Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Matematika a kariérové sprevádzanie

Dátum: Rubrika: Príklad z praxe Zo seriálu: Kariérové sprevádzanie a poradenstvo

Diskusia patrí medzi dialogické metódy, ktoré aktivizujú žiaka a rozvíjajú jeho myslenie. Správne vedenou diskusiou aktivizujeme kognitívne procesy, žiak je v centre riešenia problémovej úlohy, hľadá súvislosti, vzťahy a nachádza nové fakty. Princípom týchto metód je dialóg medzi učiteľom a žiakom. Učiteľ kladie otázky a žiak hľadá odpovede. Žiak formuluje logické úsudky, dochádza k rozvoju jeho kombinačného a abstraktného myslenia a k prejavom vlastnej osobnosti žiaka. Zvyšuje sa úroveň komunikačných a sociálnych kompetencií žiaka.

Didaktické požiadavky na dialóg a diskusie (Vališová, A., Kasíková, H., 2007)

  • analýza učebnej látky ‒ tému dialogickej metódy volíme tak, aby umožňovala formulovať rôzne názory, žiak má mať dostatočný priestor k tvorbe vlastných názorov a k ich obhajobe,
  • cieľ vhodne vedenej (efektívnej) dialogickej metódy zodpovedá cieľu vyučovacej hodiny,
  • udržanie logickej a tematickej línie diskusie,
  • vymedzenie dostatočnej časovej rezervy na premýšľanie,
  • aktivizácia pasívnych žiakov,
  • zhrnutie diskusie.  

Základné znaky efektívnej dialogickej metódy (Maňák, 2003)

  • jasne stanovený cieľ diskusie,
  • prebiehajúca konverzácia, eliminácia série monológov,
  • aktívne zapojenie zúčastnených, snaha vyvolať u žiakov vnútornú motiváciu k tvorbe vlastného názoru,
  • pripravený plán diskusie,
  • analýza a celkové hodnotenie výsledkov diskusie,
  • priestorové usporiadanie miestnosti, vhodné k bezprostrednej komunikácii.

Pravidlá diskusie ‒ Najefektívnejšie bude diskusia prebiehať vtedy, keď umožníme samotným žiakom definovať pravidlá, podľa ktorých má prebiehať. Na určenie pravidiel diskusie aplikujeme metódu brainstormingu.

Vyjadrenia žiakov k téme, ako správne diskutovať

  • Príklad:  „Myslím si, že keď sa zídu ľudia s tým, že sú schopní nájsť tvrdenie, argument, s ktorým súhlasia, preukážu tak svoju vôľu vecne a jasne diskutovať.“ (Ján, 3. ročník)
  • Príklad: „Vo vedeckej diskusii sa vyhýbame anonymným zdrojom informácií a priraďujeme váhu k jednotlivým argumentom, čo sa v bežnej diskusii často nerobí. Komunikujeme síce vecne, ale otvorene, pracujeme ako tímoví hráči. Pri všeobecných diskusiách sa nestretávajú účastníci diskusie a
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk