Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Hľadanie efektívnych nástrojov pre rozvoj žiakov

Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Mgr. Terézia Besterciová, riaditeľka Základnej školy, Veľká Ida

Riaditeľkou základnej školy od roku 2009. Prešla mnohými funkciami – od triednej učiteľky, výchovnej poradkyne, zástupkyne riaditeľa školy až po súčasnú pozíciu riaditeľky školy. Základná škola vo Veľkej Ide patrí medzi najväčšie školy v okrese Košice – okolie. Má 651 žiakov. Sú v nej žiaci rôzneho náboženského vierovyznania, národnostného zloženia, aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. Škola má 450 Rómov, ale ani jeden z nich sa oficiálne k rómskej národnosti nehlási.

 

Aké projekty zamerané na podporu vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením a zo sociálne znevýhodneného prostredia realizujete?

V súčasnosti sme zapojení do projektu „Vzdelávanie pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“. Tento projekt realizujeme v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom v Prešove. Už v minulosti sme sa zapojili do projektu s názvom „Celodenný výchovný systém“, ktorý bol zameraný na vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Žiaci boli zapojení do záujmových útvarov, v ktorých bola realizovaná nielen záujmová činnosť, ale aj doučovanie. Vždy prvá hodina záujmovej činnosti bola venovaná doučovaniu, druhá záujmom. V súčasnosti realizujeme aj národný projekt ŠOV „Škola otvorená všetkým“, kde v doučovaní žiakov a v ich záujmovej činnosti pokračujeme. Novinkou v projekte je, že škola v rámci neho získala pedagogických asistentov a odborných zamestnancov – v našom prípade špeciálneho pedagóga a školského psychológa. Títo zamestnanci realizujú poradenstvo pre žiakov, ale aj pre rodičov, spolupracujú s učiteľmi pri vzdelávaní žiakov so zdravotným znevýhodnením, aj žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

V škole venujete zvýšenú pozornosť pracovnej výchove. Čo je jej cieľom?

Pracovná výchova má veľký význam pri edukácii všetkých žiakov, zvlášť žiakov so sociálne znevýhodneného prostredia a žiakov v špeciálnych triedach. Väčšina žiakov z marginalizovaných komunít nemá z domáceho prostredia predstavu o tom, aké to je, ráno vstať, ísť do práce, robiť to pravidelne, celý život. V rámci disponibilných hodín sme navýšili hodiny pracovného vyučovania a do školského vzdelávacieho programu sme zakomponovali „tvorbu životného prostredia“ a „rodinnú výchovu“. Náplňou týchto predmetov je viesť žiakov k práci na školskom pokusnom pozemku, ktorý je našou pýchou. Každú jar sa pozemok rozdelí pre každú triedu. Žiaci sa o pozemok starajú a zveľaďujú ho (vyhrabávajú kamienky, robia si hriadky, starajú sa o ne, robia výsadbu, vyplievajú burinu, polievajú). Na jeseň žiaci pooberajú úrodu, pripravujú si chutné jedlá v žiackej školskej kuchynke. Nakoniec sa pozemok poorie. Políčka vysievame plodinami, ktoré nepotrebujú zvýšenú starostlivosť v letných horúčavách. Na konci školského roka vyhodnocujeme tri najkrajšie políčka a deti dostanú peknú cenu. V rámci vyučovacích hodín pracovného vyučovania žiaci na jar a jeseň zveľaďujú a udržiavajú areál školy. Každá trieda sa stará o to, aby bol areál školy čistý, bez odpadkov. Čo sa týka rodinnej výchovy, žiaci sa učia základom varenia, ekonomike domácnosti, ručným prácam. Máme vytvorenú žiacku kuchynku, kde žiaci vidia, aké spotrebiče by mali byť v kuchyni, učia sa ich používať, pracovať s nimi. V minulom roku sa nám podarilo kuchynku zrenovovať a vybavili sme aj školskú dielňu.

Vaša škola sa nachádza v blízkosti veľkého podniku USS Košice. Spolupracuje škola s týmto podnikom?

Od roku 2009 sme spolupracovali s USS Košice v súčinnosti s obcou Veľká Ida. Obec v partnerstve s USS Košice zapájala do zamestnania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. V rámci projektu sme sledovali dochádzku žiakov týchto zamestnancov. Predstavitelia USS prichádzali jeden- dvakrát ročne do školy, žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia pre nich pripravovali kultúrny program, teda učili sa vystupovať a pod. Vyhodnocovala sa dochádzka, prichádzali aj rodičia zamestnaní v rámci projektu, konalo sa rodičovské združenie. Malo to efekt v tom, že rodičia boli firmou motivovaní, aby dbali na pravidelnú dochádzku svojich detí do školy. Žiaľ, USS Košice túto spoluprácu s obcou ukončilo.

V škole máte aj nultý ročník. V ňom aplikujete metódu FIE, ktorá je zameraná na rozvoj kognitívneho potenciálu detí. V čom spočíva jej prínos?

Metóda sa k nám dostala cez ETP Slovensko, ktorá nás oslovila k spolupráci. V školskom roku 2013/2014 sme sa zapojili do projektu „Učme sa učiť sa“, ktorý bol zameraný na žiakovnultého ročníka. Úlohou bolo verifikovať v zahraničí overenú a používanú metódu FIE (Feuerteinove inštrumentálne obohacovanie). Projekt je zameraný na rozvoj kognitívneho potenciálu detí. Cieľom je zlepšiť vzdelávacie výsledky detí z marginalizovaných rómskych komunít vzdelávaním a rozvojom zručností pedagógov za pomoci metódy FIE. Cieľovou skupinou sú deti, ktoré začínajú povinnú školskú dochádzku spravidla bez predchádzajúcej predškolskej prípravy. Prostredie, kde vyrastajú, im obvykle neposkytuje primerané podnety pre rozvoj nielen predškolských zručností, ale aj slovenského jazyka a logického myslenia. V domácom prostredí obvykle komunikujú v rómskom jazyku, slovenský jazyk začínajú používať až po nástupe do školy. Nedostatky sa prejavujú už pri vstupe do školy, deti z marginalizovaných rómskych komunít podávajú výrazne nižší výkon než ich rovesníci. Do prvého, prípadne nultého ročníka nastupujú deti väčšinou s nerozvinutými kognitívnymi funkciami, ktoré sú nevyhnutné pre osvojenie čítania a písania bežnými pedagogickými postupmi. Žiaci potrebujú pomoc pri rozvoji jazykových a kognitívnych zručností. Učitelia hľadajú efektívne nástroje pre ich rozvoj. Metóda vychádza z princípov vývinovej a kognitívnej psychológie a mnohými štúdiami preukázala svoju účinnosť pri práci s deťmi a dospelými, u ktorých bola z rôznorodých príčin zastavená alebo spomalená prirodzená schopnosť učiť sa. Po absolvovaní päťročného cyklu (od nultého do štvrtého ročníka) sa žiaci, s ktorými sme pracovali touto metódou, dostali do piateho ročníka. Naďalej ich budeme v úsilí dokončiť si vzdelanie podporovať. Zapojili sme do vzdelávania ďalších dvanástich pedagógov, ktorí získavajú poznatky z aplikácie metódy FIE vo vzdelávacom procese. Pomáhame žiakom prekonávať bariéry vo vzdelávaní.

Na čo je v škole zameraný komplexný poradenský systém prevencie sociálnopatologických javov v školskom prostredí?

V škole máme koordinátorku, ktorá sa zúčastňuje vzdelávaní určených na prekonávanie sociálnopatologických javov. Spolupracuje s výchovnou poradkyňou, s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Keďže v škole máme aj školského psychológa a špeciálneho pedagóga, tí tiež pomáhajú pri zvládaní problémových situácií. Organizujeme besedy so žiakmi, na ktoré si prizývame aj príslušníkov policajného zboru. Od nich sme zakúpili metodický materiál, s ktorým môžu pracovať nielen učitelia, ale i žiaci. Organizujeme tematické dni, napr. Európsky týždeň boja proti drogám, v rámci ktorého pripravujeme pre žiakov zábavné posedenie, kvízy, prednášky. Učitelia na vyučovacích hodinách a triedni učitelia na triednických hodinách pracujú so žiakmi v tomto smere. Príslušníci polície prichádzajú do školy pravidelne aj na pohovory so žiakmi, riešia nielen disciplinárne priestupky žiakov, ale aj záškoláctvo. Máme zriadenú výchovnú komisiu, ktorá rieši podnety. Učitelia absolvovali vzdelávanie a tréningy zamerané na predchádzanie a zvládanie agresie a riešenie konfliktov, ale aj na správanie žiakov v škole a prevenciu problémov s disciplínou. V tomto školskom roku máme pripravené ďalšie podobné podujatie. Niektorí učitelia absolvovali vzdelávanie zamerané na podporu duševného zdravia a ľudské práva v edukačnom procese. Snažíme sa o komplexné riešenie tejto problematiky, lebo si uvedomujeme, že rôznorodé prostredie môže byť živnou pôdou rôznych patologických prejavov.

Ste riaditeľkou druhé funkčné obdobie. Pre každého riadiaceho pracovníka je dôležité, aby vedel aj odpočívať? Ako zvyknete relaxovať Vy?

Priznám sa, že na odpočinok nemám veľa času, ale ak si nejaký čas nájdem, vždy ho najradšej trávim s rodinou, s mojimi blízkymi. Rada relaxujem v záhrade, čítam detektívky, rada trávim čas v divadle a na prechádzkach prírodou, či na turistike. V rámci utužovania vzťahov v kolektíve sa tiež snažíme aspoň raz v roku tráviť čas mimo školu a vyjdeme si do prírody, kde sa môžeme pokojne porozprávať a oddýchnuť si.

Ďakujeme za rozhovor

 


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály