Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Strategické riadenie školy
Dátum: Rubrika: Manažment
Nová legislatíva so sebou prináša čoraz viac autonómie pre školy. Tá je vnímaná zo strany väčšej slobody pozitívne, avšak z druhej strany – zo strany zodpovednosti, až tak pozitívne vnímaná nie je. Školy sa stále utiekajú k nejakým dokumentom, ktoré vypracuje štát, resp. ich od štátu stále žiadajú a očakávajú. Vyššia autonómia školy si vyžaduje iný, cielený prístup v riadení školy, najmä v oblasti strategického riadenia (strategického plánovania) rozvoja školy. Sloboda a zodpovednosť a zámerný postup pri tvorbe stratégie nám tak umožnia špecifikovať školu podľa podmienok a možností spoločnosti, komunity, zamestnancov, žiakov a rodičov, odberateľov a podľa našich predstáv a plánov do budúcnosti.
Stratégia, strategické riadenie školy
Stratégia je spôsob (cesta), ktorým organizácia realizuje svoje poslanie a víziu, je založená na potrebách hlavných zainteresovaných strán a podporovaná príslušnými politikami (koncepciami školy), plánmi, projektmi, cieľmi, zámermi a procesmi (Grasseová a kol., 2010). Stratégia určuje základné parametre organizácie a zaisťuje súlad medzi aktivitami organizácie a jeho prostredím. Pri jej tvorbe sa kladie veľký dôraz na kľúčové zdroje a schopnosti organizácie, aby v konečnom dôsledku zabezpečovala organizácii špecifickú konkurenčnú výhodu. Stratégia organizácie sa vytvára na základe analýzy minulého a súčasného vývoja, avšak podmienkou jej tvorby je smerovanie do budúcnosti. Dôležitú úlohu v stratégii školy zohráva jej identita. Identita je súhrnné zosobnenie inštitúcie, odvodené z jej filozofie, histórie, kultúry, stratégie, štýlu riadenia, povesti a správania sa zamestnancov.
Z akých prvkov pozostáva identita školy?
Určujúci prvok identity je vízia. Medzi ďalšie patria dizajn organizácie (logo, znak), organizačná komunikácia (dovnútra, navonok), organizačné správanie (normy, vzory) a organizačná kultúra (hodnoty, postoje, spoločné presvedčenia) (Kachaňáková, A., 2010).
Strategické zameranie organizácie je spravidla tvorené piatimi prvkami (Grasseová a kol., 2010):
- poslaním,
- víziou,
- hodnotami,
- strategickými oblasťami,
- základnými (strategickými) cieľmi.
Typickými znakmi strategického riadenia je orientácia stratégie na organizáciu ako celok (návrh stratégie by mal brať do úvahy školu ako celok, nie formulovať stratégiu pre jej jednotlivé časti samostatne), dlhodobé hľadisko strategického riadenia (stratégia sa stanovuje na viac rokov vopred, nie je meniteľná okamžite, ale so znalosťou reálneho stavu jej uskutočňovania, prípadných zmien a trendov zvnútra aj zvonka) a určitý stupeň abstrakcie (tvorba stratégie si vyžaduje sústredenie sa na podstatné skutočnosti a obmedzenie pohľadu na menej podstatné detaily).
Strategické riadenie školy možno chápať ako aktivitu vedenia školy, prípadne zriaďovateľa, ktorá zabezpečuje dlhodobý súlad medzi poslaním školy, jej dlhodobými cieľmi a zdrojmi a tiež súlad medzi školou a okolím, v ktorom pôsobí.
Strategické riadenie školy predstavuje proces, v ktorom vedenie školy (spoločne so zamestnancami školy) skúma a analyzuje situáciu komunity, spoločnosti a samotnej školy, pomenúva možné smery jej vývoja, stanovuje jej ciele a spôsoby ich dosiahnutia a monitoruje výsledky (upravené podľa Kachaňáková, A., 2010; Grasseová M. a kol., 2008).
V uvedenom procese ide o tieto činnosti (upravené pre školské prostredie podľa viacerých zdrojov):
- východiskom je poslanie školy,
- analýza – externá a interná (identifikácia kľúčových problémov, ktorým škola čelí),
- vypracovanie vízie – čo budeme považovať za úspech,
- stanovenie základných (strategických) cieľov školy,
- vypracovanie stratégií (napr. prostredníctvom realizačných projektov smerujúcich k dosiahnutiu vízie a cieľov),
- implementácia stratégie/í,
- monitorovanie a hodnotenie výsledkov, prípadné korekcie.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk