Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Odborno-didaktická pripravenosť absolventov učiteľstva na výkon povolania v praxi
Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Skúsenosť z praxe
Kvalitná pregraduálna príprava budúcich učiteľov je predpokladom a podmienkou odbornej dimenzie profesionality. Jednou z najdiskutovanejších tém v oblasti manažovania vyučovacieho procesu sú odborno-didaktické kompetencie. Z kompetencií predstavených v Návrhu profesijného štandardu začínajúceho učiteľa sme vytvorili posudzovaciu schému 17 spôsobilostí z troch dimenzií, ktoré vysokoškoláci končiacich ročníkov hodnotili klasickým klasifikačným stupňom platným vo vysokoškolskom priestore SR. Terénny zber dát prebiehal po absolvovaní súvislej pedagogickej praxe.
Profesijná pripravenosť študentov učiteľstva na výkon povolania
V kontexte implementácie návrhu profesijných štandardov do edukačnej praxe slovenských škôl nachádzame veľmi málo empirických poznatkov. Návrh profesijného štandardu začínajúceho učiteľa (Kasáčová, B., Cabanová, M. et al., 2013; Pavlov, I. a Šnídlová, M., 2013) sme použili ako základný merný prostriedok. Hlavným zámerom bolo zistiť, ako študenti učiteľstva troch fakúlt Prešovskej univerzity v Prešov (v počte 246) hodnotia vlastnú profesijnú pripravenosť. Posudzovacia škála bola študentom predložená po absolvovaní štátnej skúšky v magisterskom stupni štúdia v akademickom roku 2016/2017.
Tab. 1: Charakteristika vzorky výskumu z hľadiska pohlavia
Pohlavie |
Muži |
Ženy |
Spolu |
|||
Absolútna početnosť N |
Relatívna početnosť % |
Absolútna početnosť N |
Relatívna početnosť % |
Absolútna početnosť N |
Relatívna početnosť % |
|
68 |
27.64 |
178 |
72.36 |
246 |
100.00 |
Návrh profesijného štandardu začínajúceho učiteľa má formulované spôsobilosti, ktoré by absolventi učiteľských študijných programov mali mať nadobudnuté. Schéma posúdenia obsahovala 3 dimenzie, do ktorých bolo rozdelených 17 spôsobilostí podľa profesijného návrhu. Študenti spôsobilosti hodnotili platnou klasifikačnou stupnicou podľa Študijného poriadku Prešovskej univerzity (A – výborne, priemerná hodnota od 1,00 do 1,24; B – veľmi dobre, od 1,25 do 1,74; C – dobre, od 1,75 do 2,24; D – uspokojivo, od 2,25 do 2,74; E – dostatočne, od 2,75 do 3,00; FX – nedostatočne, od 3,01 a vyššie).
Tabuľka 2 znázorňuje celkovú úroveň hodnotenia profesijnej prípravy podľa vlastného ponímania študentov s dosiahnutou priemernou hodnotou M = 2.24. Podľa aktuálnej klasifikačnej stupnice, uvedenej v študijnom poriadku Prešovskej univerzity v Prešove, je to úroveň C – dobre (priemerná pripravenosť). Nedostatky v príprave študenti vnímajú v niekoľkých kompetenciách.
Uspokojivo sú pripravení:
- v poznatkoch z oblasti prevencie a náprav porúch správania sa žiaka (M = 2,46);
- v stratégiách a metódach personálneho rozvoja osobnosti dieťaťa (M = 2,45);
- v schopnosti poznať odlišnosti kultúr v multikultúrnom prostredí a ich vplyv na osobnosť žiaka (M = 2,41);
- škola veľmi slabo budúcich učiteľov pripravuje aj na prácu s kurikulárnymi dokumentmi (M = 2,33).
Odporúčame posilniť hlavne pedagogicko-psychologický výcvik, ktorý by bol zameraný na súbor cvičení pripravujúci študentov komplexnejšie pre reálne situácie.
Tab. 2: Vybrané výsledky hodnotenia úrovne profesijnej pripravenosti podľa študentov učiteľstva (početnosť 246)
Dimenzia |
Spôsobilosť |
Priemer M |
Smerodajná odchýlka SD |
Žiak |
poznám zákonitosti psychického vývoja a osobitosti žiaka nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania |
2.24 |
0.93 |
poznám štýly učenia sa žiakov a akceptujem rozličné štýly ich učenia sa |
2.14 |
0.84 |
|
poznám odlišnosti kultúr v multikultúrnom prostredí a ich vplyv na osobnosť žiaka |
2.41 |
0.91 |
|
Výchovno-vzdelávací proces |
mám vedomosti a zručnosti zo svojho odboru |
2.15 |
0.83 |
poznám základné pedagogické dokumenty |
2.33 |
0.98 |
|
poznám metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiakov |
2.29 |
0.95 |
|
poznám spôsoby hodnotenia žiakov |
2.06 |
0.86 |
|
poznám spôsoby, akými je možné vytvárať pozitívnu klímu triedy |
2.16 |
0.86 |
|
mám pozitívny vzťah k moderným učebným pomôckam |
2.05 |
0.84 |
|
poznám základné didaktické |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk