Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Aktivizujúce metódy edukácie - Problémová metóda

Dátum: Rubrika: Príklad z praxe Zo seriálu: Koncepcie vyučovania

Problémová metóda predstavuje užšie vymedzenie zo širokej koncepcie problémového vyučovania. Pri tvorbe problémovej úlohy vychádzame  z okruhu učiva a z odborného zamerania žiakov. 

Problémom alebo problémovou situáciou  rozumieme otázku, ktorá neobsahuje všetky potrebné  údaje k vytvoreniu odpovede, náročnú situáciu, ktorú žiak môže vyriešiť (prekonať jej teoretickú alebo didaktickú záťaž) svojou aktivitou, napr. skúmaním,  syntézou alebo analýzou zadaných (známych) údajov, resp. úlohu, ktorej spôsob riešenia ani výsledok žiak nepozná, ale má vedomosti a schopnosti k vytvoreniu postupu riešenia tejto úlohy. Žiak pri riešení úlohy vytvára na základe predpokladov hypotézy, ktoré v ďalšom kroku overuje.

Didaktický problém obsahuje vždy tieto znaky:

  • neznámy prvok;
  • známy alebo zadaný prvok (prvky);
  • podmienky, ktoré určujú súvislosti a vzťahy medzi neznámymi a známymi prvkami.

Klasifikácia problémových úloh podľa náročnosti:

  1. Doplnenie neúplného textu z hľadiska logického posúdenia.
  2. Neštandardné usporiadanie časti do celku.
  3. Nájdenie  a opravenie úmyselnej chyby v zadaní.
  4. Vyčlenenie úd
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk