Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Integrácia žiakov v základnej škole (1.)
Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Integrácia žiakov v základnej škole
Rýchle zmeny v našej spoločnosti sa odrážajú aj vo zvyšovaní počtu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Súčasne prinášajú významné posuny aj v názoroch na starostlivosť o týchto žiakov. Rastie počet žiakov, ktorí majú edukačné problémy a sú integrovaní v bežných školách. V príspevku prinášame základný aktuálny prehľad k problematike školskej integrácie.
Základné pojmy školskej integrácie
Školská integrácia je výchova a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v triedach škôl a školských zariadení určených pre žiakov bez špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (§ 2 písm. s) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – ďalej len „školský zákon“).
V zmysle § 94 ods. 1 školského zákona sa výchova a vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením a žiakov so zdravotným znevýhodnením uskutočňuje:
- v školách pre deti so zdravotným znevýhodnením a žiakov so zdravotným znevýhodnením – špeciálne školy,
- v ostatných školách podľa tohto zákona, a to:
- v špeciálnych triedach, ktoré sa zriaďujú spravidla pre deti s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia alebo žiakov s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia; časť výchovnovzdelávacieho procesu sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy; niektoré vyučovacie predmety alebo činnosti môže dieťa alebo žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy,
- v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy, takéto dieťa alebo žiak je vzdelávaný podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva; pričom zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť.
K zariadeniam výchovného poradenstva a prevencie patrí zariadenie výchovného, psychologického a špeciálno-pedagogického poradenstva, t. j. centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie („CPPPaP“) a centrum špeciálno-pedagogického poradenstva („CŠPP“). V súčasnosti chápeme školskú integráciu výlučne len ako individuálne začlenenie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do bežných tried základnej školy. K bežným triedam základnej školy nezaraďujeme špecializovanú triedu alebo špeciálnu triedu, ak je v základnej škole zriadená. V minulosti sa pojem integrácie chápal aj ako výchova a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v špeciálnych triedach základných škôl.
Pojmy integrácia a začlenenie sa používajú rovnocenne. Vyskytujú sa v niektorých častiach školského zákona alebo v iných súvisiacich školských predpisoch (napr. metodické usmernenie č. 22/2011 – príloha č. 2 ‒ začlenený žiak). V § 2 písm. s) školského zákona je definovaný pojem školská integrácia. Pojem školské začlenenie chápeme ako synonymum tohto pojmu, teda oba pojmy označujú ten istý proces.
Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je žiak, ktorý má zariadením výchovného poradenstva a prevencie diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení (diagnostické centrum, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium) na základe rozhodnutia súdu ‒ § 2 písm. j) školského zákona.
Špeciálnu výchovno-vzdelávaciu potrebu v zmysle zákona rozumieme akopožiadavku na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní pre žiaka, ktoré vyplývajú z jeho zdravotného znevýhodnenia alebo z jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, uplatnenie ktorých je nevyhnutné na rozvoj schopností alebo osobnosti žiaka a dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do spoločnosti ‒ § 2 písm. i) školského zákona.Veľmi často sa pojem žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vníma automaticky ako žiak so zdravotným znevýhodnením. Treba však zdôrazniť, že k nim patria ajžiaci s nadaním a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia.V tomto ponímaní ide o každého žiaka, ktorý si podľa stavu svojej osobnosti, jeho fyzického alebo psychického stavu, vyžaduje určité osobité úpravy v jeho výchovno-vzdelávacom procese oproti ostatným žiakom.
Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je:
1. žiak so zdravotným znevýhodnením:
- a) žiak so zdravotným postihnutím ‒ žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím,
- b) žiak chorý alebo zdravotne oslabený ‒ žiak s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru a žiak vzdelávajúci sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach,
- c) žiak s vývinovými poruchami ‒ žiak s poruchou aktivity a pozornosti, žiak s vývinovou poruchou učenia,
- d) žiak s poruchou správania ‒ žiak s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej, okrem žiaka s poruchou aktivity a pozornosti a žiaka s vývinovou poruchou učenia.
2. žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia <
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk