku vyučovacej hodiny. 2. Zakrúžkuj svoj výber v ľavej časti tabuľky. 3. Zopakuj to v závere vyučovacej hodiny v pravej časti tabuľky. 4. Porovnaj svoje rozhodnutia na začiatku a v závere vyučovacej hodiny a zdôvodni ich. | |||||
Predtým/na začiatku vyučovacej hodiny | Vlastnosti látok používaných v kuchyni | Potom/v závere vyučovacej hodiny | |||
Pravdivý výrok | Nepravdivý výrok | Pravdivý výrok | Nepravdivý výrok | ||
P | N | Kuchynská soľ je biela tuhá látka. | P | N | |
P | N | Kuchynská soľ pri zahrievaní mení svoju farbu a skupenstvo. | P | N | |
P | N | Kryštálový cukor sa rozpúšťa vo vode. | P | N | |
P | N | Kryštálový cukor sa zahrievaním topí, hnedne a mení na karamel, až úplne zuhoľnatie. | P | N | |
P | N | Múka sa veľmi dobre rozpúšťa vo vode. |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk