Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Využívanie interaktívnych metód výučby

Dátum: Rubrika: Výskum, prieskum, spätná väzba

Vzdelávacie inštitúcie poskytujú vzdelávanie na uspokojenie potrieb  študentov, ich rodičov, a pod. v silnejúcom konkurenčnom prostredí. Platí to aj v prípade stredných a vysokých škôl, ktoré si konkurenčnú schopnosť udržiavajú ponukou vzdelávacích programov, ktoré sa vyznačujú istým stupňom kvality, ako aj úspešným umiestňovaním svojich absolventov v praxi. Disponovať konkurenčnou výhodou je snahou všetkých vzdelávacích inštitúcií. Tá môže mať rozličné podoby. Jednou z nich je aj diferenciácia spôsobov organizácie edukačného procesu.

"Na viacerých stredných a vysokých školách na Slo­ven­sku sa uplatňujú prevažne tzv. klasické vzdelávacie metódy ako cvičenie, diskusia, prednáška, prednáška spojená s diskusiou a seminár. Z hľadiska reálnej aplikácie v praxi aje žiaduce používanie inovatívnych, interaktívnych a kreatívnych metód."

Konkurenčná schopnosť vzdelávacích inštitúcií v rámci formálnej edukácie na jednotlivých stupňoch sa odvíja od viacerých faktorov, vrátane uplatniteľnosti ich absolventov na trhu práce. Ich edukačný proces musí byť prepojený s hospodárskou praxou a jej požiadavkami na absolventov, ktoré je nevyhnutné systematicky a cielene monitorovať a implementovať do výučby kľúčových disciplín.

Absolventi stredných aj vysokých škôl však podľa aktuálnych výskumov nespĺňajú požiadavky svojich zamestnávateľov vo viacerých ohľadoch:

  • majú problémy s komunikáciou (pri rokovaní s obchodnými partnermi a zákazníkmi, pri prezentácii pred vyšším manažmentom, pri vedení ľudí),
  • chýba im takt, diplomacia, neovládajú pravidlá etikety,
  • svoje poznatky nevedia aplikovať v praxi,
  • nedokážu sa adaptovať na reálne podmienky podnikov a organizácií (E. Záležáková, 2010).

Predmetom skúmania sú aj požiadavky hospodárskej praxe orientované na záujemcov o voľné pracovné miesta inzerované na www.profesia.sk týkajúce sa manažérskych a ekonomických pozícií, a teda aj na absolventov stredoškolských a vysokoškolských odborov zameraných na ekonomiku a manažment. Tie sú v súčasnosti orientované najmä na manažérske a komunikačné spôsobilosti (Ferencová M. – Jurková J., 2010). Potvrdzuje to aj výskum venovaný skúmaniu požiadaviek manažérov rôznych typov podnikov na absolventov manažérskych fakúlt (Záležáková E., 2010). 

Požadované manažérske a komunikačné spôsobilosti a ich rozvoj možno uľahčiť prostredníctvom využívania inovatívnych, interaktívnych a kreatívnych metód výučby, ktoré stavajú na priamom zážitku a získavaní skúseností v predmetnej oblasti, modelujú situácie z reálnej praxe v podnikoch a organizáciách, motivujú študentov k výkonu a umožňujú rozvíjanie ich sociálnych (najmä komunikačných) a manažérskych spôsobilostí, sociálnej aj emocionálnej inteligencie (O. Orosová, 2002).

Cieľ a metodika

V príspevku venujeme pozornosť edukačnému procesu v podmienkach Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove a vnímaniu využívania klasických a inovatívnych metód v procese vzdelávania študentmi fakulty.

Cieľom realizovaného prieskumu bolo identifikovať vnímanie študentov, týkajúce sa využívania klasických a interaktívnych metód vyučovania v pedagogickom procese počas štúdia na strednej škole a počas vysokoškolského štúdia. Komparácia vnímania študentov týkajúca sa využívania jednotlivých metód vyučovania umožnila urobiť závery a sformulovať odporúčania pre implementáciu vybr

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk