Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Inovatívne prístupy k rozvíjaniu jazykovej a literárnej gramotnosti žiakov v ŠKD
Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Čitateľská gramotnosť
Na Pedagogickej fakulte UMB sa v bakalárskom štúdiu Predškolská a elementárna pedagogika pripravujú odborníci na profesiu vychovávateľov v školských kluboch detí (ďalej len "ŠKD"). Cieľom ŠKD je nadväzovať na rozvíjanie kompetencií žiakov príslušnej základnej školy. Ide o kompetencie učiť sa učiť, komunikačné, sociálne, pracovné, občianske a kultúrne kompetencie. Keďže všetky menované kompetencie súvisia s jazykovou a literárnou gramotnosťou žiakov, budúci vychovávatelia potrebujú získať didaktické kompetencie na jej rozvíjanie.
Tie nadobúdajú z:
- povinných predmetov (Základy slovenského jazyka, Jazyková a literárna gramotnosť v materskej a základnej škole, Literatúra pre deti a médiá),
- povinne voliteľných predmetov (Rozvíjanie jazykových kompetencií v materskej škole, Rozvíjanie jazykových kompetencií v základnej škole, Tvorivá dramatika v materskej a základnej škole).
Keďže ŠKD navštevujú zväčša žiaci v mladšom školskom veku, v príprave študentov, budúcich vychovávateľov ŠKD, využívame kognitívno-komunikačnú a zážitkovú koncepciu výučby slovenského jazyka a literatúry v primárnom vzdelávaní (Liptáková a kol., 2011). Táto koncepcia osobitne podčiarkuje integrované rozvíjanie komunikačnej a literárnej kompetencie žiaka. Ide o to, že obe kompetencie sa rozvíjajú v nerozlučnej spojitosti. Jedným z dôvodov postulovania integračnej kognitívno-komunikačnej a zážitkovej koncepcie výučby materinského jazyka bola aj potreba stimulovania kognitívnych funkcií pri rozvíjaní recepčných a produkčných komunikačných zručností žiaka.
Princípy kognitívno-komunikačnej a zážitkovej koncepcie v ŠKD:
- Uplatňovanie komplexného prístupu na úrovni vnútrozložkovej, medzizložkovej, medzipredmetovej, prierezovej a kompetenčnej integrácie.
- Rozvíjanie gramotnosti žiaka – od ranej k funkčnej, resp. komplexnej.
- Rozvíjanie komunikačnej a literárnej kompetencie ako súčasť rozvíjania kľúčových kompetencií žiaka.
- Rozvíjanie kognitívnych a metakognitívnych procesov žiaka.
- Emocionalizácia a kreativizácia dieťaťa.
- Formovanie kultivovaného čitateľa a recipienta iných druhov umenia.
- Formovanie kultivovaného používateľa slovenského národného jazyka (Liptáková a kol., 2011).
V ŠKD rozvíjame komunikačnú a literárnu kompetenciu žiakov najmä vo vzdelávacej, spoločensko-vednej a esteticko-výchovnej oblasti výchovy.
V tomto príspevku sa zameriame na vzdelávaciu oblasť výchovy, ktorá je vymedzená nasledovnými obsahovými štandardmi:
- techniky učenia, ako sa učiť, rozvíjanie vedomostí, čítanie textu, reprodukcia príbehu;
- práca s informačnými zdrojmi, čítanie s porozumením, sebavzdelávanie;
- rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry.
Najdôležitejšie je, aby sa žiaci v školskom klube nenudili, aby ich výchovno-vzdelávacia činnosť bola zmysluplná a rozvíjanie gramotnosti prebiehalo najmä formou didaktickej hry.
Techniky učenia sa
Rozvíjanie vedomostí prostredníctvom čítaného a reprodukovaného príbehu
Sila príbehov z detskej literatúry je v tom, že sú jednoduché a konkrétne. 63 % žiakov si pamätá z výučby príbehy, len 5 % si spomenie na nejaké čísla a štatistiky (Toman, 2001).
Príbehmi možno rozvíjať rôzne úrovne poznávania žiakov:
- najnižšia úroveň: zapamätanie, pomenovanie, reprodukovanie...
- stredná úroveň: aplikácia, analýza, porovnávanie...
- vysoká úroveň: odôvodňovanie, interpretovanie, predvídanie, tvorenie, hodnotenie...(Hrdináková, 2015, s. 6-7) .
Úlohy aktivujúce najnižšiu úroveň kognitívneho zapojenia
Úlohy, ktoré aktivujú najnižšiu úroveň kognitívneho zapojenia sa odvíjajú od prečítanej knihy. Napríklad žia
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk