Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Problémové správanie žiakov voči učiteľom (2.)
Dátum: Rubrika: Prevencia Zo seriálu: Problémové správanie žiakov voči učiteľom
V druhej časti príspevku sa venujeme najčastejším problémovým správaniam žiakov v škole. Opisujeme postupy pedagogického riešenia ich problémového správania. Ponúkame aj odpovede na kľúčové otázky súvisiace s rôznymi javmi agresívneho správania sa žiakov voči učiteľom, napr. skupinové násilie, šikanovanie, používanie vulgarizmov, hyperaktívne správanie, predvádzanie sa, klamstvo, záškoláctvo, fajčenie, krádeže a ďalšie negatívne javy.
Dokončenie z predchádzajúceho čísla.
Najčastejšie problémové správanie žiakov v školách
Príklad: Používanie vulgárnych slov
Spolužiak neustále vulgárne nadával a vulgárne komentoval všetko, čo vyučujúci spravil alebo povedal. Nedovolil si toto správanie ku všetkým, no vyučujúci, ktorí mali v triede slabý rešpekt a neboli autoritou, sa s týmto jeho správaním stretávali stále. Nepomohlo, ani keď sa tento problém rozhodli riešiť s riaditeľom školy a následne rodičmi. Pre tohto žiaka neboli rodičia autoritou a nerešpektoval ich rovnako ako vyučujúcich v škole. Vyučujúci neboli ochotní toto správanie viac tolerovať a nechceli nechať narúšať vzdelávací proces týmto žiakom.
Príklad: Bitky medzi spolužiakmi
Na škole neboli bitky výnimkou. Niekedy išlo len o doťahovanie sa a výmenu názorov, a ako roztržka rýchlo začala, tak aj skončila. Množstvo z týchto bitiek ostalo bez povšimnutia vyučujúcich a dozoru na chodbách. Boli však aj také, ktoré museli riešiť vyučujúci a mali dohry až pred riaditeľom, ba riešili sa aj s rodičmi. Bol som svedkom takej bitky na chodbe. Dvaja žiaci boli do bitky tak ponorení a nechali sa ovládať emóciami, že počas toho, ako ich vyučujúci od seba oddeľoval, mu jeden zo žiakov vrazil päsťou do ramena. Nič vážne sa vyučujúcemu nestalo, no toto ich správanie a neovládanie emócií zašlo priďaleko.
Príklad: Poškodzovanie školského majetku
Poškodzovanie školského majetku bol jeden z častých problémov na škole. V niektorých prípadoch išlo o formu nemiestnej zábavy a v niektorých o cielenú agresiu a vybíjanie si zlosti. Vinníci neboli takmer nikdy odhalení. Málokedy došlo k tomu, že niekto toto správanie spolužiaka nahlásil alebo sa vinník k činu priznal. Takto ostávali v budove školy rozbité dvere na WC, rozbité stoličky, ukradnuté kľučky, rozbité okná a lavice. Takéto prostredie nepôsobí príjemne, no škola nemala financie na neustálu opravu poškodených vecí, ktoré si zjavne žiaci nevážili. Na praxi sa často stávalo, že sme nemali dostatok pracovných nástrojov preto, že niekto ich predtým znehodnotil. Elektrotechnické náradie nebola lacná záležitosť a škola nemohla neustále kupovať nové náradie. Takto sa vyučujúcim znemožňoval vyučovací proces, pretože nemali dostatok funkčných pomôcok, s ktorými sme mohli pracovať. Stalo sa, že niektoré náradie žiaci aj ukradli.
Príklad: Šikanovanie a ponižovanie spolužiakov
V mojej triede bol chlapec, ktorého šikanovali. Nebol fyzicky slabší a neurobil nič, kvôli čomu by ho mali šikanovať. Bol naším spolužiakom od začiatku základnej školy. Šikanovať ho začali v šiestom ročníku. Bolo fyzické aj psychické. Nadávali mu, alebo ho bezdôvodne bili. Vrcholom bolo, keď po ňom spolužiaci v zime hádzali snehové gule, takže bol mokrý aj pod bundou.
Príklad: Šikanovanie a ponižovanie učiteľa
Nerešpektovanie učiteľa väčšinou triedy bol jedným z problémov v mojej triede. Učiteľka etickej výchovy bola veľmi milá, láskavá a tichá učiteľka. Tieto jej vlastnosti však zneužívalo veľké percento žiakov v triede. Na hodine sa hrali na telefónoch, nahlas sa rozprávali a zabávali, chodili po triede. Keď diktovala poznámky, nik si ich nepísal a nepočúval jej vysvetľovanie učiva. Počas písomky používali mobilné telefóny a nerešpektovali jej príkazy. Vážnym porušením bolo samovoľné opustenie priestoru triedy viacerými žiakmi naraz. Keď sa ich učiteľka spýtala kam idú, odpovedali jej, že na WC, veď majú na to právo.
Príklad: Šikanovanie a ponižovanie učiteľa
Vyučujúca si nevedela dať rady s problémovou skupinkou žiakov. Keď niečo povedala, posmešne ju napodobňovali. Vyučujúca túto situáciu nezvládla, a preto z hodiny s plačom odišla. Na prebiehajúcu hodinu sa už nevrátila. Na ďalšej hodine sa to opakovalo. Vyučujúca situáciu riešila negatívnym hodnotením, ale v „partii“ problémových žiakov to ešte viac stupňovalo nenávisť voči vyučujúcej.
Príklad: Odmietavé apatické správanie
Jedna žiačka z triedy odmietala chodiť odpovedať ústne k tabuli. Jej správanie bolo apatické, prejavovala nezáujem o učenie sa a školu, ustavične sa hrala na mobilnom telefóne. Po vyvolaní učiteľkou odmietla prísť k tabuli s odpoveďou, že ona to učivo nevie, a že jej má dať učiteľka päťku. Toto sa opakovalo niekoľkokrát, tak jej učiteľka navrhla, že môže odpovedať aj z miesta. Na to reagovala rovnakým spôsobom, a tak jej učiteľka navrhla, aby odpovedala písomnou formou. No žiačka nechcela odpovedať ani týmto spôsobom.
Príklad: Krádeže osobných vecí
V našej triede nám niekto v školskej šatni kradol peniaze. Situáciu si všimla spolužiačka. Po čase sa krádeže zintenzívňovali a danú situáciu sme pocítili viacerí, že nám mizli „záhadne peniaze“, ktoré sme mali v bundách.
Príklad: Používanie telefónov na hodinách
Asi ako na každej škole, tak ani na našej sa nesmeli používať mobilné telefóny. Jedným z dôvodov prečo hodiny slovenčiny neboli moje obľúbené bolo, že žiaci nerešpektovali toto pravidlo. Jeden spolužiak dokázal byť celú hodinu na mobilnom telefóne. Po upozornení, aby ho odložil, vydržal dve minúty. Neustále upozorňovanie žiaka učiteľkou rušilo vyučovanie a znižovalo záujem ostatných žiakov. Učiteľka dávala žiakovi poznámky, ale žiak bol flegmatický a poznámky mu neprekážali.
Príklad: Finančné vydieranie spolužiaka
Išlo o chlapca z neúplnej rodiny. Žil iba s mamou a starými rodičmi. Skupinka spolužiakov videla chlapca fajčiť cigarety a začali ho vydierať tak, že ak nedá peniaze, povedia to jeho mame. On im vtedy nejaké peniaze dal a myslel si, že bude mať od nich pokoj. No skupinke sa to zapáčilo, tak v tom pokračovali. Finančné požiadavky sa stále zvyšovali a chlapec stále plat
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk