Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybavovanie sťažností a petícií v oblasti školstva
Dátum: Rubrika: Právo
V školách a školských zariadeniach trávia deti a žiaci veľa času. Sú stredobodom pozornosti svojich rodičov a preto sa klíma v školách a školských zariadeniach stáva veľmi citlivou oblasťou života. Oblasť školstva je preto veľmi podnetnou pre sťažnosti. Predovšetkým pôjde o sťažnosti rodičov, ale aj samotných žiakov, ktorí už dosiahli plnoletosť. V bežnom živote, a o to viac v školskom prostredí sa často stretávame s vetou: „Budem sa sťažovať“ alebo „Podám na Vás sťažnosť“. Samozrejme nie vždy to skončí sťažnosťou, a ak aj áno v konečnom dôsledku nemusí ísť o sťažnosť, ktorú predpokladá príslušná legislatíva.
Všeobecným právnym predpisom upravujúcim postup pri vybavovaní sťažnosti je zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 9/2010 Z. z.“).
Povinnosť postupovať podľa tohto zákona majú všetky orgány verejnej správy, ktorými sú na účely tohto zákona:
- orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
- orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
- osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach iných osôb.
Z uvedeného vyplýva, že školy a školské zariadenia sa považujú na účely zákona č. 9/2010 Z. z. za orgány verejnej správy.
Definovanie sťažnosti
Podľa ustanovenia § 3 ods. 1 zákona č. 9/2010 Z. z. je sťažnosťou podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým:
- sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej správy,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Pre posúdenie, ako aj vybavenie sťažnosti treba pripomenúť, že oba vyššie atribúty sťažnosti musia byť splnené kumulatívne. K uvedenému možno dospieť gramatickým výkladom predmetného ustanovenia. Oba predpoklady sťažnosti sú gramaticky oddelené „čiarkou“, nie spojkou „alebo“, ktorá sa používa v právnych predpisoch na alternatívne vymedzenie určitých podmienok alebo predpokladov.
Negatívne vymedzenie sťažnosti
Zákon č. 9/2010 Z. z. obsahuje aj negatívne vymedzenie sťažnosti, t. j. určenie prípadov kedy nepôjde o sťažnosť aj napriek tomu, že ostatné predpoklady podĺa § 3 ods. 1 tohto zákona sú splnené. Podľa ustanovenia § 4 ods. 1 zákona č. 9/2010 Z. z. sťažnosťou podľa tohto zákona nie je podanie, ktoré:
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
- poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom,
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,
- smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu,
- smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu alebo
- obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu.
Zákon explicitne ustanovuje, že sťažnosťou nie je ani podanie:
- orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
- osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.
Pri posudzovaní každej sťažnosti, resp. podania označeného ako sťažnosť platí pravidlo, že podanie sa posudzuje podľa obsahu.
Posúdenie sťažnosti
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk