Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Charakteristika práce kariérového poradcu v podmienkach strednej školy

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Kariérové sprevádzanie a poradenstvo

Kariérové sprevádzanie v súčasnej strednej odbornej škole predstavuje súhrn aktivít, ktoré vedú k rozvoju kompetencií žiaka. Základným cieľom kariérového poradenstva na strednej škole je pomôcť žiakom pri ich rozhodovaní o budúcej kariére. Kariérový poradca je koordinátorom aktivít a garantom vypracovaného školského programu kariérového poradenstva (sprevádzania).


Aktivity môžeme rozdeliť do týchto oblastí:

  • informačná (exkurzie, semináre, návšteva úradu práce),
  • súvisiaca s poskytovaním poradenských služieb (strategická úroveň, skupinová úroveň a individuálna úroveň),
  • motivačná (stretnutia s úspešnými absolventmi, realizácia a návšteva DOD),
  • vzdelávacia (prebiehajúca na úrovni vyučovacích hodín).

Medzi kľúčové kompetencie kariérového poradcu patrí aktívny a asertívny prístup k riešeniu problémových situácií z oblasti kariérnej zrelosti žiaka, vysoký stupeň empatie, komunikatívnosť ( verbálna aj neverbálna zložka), schopnosť tímovej spolupráce, vysoký stupeň tvorivosti, schopnosť pracovať s rôznymi zdrojmi informácií, digitálna gramotnosť.

Šesť oblastí vzdelávania, s ktorými sa poradca potrebuje oboznámiť (J. Emmethová,1997):

  • teória kariérneho vývoja,
  • diagnostika,
  • zdroje školských a kariérnych informácií,
  • programovanie v oblasti kariérneho vývoja,
  • pracovné skúsenosti,
  • medziľudská ko
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk