Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Žiak duálneho vzdelávania má väčšie šance byť v kontakte s reálnym svetom
Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Mgr. Milan Kuzma, Štátny inštitút odborného vzdelávania
Je projektovým manažérom Národného projektu „Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP“ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Študoval sociológiu a 15 rokov pôsobil v nadnárodnej spoločnosti. V súčasnosti sa venuje oblasti odborného vzdelávania a prípravy. Je tajomníkom Rady zamestnávateľov pre Systém duálneho vzdelávania.
Zákonom č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní sa u nás zaviedol systém duálneho vzdelávania. Čo je podstatou duálneho vzdelávania?
Duálne vzdelávanie stojí na niekoľkých základných pilieroch. Prvým je, že existuje zmluvný vzťah medzi zamestnávateľom a žiakom, ktorý hovorí o ich právach a povinnostiach. Potom je vzťah medzi zamestnávateľom a strednou odbornou školou, kde majú zadefinovanú spoločnú cestu prípravy žiaka pre život a pre uplatnenie sa na trhu práce. Ďalej je to fakt, že celá praktická príprava (v priemere 50 % času) je v gescii zamestnávateľa.
Ste projektovým manažérom duálneho vzdelávania. Čo znamená manažovať tento projekt?
Manažovať Národný projekt, kde jeho realizátorom je štátna inštitúcia (Štátny inštitút odborného vzdelávania), rozhodne nie je jednoduché. Vedenie projektu aj výkonný tím sa zmenili pred rokom, približne v polovici času realizácie Národného projektu. Museli sme urobiť niekoľko zmien, aby prišlo k napĺňaniu cieľa. Vyčlenili sme tím ľudí, ktorí sa venuje odborným aktivitám a pôvodných šesť aktivít sme rozdelili na sedem faktorov úspechu. Takto dokážeme priamejšie a efektívnejšie koordinovať odborné aktivity projektu a eliminovať administratívne zaťaženie týchto ľudí na minimum.
Spomínate odborné aktivity, ktorým sa venuje tím? O aké odborné aktivity ide?
Prvou je vytvorenie návrhu koordinácie odborného vzdelávania a prípravy na Slovensku zapojením všetkých relevantných partnerov. Druhou nosnou aktivitou je plánovanie výkonov stredných odborných škôl s dôrazom na potreby trhu práce. Ďalej zabezpečujeme sprevádzanie zamestnávateľov, stredných odborných škôl a rodičov s deťmi systémom duálneho vzdelávania vo všetkých regiónoch. Mimoriadne očakávaným výstupom z našich aktivít je aj návrh novej sústavy odborov vzdelávania a k tomu reflektujúca sieť škôl. A mimoriadne dôležité sú aj aktivity, ktoré sa venujú orientácii žiakov základných škôl vo vzťahu k výberu povolania a následne rozvíjanie žiakov stredných škôl vo vybranom povolaní.
S ktorými cieľovými skupinami vstupujete do komunikácie?
Naši cieľovými skupinami sú v prvom rade žiaci stredných odborných škôl a základných škôl, ktorí rozmýšľajú nad svojou budúcnosťou. Ďalej sú to zamestnávatelia, pre ktorých intenzívnym zapojením ich reprezentantov (stavovských a profesijných organizácii) vytvárame podmienky pre vstup a zotrvanie v systéme duálneho vzdelávania. Samozrejme, sú to stredne odborné školy, základné školy a ich pedagógovia, ktorých školíme a sprevádzame procesom duálneho vzdelávania. A keďže cieľom projektu je zvýšenie celkovej atraktivity odborného vzdelávania a prípravy, realizujeme množstvo propagačných aktivít.
Koľko žiakov už vstúpilo do duálneho vzdelávania a o aké odbory je najväčší záujem? A ktoré nové odbory nájdu žiaci v systéme duálneho vzdelávania?
Aktuálne máme v systéme duálneho vzdelávania takmer 4000 žiakov, pričom máme za sebou aj prvých 113 absolventov. Na začiatku bol najväčší záujem priemyselných podnikov, postupne sa pridali služby, obchod, gastronómia a aktuálne je to oblasť ekonomiky, bankovníctva, verejnej správy. V súčasnosti máme v systéme duálneho vzdelávania takmer 100 učebných a študijných odborov vo všetkých sférach života a zapojených zamestnávateľov a stredných odborných škôl po celom Slovensku.
Do systému duálneho vzdelávania vstupujú aj zamestnávatelia? Kto tvorí najväčšiu skupinu zamestnávateľov?
Zo začiatku išlo najmä o väčšie spoločnosti, často v rukách nemeckých, rakúskych a švajčiarskych majiteľov, ktorým je duál blízky a väčšina z nich sú absolventi duálu.
Sú medzi nimi aj živnostníci?
Živnostníkov máme pomenej, ale novela zákona o odbornom vzdelávaní a príprave z roku 2018 by mala pomôcť aj intenzívnejšiemu zapojeniu práve živnostníkov. Jednak sa znížila administratíva, ďalej sa nastavili flexibilnejšie vzdelávacie programy, umožnilo sa spájanie malých podnikov a spolu realizovať duálne vzdelávanie.
Aké sú výhody žiakov, ktorí do systému duálneho vzdelávania vstúpia a aké sú výhody na strane zamestnávateľov?
Absolvent duálneho vzdelávania má väčšie šance byť v kontakte s reálnym svetom, má moderné pracovné zariadenia, prichádza do kontaktu so skutočnými zákazníkmi, teda teóriu zo školy si môže bezprostredne vyskúšať aj v praxi. Zamestnávatelia majú možnosť „vychovať“ si vlastných zamestnancov od základov, eliminovať zaúčanie a rôzne zlozvyky, s ktorými prichádzajú iní zamestnanci. Zároveň im prítomnosť mladých ľudí vo firmách často spúšťa procesy, ktoré zlepšujú klímu na pracoviskách. V každom prípade musíme pracovať na lepšej informovanosti pre žiakov a rodičov, neustále sledovať proces duálu a zlepšovať, kde nám prax ukazuje nedostatky.
Nový zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch zavádza aj novú kategóriu odborného zamestnanca – karierového poradcu. Ako vnímate túto zmenu?
Naše skúsenosti smerujú k tomu, že treba oddeliť výchovné a kariérové poradenstvo. Východné poradenstvo by sa malo venovať výchovno-vzdelávacím problémom žiakov a pedagógov, kariérové by malo riešiť orientáciu žiakov na výber vhodného povolania, na zladenie ambície s kondíciou. Sú to dva odlišné svety. Ako prekážku vnímam v tejto oblasti to, že sa žiaci základných škôl, ktorí sa chcú aktívnejšie venovať výberu svojej kariéry, prihlasujú „na vyšetrenie“ do centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, pritom vôbec nie sú chorí.
Vyžiada si systém duálneho vzdelávania aj legislatívne zmeny?
Áno, ak sa zavádza systémová zmena, akou duálne vzdelávanie nepochybne je, je nevyhnutné priebežne reagovať na implementačnú prax a robiť opatrenia, ktoré pomôžu dosiahnuť ciele, ktoré touto zmenou sledujeme. A tou je snaha, aby každý absolvent strednej odbornej školy našiel uplatnenie na trhu práce a v živote. Smeruje to skôr k vytvoreniu jednej prehľadnej legislatívnej normy, ktorá jasne upraví, čo treba, aby sme nenútili, najmä malých zamestnávateľov, študovať niekoľko neprehľadných právnych dokumentov.
Ďakujeme za rozhovor. (red.)
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk