Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Kľúčové slovo Duševné zdravie


Rozvoj sociability

S narastajúcou dôležitosťou sociálnej a emocionálnej gramotnosti sa škola stáva kľúčovým miestom pre rozvoj nekognitívnych schopností. Nový vzdelávací program z roku 2023 kladie dôraz na sociálne a emocionálne zručnosti, ktoré sú dôležité pre osob...

Vzťahová väzba

Vzťahová väzba je základným kameňom emocionálneho a so­ciál­neho vývinu človeka. Tento článok sa zaoberá teóriou vzťahovej väzby, jej rôznymi druhmi, faktormi ovplyvňujúcimi jej vznik a dlhodobými dôsledkami na život jednotlivca. Popisuje, ako kva...

Sebapoškodzovanie ako problém v školskom prostredí

Sebapoškodzovanie je vážny problém v oblasti duševného zdravia detí a mládeže. Štúdie, vrátane tých na Slovensku, ukazujú, že toto rizikové správanie vykazuje až 45 % adolescentov a jeho výskyt rastie. Napriek svojej rozšírenosti ide o stále tabui...

Techniky na zvýšenie pschickej flexibility pedagógov

Terapia prijatia a odhodlania je súčasťou kognitívno-behaviorálnej terapie. Je zameraná na zvyšovanie psychickej flexibility. ACT terapia sa opiera o šesť hlavných procesov, pričom každá oblasť ponúka praktické cvičenia na zlepšenie psychickej odo...

Sebapoškodzovanie v adolescencii

Sebapoškodzovanie je negatívnou maladaptívnou stratégiou zvládania psychickej záťaže, ktorá sa opakovane vyskytuje takmer u polovice adolescentov na Slovensku. Okrem priamych fyzických foriem, využívajú adolescenti širokú paletu nepriamych fyzický...

Mládež zranená nepriaznivými zážitkami z detstva

PREVENCIA A SEBAREGULÁCIA V príspevku sa venujeme téme nepriaznivých zážitkov z detstva a ich spracovaniu. Keď sa naše telo zraní, potrebuje sa zahojiť. Keď dieťa zažije traumatickú ranu, ktorá môže byť psychického charakteru a nie je tu nikto, kt...

Samovražednosť detí a mládeže

PRÍZNAKY, POMOC, PODPORA V príspevku sa venujeme náročnej téme samovražednosti detí a mládeže. Opíšeme vývoj samovražedného správania u adolescentov, definujeme varovné príznaky takéhoto správania. Informujeme o možnej pomoci a podpore. Poskytnem...

Ako úzkosť ovplyvňuje pracovný výkon pedagógov

Príspevok sa zameriava na tému úzkosti v pedagogickej práci učiteľa a poskytuje prehľad typov a príznakov úzkosti, ktoré môžu ovplyvniť výkon učiteľa v rôznych oblastiach edukácie a rozhodovania. Článok rozoberá rôzne typy úzkostných porúch, ako s...

Dynamika skupiny a transakčná analýza ako potenciál pomoci skupine

Po prázdninovom návrate žiakov do škôl nastáva v mnohých triedach dvojitá adjustácia v rovine integrácie do sociálnej skupiny. Predstavuje ju nielen interakcia so slovenskými rovesníkmi, ale aj zvedavosť, potešenie, nadšenie, neistota, obavy z det...

Narušenie kohézie sociálnych skupín v šlolách

Po návrate detí do interiérov školského prostredia pedagógovia zaznamenávajú zmenu v dynamike fungovania žiakov v triedach. Do integrácie postcovidového syndrómu školstva vstupuje ďalší neočakávaný aspekt, a to nové deti z radov odídencov z Ukraji...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály