Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Strategické riadenie školy - identifikácia hodnôt školy (2.)
Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Strategické riadenie školy
Nová legislatíva so sebou prináša čoraz viac autonómie pre školy. Tá je vnímaná zo strany väčšej slobody pozitívne, avšak z druhej strany – zo strany zodpovednosti, až tak pozitívne vnímaná nie je. Školy sa stále utiekajú k nejakým dokumentom, ktoré vypracuje štát, resp. ich od štátu stále žiadajú a očakávajú. Vyššia autonómia školy si vyžaduje iný, cielený prístup v riadení školy, najmä v oblasti strategického riadenia (strategického plánovania) rozvoja školy. Sloboda a zodpovednosť a zámerný postup pri tvorbe stratégie nám tak umožnia špecifikovať školu podľa podmienok a možností spoločnosti, komunity, zamestnancov, žiakov a rodičov, odberateľov a podľa našich predstáv a plánov do budúcnosti.
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Hodnoty školy
Problematika hodnôt je veľmi široká a v tomto príspevku nie je možné úplne vyčerpať túto tému. Východiskom je však kultúra školy, ktorú sme spracovali v príspevku uverejnenom v Manažmente školy v praxi, 10/2011.
Hodnoty možno vnímať v dvoch rovinách – prvá predstavuje hodnoty, na ktorých stojí škola, druhú rovinu tvoria individuálne hodnoty každého človeka (uvedomenie si vlastných hodnôt) (Hroník, F., 2008). Hodnoty školy, ale aj profesie, napr. učiteľa, môžu byť prenesené do etického kódexu.
Identifikácia základných hodnôt školy, ktoré sú v nej rešpektované, vyžaduje (Eger, L., 2002):
- Usilovne a otvorene definovať najmenej šesť hodnôt, ktoré sú pre školu nezastupiteľné.
- Zamyslieť sa, či sa nezamenili základné hodnoty (ktoré sú nemenné) s manažérskymi praktikami, obchodnými stratégiami alebo kultúrnymi normami.
- Pri každej hodnote si položiť otázku: „Ak dôjde k takej zmene okolností, že dodržiavanie hodnoty bude pre školu problematické, bude nutné pristúpiť k jej zmene?“
- Ak odpoviete „áno“, nejde o základnú hodnotu školy a treba ju vyradiť.
Samozrejme počet šesť hodnôt je len orientačný, ak však máme pomenovať základné hodnoty, je nereálne aby sme ich naformulovali príliš veľa. Veľký počet hodnôt môže byť neprehľadný a je predpoklad, že bude len deklaratívny (len kvôli papieru) a škola uvedenými hodnotami nebude žiť.
Prezentovať ukážku hodnôt je veľmi ťažké. Ako ukážku uvádzame hodnoty, ktoré by mohli byť základnými hodnotami, avšak záleží na jedinečnosti každej školy: sloboda, zodpovednosť, tolerancia, úcta, rovnosť (príležitostí, šancí), solidarita, pravdivosť, otvorenosť, empatia, dôstojnosť, nezávislosť, čestnosť, tvorivosť, slušnosť.
Analýzy
Strategické rozhodnutia majú spravidla dlhodobý charakter a teda im nevyhnutne musí predchádzať dôsledná analytická činnosť (Babiaková, S., 2011). Medzi nástroje, ktoré sú vhodné na zistenie ďalších východísk pre spracovanie stratégie, môžeme zaradiť analýzy vonkajšieho prostredia – STEPE analýzu a analýzu vnútorného prostredia školy – SWOT analýzu.
Analýza vonkajšieho prostredia – STEPE analýza
Každá škola existuje v určitom prostredí, a samozrejme na ňu pôsobia vplyvy z okolitého prostredia. Tieto zväčša nemožno ovplyvniť (príp. len veľmi málo), ale je dôležité na ne reagovať. Preto potrebujeme o vonkajšom prostredí získať dostatok informácií. Analýza STEPE sa skladá z faktorov, ktoré sú rozdelené do piatich skupín (písmená v názve analýzy sú zároveň začiatočnými písmenami uvedených skupín):
- Sociálne faktory: demografická krivka, životný štýl, životná úroveň, kultúra prostredia, požadovaná úroveň edukácie, nová výstavba, spádová oblasť obce, počet mladých rodín, miera nezamestnanosti, počet ľudí v dôchodkovom veku.
- Technologické faktory: objavy, nové technológie, výskumy, komunikačné technológie, nové informácie.
- Ekonomické faktory: výdavky na edukáciu,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk