Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Špeciálnopedagogické poradenstvo (2.)

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy Zo seriálu: Špecialnopedagogické poradenstvo

Cieľom centier špeciálnopedagogického poradenstva je poskytovanie komplexných odborných služieb podľa § 133 zákona č. 245/2008 Z. z. tak, aby boli poskytnuté v správnom čase, na vysokej úrovni, interdisciplinárne a čo najbližšie k ich odberateľom – deťom so zdravotným znevýhodnením, ich rodičom a učiteľom. V príspevku sa venujeme predpokladom efektívneho špeciálnopedagogického poradenstva.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)

Interné predpoklady efektívneho špeciálnopedagogického poradenstva

1. Adresné individualizované ciele

Komplexné individualizované interdisciplinárne posúdenie možností rozvoja detí, nastavenie edukačných a rehabilitačných krokov a ich intenzívne napĺňanie s cieľom dosiahnuť čo najvyššiu mieru rozvoja osobnosti detí. Tento zložitý vetný konštrukt v sebe zahŕňa celú škálu procesov od anamnézy, zdravotnej analýzy a ďalšej odbornej dokumentácie dieťaťa, cez psychologickú, špeciálnopedagogickú a inú potrebnú diagnostiku až po spoločné posúdenie stavu a potrieb konkrétneho dieťaťa a ich premietnutie do odporúčaní a cieľov. Tieto odporúčania musia byť nevyhnutne konfrontované z pedagogickou realitou, konkrétnymi podmienkami, v ktorých sa dieťa vzdeláva. Zanedbanie tejto konfrontácie môže viesť k tomu, že odporúčania budú nereálne a dieťaťu, ani jeho učiteľovi nijako nepomôžu. Posudzovanie cieľa a jeho meranie je vhodné realizovať prostredníctvom individuálnych plánov rozvoja klientov a kontroly dosahovania nastavených míľnikov rozvoja dieťaťa.

2. Dlhodobá pravidelná starostlivosť

Pri väčšine druhov a stupňov postihnutí nastúpia kvalitatívne zmeny po dlhom čase a intenzívnej práci s dieťaťom, preto je dôležité venovať sa dlhodobej pravidelnej starostlivosti od raného veku detí (resp. od zistenia poruchy alebo postihnutia) až po ukončenie prvej prípravy na povolanie.

3. Odborné poradenstvo a komunikácia

Rýchlo sa meniace trendy, inovácie, legislatíva, vedecký aj technický pokrok vytvárajú nielen možnosti, ale aj požiadavky na sústavné vzdelávanie odborných zamestnancov centier. Okrem formálneho vzdelávania a účastí na odborných podujatiach je veľmi dobrým nástrojom na získavanie nových vedomostí a skúseností návšteva podobne zameraných inštitúcií a zariadení. Okrem budovania spolupráce a získavania cenných kontaktov tak môžu odborní zamestnanci získať informácie o službách, ktoré centrum nie je schopné, alebo nemôže zabezpečiť, ale pre dieťa by mohli byť prospešné, napr.:

  • chránené bývania,
  • chránené dielne,
  • špecializované rehabilitačné pracoviská,
  • svojpomocné skupiny,
  • občianske združenia,
  • neziskové organizácie a pod.

Poradenstvo sa poskytuje klientom ambulantne, telefonicky, e-mailom. Najdôležitejšia je korektná prijímacia komunikácia zainteresovaných odborníkov a rodičov ako nevyhnutný predpoklad pre optimalizované a efektívne pôsobenie.

4. Spokojnosť klientov

Názor klientov (detí, rodičov, učiteľov) na poskytované služby je výborným prostriedkom pre udržanie aktuálnosti poskytovaných služieb, vyššiu motiváciu odborných zamestnancov, ako aj pre zistenie chýb, na ktoré by sa neprišlo bez toho, aby mal možnosť klient vyjadriť svoj názor. Často sa stáva, že tak zistíme drobné nedostatky, ktorých odstránenie nevyžaduje veľké úsilie, ale podstatne zvýši spokojnosť a prehĺbi spoluprácu.

5. Blízkosť poskytovaných služieb

Odborní zamestnanci centra za vopred dohodnutých podmienok môžu pracovať v domácom alebo v školskom prostredí dieťaťa. Ideálne je, ak centrum disponuje služobným autom, vďaka ktorému sa ku klientovi vie efektívne dopraviť personál, materiál a pomôcky. Ide najmä o prípady, kedy by sa príchod rodiča s dieťaťom do centra mohol z rôznych príčin odďaľovať. Blízkosť poskytovaných služieb pre učiteľov znamená byť k dispozícii v prípade potreby.

6. Skorá pomoc 

Výhodou môže byť špecializácia aj na služby pre deti raného veku (0 – 3 roky). V centrách možno spolupracovať s detskými lekármi, klinickými psychológmi a logopédmi, sociálnymi pracovníkmi, šíriť osvetu a aktívne vyhľadávať rodičov detí so zdravotným znevýhodnením tak, aby sa informácia o poradenských a intervenčných službách, ktoré môže centrum poskytnúť, dostala rodičom dieťaťa čo najskôr po zistení postihnutia. Pri deťoch v predškolskom a školskom veku považujeme za skorú pomoc diagnostiku a poradenstvo čo najskôr po avizovaní problémov zo strany školy. Najmä u žiakov v primárnom vzdelávaní je takáto rýchla pomoc kľúčová, nakoľko pri dlhšie trvajúcom zlyhávaní môže veľmi rýchlo nastúpiť odpor ku škole a s ním súvisiace problémy v správaní, ktoré sa spravidla naprávajú podstatne ťažšie. Dôležitým prvkom zabezpečenia skorej pomoci je tiež informovanie a vzdelávanie učiteľov v skorom odhaľovaní náznakov porúch a postihnutí, aby vedeli možné riziká identifikovať a poznali ďalší postup.

Externé faktory efektívneho špeciálnopedagogického poradenstva

1. Ochota rodiča spolupracovať

Naplnenie predpokladu závisí od osobnosti, od profesionálnych schopností špeciálneho pedagóga, a najmä od osobnosti rodiča, resp. rodičov. 

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály