Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Stratégia E-U-R na hodinách SLJ v 1. ročníku stredných škôl
Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Čitateľská gramotnosť
Komunikačný model vyučovania a učenia E-U-R je jednou zo stratégií, pomocou ktorej sa vyučovanie dá realizovať v praxi tak, aby sa čo najviac priblížilo situáciám spontánneho učenia sa. Cieľom príspevku je predstaviť model vyučovania, využiteľný na hodinách slovenského jazyka v 1. ročníku SŠ. Ponúkame vybrané vyučovacie hodiny, ktoré boli predmetom experimentovania a overovania v praxi v rámci „Programu rozvoja kritického myslenia žiakov stredných škôl“.
Zistenia neuspokojivých výsledkov v kritickom myslení žiakov stredných škôl sú dôvodom na hľadanie ďalších možností rozvoja ich kritického myslenia v edukácii. V tradične koncipovanej výučbe nie je venovaný priestor rozvoju kritického myslenia. Stratégie vedúce k rozvoju kritického myslenia si vyžadujú zmenu učebného procesu, hlavne, čo sa týka organizačných foriem a metód práce v rámci vyučovacej jednotky.
Cieľom príspevku je predstaviť model vyučovacích hodín (slovenského jazyka) zameraný na rozvoj kritického myslenia žiakov v 1. ročníku stredných škôl a gymnázií, vytvorený v rámci tematického celku Oficiálna komunikácia – téma: Administratívny štýl, útvary administratívneho štýlu.
Téma oficiálnej komunikácie prostredníctvom stratégie E-U-R
Stratégia E-U-R sa nazýva tzv. komunikačný model vyučovania a učenia. Jednotlivé písmená E-U-R predstavujú tri činnosti v tejto komplexnej stratégii:
- E – evokácia,
- U – uvedomenie si významu,
- R – reflexia.
Na Slovensku túto stratégiu predstavili Meredith a Steele (1997, s. 4). Stratégia učenia a myslenia je proces, pri ktorom učiteľ sprevádza žiaka, aby mu pomohol porozumieť látke s výkladovým textom. Tému oficiálnej komunikácie (jazyková zložka) sme navrhli pomocou spomínanej stratégie v praxi tak, aby sa vyučovanie čo najviac priblížilo situáciám spontánneho učenia sa a aby sa tento proces vyučovania stal súčasťou prirodzeného učenia.
Metodologické zameranie výskumu
Základným cieľom príspevku je predstaviť model vybraných vyučovacích hodín slovenského jazyka v 1. ročníku stredných škôl založený na stratégii E-U-R a analyzovať jeho overenie v praxi.
Charakteristika výberového súboru
Program rozvoja kritického myslenia žiakov stredných škôl sme realizovali v 1. ročníku štvorročného gymnázia vo vyučovacom predmete slovenský jazyk a literatúra. Tohto programu sa zúčastnilo 32 žiakov; 12 dievčat a 20 chlapcov. Zvolili sme typ dostupného výberu, ktorý bol determinovaný možnosťami výskumníka a ochotou pedagóga realizovať inovatívny program v konkrétnom predmete s cieľom zámerného rozvoja kritického myslenia žiakov. Celý program bol realizovaný v období od februára 2012 až do júna 2012. Vybrané vyučovacie hodiny, prezentované v tomto príspevku, boli realizované v mesiaci február 2012.
Charakteristika metód a materiálu výskumu
Hlavnou metódou, ktorú sme využili pre potreby tohto príspevku, bola obsahová analýza vybraných vyučovacích hodín vyučovacieho predmetu slovenský jazyk. Základným učebným zdrojom bola Učebnica Slovenský jazyk 1 pre stredné školy (Caltíková, M. a kol., 2011).
Jednotlivé časti vyučovacích hodín boli postavené na tomto postupe:
- tematický celok a téma, resp. len téma výučbovej jednotky,
- didaktické pomôcky,
- blok výučby (jedna vyučovac
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk