Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Organizácia vlastnej práce a času (2.) - Sebariadenie a manažérska etika

Dátum: Rubrika: Funkčné vzdelávanie Zo seriálu: Organizácia vlastnej práce a času

V prvej časti príspevku sme ponúkli prehľad názorov a odporúčaní frekventantov rozširujúceho modulu funkčného vzdelávania Sebariadenie a manažérska etika, ktoré boli zdieľané prostredníctvom vypracovania dištančnej úlohy so znením: „S využitím metódy SWOT analýzy navrhnite proces zefektívňovania vlastnej práce a organizovania svojho času ako vedúceho zamestnanca.“ V pokračovaní príspevku sa venujeme návrhom ďalších riešení z praxe vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov získaných počas funkčného vzdelávania.

Cieľom funkčného vzdelávania vedúcich pedagogických zamestnancov, resp. vedúcich odborných zamestnancov, ktoré sa realizuje podľa § 47 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“), je získanie profesijných kompetencií na výkon funkcie riaditeľa, činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca, činnosti vedúceho odborného zamestnanca.

Cieľom rozširujúceho modulu funkčného vzdelávania Sebariadenie a manažérska etika je aj poznať, pochopiť, implementovať a v riadiacej praxi využívať prístup založený na pozitívnom prijatí seba a iných, na empatickom porozumení a súlade. Je dôležité predchádzať syndrómu vyhorenia a jeho príčinám, vnímať sociálno-patologické prejavy v správaní a nežiaducu záťaž vyvolanú stresom.

V pozícii vedúceho zamestnanca treba poznať svoj dominantný štýl vedenia a záložný štýl vedenia, poznať jeho výhody a nevýhody a aj jeho vplyv na budovanie efektívneho pracovného tímu. Musíme vedieť efektívne plánovať a organizovať svoj čas a udržiavať rovnováhu medzi prácou a osobným životom, poznať význam stotožnenia sa s organizáciou. V pozícii lídra školy, školského zariadenia je rovnako nevyhnutné riadiť sa princípmi manažérskej etiky, poznať zásady spoločenskej etikety a protokolu a využívať ich v riadiacej praxi. Treba mať základné zručnosti a spôsobilosti potrebné na vlastnú profesionálnu prezentáciu na verejnosti, a to najmä v styku so zákonnými zástupcami detí a žiakov, partnermi školy alebo školského zariadenia alebo v pri mediálnych výstupoch, kde sa využívajú masmediálne komunikačné prostriedky.

Vzory a využívanie nových metód a foriem vyučovania

Riaditelia škôl a školských zariadení, ich zástupcovia na rôznych vedúcich pozíciách vidia riešenie problémov, ktoré môžu ovplyvniť zo svojej pozície v tom, že sami budú vzorom v riešení problémov, v zvládaní situácií, v používaní nových metód a foriem vyučovania, ale aj v tímovej spolupráci.

Príklad 1:

„Ako možné riešenie môjho problému vidím časté vystupovanie na poradách, či pri iných príležitostiach. Vyrastala som na vzoroch. Vždy som obdivovala Annu Shirleyovú, Elizabeth Bennetovú, moje literárne hrdinky. Aj teraz mám svoj vzor, žijúci. Je to moja mladšia kolegyňa, ktorá je plná elánu, má nápady, výborné hodiny, dosahuje výsledky a vzdeláva sa. Ja som sa cítila po dvadsiatich rokoch vyhorená. Ale s jej príchodom mám chuť znova na sebe pracovať. A tak ako ja mám vzor, by som chcela byť vzorom pre svojich žiakov a kolegov v správaní (byť otvorená, mať pevnú vôľu, vytrvalosť, motivovať seba a iných k dobrým výkonom, mať dostatočnú ambíciu uspieť), v riešení problémov, v zvládaní situácií. Chcem byť vzorom v používaní nových metód a foriem vyučovania, vzorom v tímovej spolupráci.“

Stanovenie cieľov a priorít

Vedúci zamestnanci navrhujú pre zlepšenie svojej práce aj zefektívnenie pracovného času a stanovenie jasných cieľov, ktoré pomáhajú určovať prioritné úlohy. Navrhujú využívať TO-DO listy, ktoré im umožňujú systematicky sa posúvať od úlohy k úlohe a plniť si tak svoj plán.

Príklad 2:

K tomu, aby som predišla zbytočnému napätiu, nervozite a stresu prezefektívneniu môjho pracovného časunavrhujem pre seba tieto riešenia:

  • Emaily čítať 1 maximálne 2 krát denne v stanovenom čase.
  • Zaviesť si diár a vyznačiť si v ňom denne alebo týždenne najdôležitejšie úlohy, ktoré treba vyriešiť.
  • Stanoviť si konzultačné hodiny pre kolegov, aby nechodili celý deň a potom mi utekajú myšlienky. Mimo konzultačných hodín budú môcť, samozrejme, tiež prísť, ale len v súrnych neodkladných prípadoch.
  • Bolo by vhodné plánovať si aj pravidelné prestávky na oddych, inak som schopná presedieť za PC neskutočne veľa času, pretože chcem všetko dotiahnuť do úplného konca hneď, a potom je to už neefektívne.
  • „Nevykecávať“ sa zbytočne s kolegami, ani v telefonátoch, ani v mailoch, komunikovať stručne a jasne, pokiaľ mám rozpracované nejaké úlohy.

Príklad 2:

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály