Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Finančné príspevky od rodičov v školách a školských zariadeniach
Dátum: Rubrika: Financovanie Zo seriálu: Finančné riadenie škôl a školských zariadení
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
V systéme financovania regionálneho školstva sa ako s jedným zo zdrojov počíta s finančnými prostriedkami od žiakov, rodičov alebo iných osôb, ktoré majú voči žiakovi vyživovaciu povinnosť. Cieľom príspevku je objasniť túto problematiku manažmentu škôl a školských zariadení, a to najmä so zreteľom na mimoriadne prerušenie vyučovania počas núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Ponúkame aj vzor formulácie prechodného ustanovenia a vzor úpravy formulácie úhrady príspevku v materskej škole, v školskom klube detí, centre voľného času, v základnej umeleckej škole a v zariadeniach školského stravovania počas trvania mimoriadnej situácie pri úprave VZN.
Podľa zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.597/2003 Z. z.“) k zdrojom financovania regionálneho školstva patria okrem finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov územnej samosprávy aj:
- príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v materských školách, školských kluboch detí, centrách voľného času a
- príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť na čiastočnú úhradu nákladov spojených s výchovou, pobytom, ubytovaním a stravovaním v školských internátoch, špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach školského stravovania.
Oprávnenie k stanoveniu a vyberaniu príspevkov od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v materských školách, školských kluboch detí, centrách voľného času a na čiastočnú úhradu nákladov spojených s výchovou, pobytom, ubytovaním a stravovaním v školských internátoch, špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach školského stravovania je ustanovené v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“). V školskom zákone táto skutočnosť nie je zakotvená v jednom ustanovení, ale oprávnenie stanoviť a vyberať príspevky je ustanovené v niekoľkých ustanoveniach, a to podľa jednotlivých typov škôl a školských zariadení.
Materské školy
Podľa § 28 ods. 3 školského zákona vzdelávanie v materských školách (ďalej len „MŠ“)sa uskutočňuje za čiastočnú úhradu (okrem MŠ pri zdravotníckych zariadeniach). Výška príspevku, spôsob jej určenia a platby je stanovená v § 28 ods. 4 školského zákona, podľa ktorého za pobyt dieťaťa v MŠ zriadenej orgánom miestnej štátnej správy v školstve prispieva zákonný zástupca na čiastočnú úhradu výdavkov MŠ mesačne na jedno dieťa najviac sumou neprevyšujúcou 7,5 % sumy životného minima pre jedno nezaopatrené dieťa. Výšku príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu určí riaditeľ školy. Príspevok sa uhrádza vopred do 10. dňa v kalendárnom mesiaci. Výšku príspevku za pobyt dieťaťa v MŠ zriadenej obcou podľa § 28 ods. 5 školského zákona určí zriaďovateľ všeobecne záväzným nariadením (ďalej len „VZN“).
V § 28 ods. 6 a 7 školského zákona sú stanovené podmienky, za ktorých sa príspevok v MŠ nehradí, a to:
a) príspevok sa neuhrádza za dieťa:
- ktoré má jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky,
- ak zákonný zástupca dieťaťa predloží riaditeľovi materskej školy doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi,
- ktoré je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu.
b) príspevok v materskej škole sa na základe rozhodnutia zriaďovateľa neuhrádza za dieťa,
- ktoré má prerušenú dochádzku do materskej školy na viac ako 30 po sebe nasledujúcich kalendárnych dní z dôvodu choroby alebo rodinných dôvodov preukázateľným spôsobom,
- ktoré nedochádzalo do materskej školy v čase školských prázdnin alebo bola prerušená prevádzka materskej školy zapríčinená zriaďovateľom alebo inými závažnými dôvodmi; v týchto prípadoch uhrádza zákonný zástupca pomernú časť určeného príspevku.
Základné umelecké školy
Aj vzdelávanie v základných umeleckých školách (ďalej len „ZUŠ“) sa uskutočňuje za čiastočnú úhradu. Podľa § 49 ods. 4 a 5 školského zákona výšku príspevku v ZUŠ zriadených obcou alebo samosprávnym krajom určí zriaďovateľ VZN. Zriaďovateľ ZUŠ môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka o to písomne požiada a predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu.
Školský klub detí
Školský klub detí (ďalej len „ŠKD“) zabezpečuje pre deti, ktoré plnia povinnú školskú dochádzku na ZŠ, nenáročnú záujmovú činnosť podľa výchovného programu školského zariadenia zameranú na ich prípravu na vyučovanie a na uspokojovanie a rozvíjanie ich záujmov v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin. Aj pobyt detí v ŠKD je čiastočne platený. Podľa § 114 ods. 3 a 4 školského zákona výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených s činnosťou ŠKD, ktorého zriaďovateľom je orgán miestnej štátnej správy v školstve, určí riaditeľ školského zariadenia alebo riaditeľ školy, ak je ŠKD, detí jej súčasťou, na jedného žiaka v sume neprevyšujúcej 7,5 % sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu. Príspevok sa uhrádza vopred do 10. dňa príslušného kalendárneho mesiaca, ktorý predchádza kalendárnemu mesiacu, za ktorý sa príspevok uhrádza. Výška príspevku na úhradu zohľadňuje náročnosť a druh klubovej alebo záujmovej činnosti.
V prípade, že je zriaďovateľom ŠKD, obec, výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosti ŠKD podľa § 114 ods. 6 a 7 určí VZN obec, ktorá je jeho zriaďovateľom. Podmienky oslobodenia od platenia príspevku a zníženia platby príspevku sú rovnaké pre oboch zriaďovateľov (orgán miestnej školskej správy aj obec). Obec ako aj riaditeľ ŠKD alebo riaditeľ školy, ktorej je ŠKD súčasťou, môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu.
Školské stredisko záujmovej činnosti
Pre školské stredisko záujmovej činnosti (ďalej len „ŠSZČ“), ktoré zabezpečuje podľa výchovného programu školského zariadenia pre deti oddychové a záujmové činnosti v ich voľnom čase platia rovnaké podmienky pre stanovenie výšky mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených s činnosťou ŠSZČ, ako aj pre spôsob úhrady, podmienky odpustenia, resp. zníženia príspevku (§ 115 ods. 5 a 6 školského zákona) ako v ŠKD, a to pre oboch zriaďovateľov (orgán miestnej štátnej správy v školstve a obec).
Centrum voľného času
Podľa § 116 ods. 6 a 7 školského zákona centrum voľného času (ďalej len „CVČ“ )zabezpečuje podľa výchovného programu školského zariadenia výchovno-vzdelávaciu, záujmovú a rekreačnú činnosť detí, rodičov a iných osôb do veku 30 rokov v ich voľnom čase za čiastočnú úhradu nákladov na činnosti CVČ. Výšku mesačného príspevku určí zriaďovateľ VZN. Zriaďovateľ môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka o to písomne požiada a predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu.
Školský internát
Podľa § 117 ods. 1 školského zákona školský internát zabezpečuje deťom MŠ a žiakom ZŠ a SŠ výchovno-vzdelávaciu činnosť, ubytovanie a stravovanie. Podľa § 117 ods. 5 a 6 školského zákona výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených s ubytovaním v školskom internáte (ďalej len „ŠI“), ktorého zriaďovateľom je orgán miestnej štátnej správy v školstve, určí riaditeľ ŠI alebo riaditeľ školy, ak je ŠI jej súčasťou, na jedného žiaka najviac 45 % zo sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu. Príspevok sa uhrádza vopred do 20. dňa kalendárneho mesiaca, ktorý predchádza kalendárnemu mesiacu, za ktorý sa príspevok uhrádza.
Riaditeľ ŠI alebo riaditeľ školy, ktorej je ŠI súčasťou, po predložení dokladu o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení poplatku. Podľa § 117 ods. 7 a 8 školského zákona výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených s ubytovaním v ŠI, ktorého zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, určí zriaďovateľ VZN. Zriaďovateľ ŠI môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak zákonný zástupca alebo iná osoba písomne o to požiada a predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu.
Školská jedáleň
Podľa § 140 ods. 4 školského zákona školská jedáleň (ďalej len „ŠJ“) pripravuje a poskytuje jedlá a nápoje pre stravníkov podľa odporúčaných výživových dávok, materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie podľa vekových skupín stravníkov vydaných ministerstvom školstva a s možnosťou využitia receptúr charakteristických pre príslušnú územnú oblasť, zásad pre zostavovanie jedálnych lístkov a finančných podmienok na nákup potravín, ktoré uhrádza zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka.
Podľa § 140 ods. 8 školského zákona ŠJ, ktorej zriaďovateľom je orgán miestnej štátnej správy v školstve, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Príspevok, ktorý uhrádza zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov, určí riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia.
Podľa § 140 ods. 9 a 10školského zákona ŠJ, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov, ak tak určí zriaďovateľ. Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov, výšku príspevku na režijné náklady a podmienky úhrady v ŠJ, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj určí zriaďovateľ VZN.
Podľa § 140 ods. 11 a 12 školského zákona riaditeľ ŠJ, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia, ktorého je ŠJ súčasťou a zriaďovateľ, v prípade ŠJ zriadených obcou a samosprávnym krajom môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti MPSVaR v z.n.p. (dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením).
Prerušenie vyučovania na školách a školských zariadeniach
V súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva z dôvodu pandémie na území Slovenskej republiky bolo dňa 12. marca 2020 vydané opatrenie Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/2576/2020, ktorým sa zakázala, okrem iného, prevádzka zariadení pre deti a mládež vrátane zariadení starostlivosti o deti do 3 rokov veku. Podľa § 3 ods. 8 vyhlášky č. 231/2009 Z. z. o podrobnostiach o organizácii školského roka na ZŠ, SŠ, ZUŠ, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách, ak dôjde v období vyučovania k nepredvídanej udalosti, najmä k živelnej pohrome, energetickej kríze, epidémii alebo pandémii, alebo k iným závažným udalostiam, pri ktorých môže dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia detí, žiakov alebo zamestnancov škôl a školských zariadení, môže minister školstva Slovenskej republiky mimoriadne prerušiť alebo zmeniť obdobie vyučovania v školách a prevádzku školských zariadení na nevyhnutný čas. Na základe tohto ustanovenia bolo dňa 12. marca prerušené vyučovanie na školách a školských zariadeniach v období od 16. marca 2020 do 27. marca 2020 vrátane a následne dňa 24. marca bolo ministrom školstva oznámené prerušenie vyučovania na školách a školských zariadeniach v období od 30. marca 2020 do odvolania.
V tejto situácii manažment škôl a školských zariadení v prvom rade riešil otázky výchovnovzdelávacieho procesu, otázky pracovnoprávnych vzťahov pedagogických a nepedagogických zamestnancov a otázky financovania opatrení spojených s odstraňovaním následkov pandémie. Následne sa začali otvárať aj otázky platenia, resp. neplatenia príspevkov od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v MŠ, ŠKD a CVČ a príspevkov na čiastočnú úhradu nákladov spojených s výchovou, pobytom, ubytovaním a stravovaním v ŠI, špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach školského stravovania. Z ustanovení školského zákona vyplýva, že jediným školským subjektom, v ktorom je legislatívne upravené vyberanie príspevku na čiastočnú úhradu nákladov počas prerušenia vyučovania, je MŠ.
Podmienky úhrady príspevkov na čiastočnú úhradu nákladov, resp. podmienky neuhrádzania týchto príplatkov v ostatných školách a školských zariadeniach, nie sú v prípade prerušenia vyučovania legislatívne upravené.
MŠVVaŠ SR zverejnilo na webovej stránke ucimenadialku.sk/usmernenia/poplatky/ usmernenie vo veci určovania príspevkov na čiastočnú úhradu nákladov, podľa ktorého je v plnej kompetencii zriaďovateľov MŠ, ZUŠ, ŠKD, CVČ a zariadení školského stravovania či, a v akej miere pri vyberaní príspevkov zohľadnia prerušenie vyučovania v školách a školských zariadeniach. Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v prípade škôl a školských zariadení zriadených obcou a samosprávnym krajom, určuje zriaďovateľ vo všeobecne záväznom nariadení.
? Aký by mal byť postup zriaďovateľov pri úprave VZN, ktorým sa určí výška príspevku v súvislosti s prerušením vyučovania v školách a školských zariadeniach?
Možno odporučiť, aby zriaďovatelia pri úprave VZN prijali opatrenie, že príspevok na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach sa v čase prerušenia vyučovania na školách a školských zariadeniach zo strany žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, platiť nebude, resp. sa bude uhrádzať z ich strany len pomerná časť príspevku.
Toto opatrenie možno prijať novelou VZN, napr. doplnením osobitného ustanovenia, ktoré bude platné v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s pandémiou a v školách a školských zariadeniach v čase prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach. Týmto osobitným ustanovením sa môže zrušiť povinnosť platiť príspevky na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach počas doby trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu za predpokladu, že počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu bude prerušené vyučovanie v školách a bude prerušená prevádzka školských zariadení.
Účelom príspevkov je pokryť náklady na riadne poskytnutú a uskutočnenú výchovno-vzdelávaciu činnosť detí a žiakov a ak sa v školách a v školských zariadeniach výchovno-vzdelávacia činnosť v čase prerušenia vyučovania v školách a prerušenia prevádzky v školských zariadeniach v plnom rozsahu neuskutočňuje, nepovažujeme povinnosť platiť stanovené príspevky v plnej výške za správne.
Článok ........... Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
alebo Príspevky uhradené rodičmi a zákonnými zástupcami detí a žiakov počas prerušenia prevádzky škôl a školských zariadení v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, budú na konci roka zúčtované a ako preplatky vrátené zákonným zástupcom detí a žiakov na ich účet. |
Zriaďovatelia sa môžu rozhodnúť aj inak, a to najmä s ohľadom na skutočnosť, že v školách a v školských zariadeniach prebieha dištančné vzdelávanie, realizujú sa rôzne formy výchovnovzdelávacieho procesu „na diaľku“ alebo iným „online“ spôsobom. V tomto prípade, zriaďovatelia vykonajú úpravu VZN spôsobom, že sa nezruší povinnosť platiť príspevky na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach počas doby trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ale sa zníži výška týchto príplatkov.
§ ...... Úhrada príspevku v materskej škole, školskom klube detí, centre voľného času, v základnej umeleckej škole a v zariadeniach školského stravovania v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu 1. Od 1. dňa nasledujúceho mesiaca po prerušení vyučovania v školách a školských zariadeniach v dôsledku trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu rodič a zákonný zástupca nie je povinný počas prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu platiť príspevok:
2. Ak počas prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach v dôsledku trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu prebieha výchovnovzdelávací proces v základnej umeleckej škole alebo v centre voľného času dištančnou formou alebo iným náhradným spôsobom (napríklad prostredníctvom aplikácií umožňujúcich on-line komunikáciu, mailovou komunikáciou a podobne), príspevok na čiastočnú úhradu nákladov spojených so štúdiom v základnej umeleckej škole alebo v centre voľného času sa uhrádza v plnej výške aj počas prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach. 3. O zabezpečení výchovnovzdelávacieho procesu v základnej umeleckej škole alebo v centre voľného času dištančnou formou alebo iným náhradným spôsobom rozhodne riaditeľ základnej umeleckej školy alebo riaditeľ centra voľného času. O tomto rozhodnutí riaditeľ základnej umeleckej školy bezodkladne informuje zákonných zástupcov žiakov základnej umeleckej školy a riaditeľ centra voľného času rodičov a zákonných zástupcov detí a žiakov. |
Zriaďovatelia sa môžu rozhodnúť ponechať povinnosť platiť pomernú časť príspevkov na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach počas doby trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu z dôvodu, že v čase prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach predsa len vznikajú aj keď minimálne náklady spojené s prevádzkou škôl a školských zariadení a teda sprostredkovane s výchovou a vzdelávaním žiaka alebo dieťaťa. V prípade týchto minimálnych alebo fixných nákladov je možné, že obec ustanoví, že rodičia alebo zákonní zástupcovia detí a žiakov budú platiť minimálny príspevok na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach, alebo jeho pomernú časť.
Článok .... Úhrada príspevku v materskej škole, školskom klube detí, centre voľného času, v základnej umeleckej škole a v zariadeniach školského stravovania v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu 1. Od 1. dňa nasledujúceho mesiaca po prerušení vyučovania v školách a školských zariadeniach v dôsledku trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu rodič a zákonný zástupca je povinný počas prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu platiť pomernú časť príspevku:
2. Príspevky uhradené rodičmi a zákonnými zástupcami detí a žiakov počas prerušenia prevádzky škôl a školských zariadení v plnej výške, budú na konci roka zúčtované a ako preplatky vrátené zákonným zástupcom detí a žiakov na ich účet. |
Pri vydaní VZN zriaďovateľ musí striktne dodržať platnú právnu úpravu.
Obec postupuje podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Návrh VZN, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, musí zverejniť zákonným spôsobom. Dňom vyvesenia návrhu VZN začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu VZN v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ VZN prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené. V prípade živelnej pohromy, všeobecného ohrozenia, odstraňovania následkov živelnej pohromy, ak právny predpis, na základe ktorého sa VZN prijíma, nebol včas zverejnený v Zbierke zákonov alebo ak treba zabrániť škodám na majetku, tento postup sa nepoužije. Pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu VZN sa musí uskutočniť vyhodnotenie pripomienok a to sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. VZN sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením VZN na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní. Účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Vyvesenie VZN na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti, okrem toho sa VZN zverejní aj spôsobom v obci obvyklým.
Upozorňujeme najmä na povinnosť zverejnenia na elektronickej úradnej tabuli a tiež na úradnej tabuli v obci a aj na webovom sídle obce, ak ju má obec zriadenú alebo iným spôsobom v obci obvyklým.
Postup treba dodržať aj pri vydávaní VZN, ktorým sa mení už platné a účinné VZN. VZN nemožno zmeniť len jednoduchým uznesením obecného zastupiteľstva, ale zmena musí byť vykonaná formou vydania VZN. Z toho vyplýva, že aj pri zmene VZN musí byť dodržaný zákonný postup pri jeho príprave, zverejnení návrhu VZN, pripomienkovaní návrhu VZN, schválenia 3/5 väčšinou prítomných poslancov a následne vyhlásenia a vyvesenia VZN. Formálna stránka takéhoto novelizujúceho VZN nie je zákonom upravená. Odporúčame, aby sa obce inšpirovali Legislatívnymi pravidlami vlády SR ktoré sa vzťahujú na vydávanie zákonov, nariadení vlády, vyhlášok a opatrení a to aj napriek tomu, že nie sú určené a teda ani záväzné pre tvorbu VZN obcí.
Obec ...............................v súlade s § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a §§ 28 ods. 5, 49 ods. 4, 114 ods. 6, 116 ods.6, 140 ods. 10, 141 ods. 6 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v y d á v a VZN, ktorým sa mení a dopĺňa VZN č. ...../ .......... o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školách a školských zariadeniach zriadených obcou ...................................... Obecné zastupiteľstvo sa na základe ustanovenia § 11 ods. 4 písm. g) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov uznieslo na tomto VZN: Článok I. Zmeny a doplnky VZN Počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu v súvislosti s rizikom šírenia pandémie vyhlásenej vládou SR na území SR s platnosťou od 12. 03. 2020 až do jej odvolania sa do ........ časti VZN vkladá nový článok ..........., ktorý vrátane nadpisu znie: Článok xx Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu... |
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk