Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Riadenie času v školských jedálniach, ale nielen v nich (2.)
Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Školské jedálne
Požiadavky na výkon pracovníkov stále rastú. Nestačí viac vedieť, pracovať kvalitnejšie, ale prácu si treba dobre organizovať a pracovný čas vhodne riadiť, či využívať. Platí to zvlášť u vedúcich pracovníkov, a tými sú nepochybne aj vedúce školských jedální. Ich práca má z hľadiska riadenia času určité špecifiká. Ako to urobiť, aby vedúca jedálne stihla všetko a dokázala byť oporou vedeniu školy?
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Výkonová krivka
Výskumy ukazujú, že tzv. biologické rytmy nás veľmi ovplyvňujú. Niektorí ľudia ráno ľahko vstávajú (škovránok), iní potrebujú vstávať neskôr (sova). Treba si uvedomiť vlastný biorytmus a pokúsiť sa činnosti upraviť podľa neho. Vedúca jedálne typu škovránok to má, samozrejme, ľahšie.
Krivka výkonnosti každého človeka je približne rovnaká a má dve špičky, jednu doobeda a jednu večer. Skúsme vypozorovať, ako je to u nás a snažme sa dôležité práce, ktoré si vyžadujú úplné sústredenie, smerovať práve do týchto časov.
Zlodeji času
Mnohé teórie riadenia času upozorňujú na tzv. zlodejov času. Ide o drobné činnosti, ktoré nie sú dôležité, nijako neprispievajú k rozvoju osoby, ani celej organizácie alebo firmy, často nie sú ani naliehavé, a napriek tomu ich ľudia radi a s obľubou vykonávajú. Ide o rôzne rituály – varenie rannej kávy, rozprávanie so spolupracovníkmi, ale tiež napr. súkromné telefónne hovory a surfovanie po internete. Medzi zlodejov času možno zaradiť aj rôzne náhle vyrušenia spôsobené cudzími osobami. Sú to drobnosti, ktoré nás okrádajú o čas, často ide o krátke časové úseky, ale v súčte za pracovný deň môžeme prísť o nezanedbateľné množstvo času, preto sa ich snažme eliminovať.
Delegovanie úloh na podriadených
Vedúci pracovník a teda aj vedúca školskej jedálne má vždy niekoľko podriadených a pri riadení času to môže využiť tak, že určitú úlohu deleguje, resp. jej splnením poverí iného pracovníka. Nemožno delegovať akúkoľvek úlohu. Vedúci pracovník by nemal delegovať dôležité úlohy, pretože tie musí riešiť on sám. Nemôže tiež delegovať úlohu pracovníkovi, ktorý pre ňu nemá dispozície alebo kvalifikáciu. Pri delegovaní je nutné dbať na to, aby pracovník, na ktorého úloha prechádza, nebol preťažený, aby sa problém s nedostatkom času nepresunul na iného človeka.
Príklad:
Poznáme veľa školských jedální, kde sa vedúci nezaoberá preberaním tovaru, nehandrkuje sa o zabudnuté stravné lístky, nerieši stoly poliate polievkou. Necháva tieto problémy samostatne riešiť a rozhodovať svoje podriadené. Navštívili sme však aj jedálne, kde vedúci rozhoduje o použití každej štvrtky masla a školu, kde si riaditeľ vyhradzuje právo rozhodnúť, či jedáleň môže nakúpiť toaletný papier na toalety, kde a za akú cenu.
Delegovanie úloh riaditeľom na vedúcu jedálne
Z dôvodu veľkej odlišnosti procesu školského vyučovania a prevádzky jedálne nemôže mať riaditeľ väčšie znalosti o prevádzke kuchyne (a často ich ani nemá). Nemusí vedieť dobre posúdiť niektoré úlohy týkajúce sa stravovania, nedokáže odhadnúť ich náročnosť, dobu plnenia. Je potom
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk