Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Využitie vyučovacích metód pri výučbe komunikácie
Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Komunikácia
Každá vyučovacia metóda má kladné aj záporné stránky. Napriek tomu, že poukazujeme na tvorivé a motivačné metódy, ktoré sa dobre uplatňujú pri výučbe predmetu komunikácia, nepopierame efektívnosť metód slovných, ktoré umožňujú v najkratšom čase odovzdať rozsahom veľkú informáciu, predložiť žiakom problém. Umožňujú rozvíjať abstraktné myslenie žiakov. Názorné metódy zvyšujú efektívnosť vyučovania s prevažujúcim názorno-obrazným myslením. Praktické vyučovacie metódy sú nenahraditeľné pri upevňovaní spájania teórie s praxou.
Pri výbere metód a foriem vzdelávania treba akceptovať: vek študentov, predchádzajúce vzdelanie a predchádzajúcu prax. Pri vymedzení pojmu didaktickej metódy vychádzame z analýzy jej vzťahu k objektívnym a subjektívnym činiteľom didaktického procesu – k cieľu, obsahu, princípom, prostriedkom, organizačným formám výučby, vyučujúcemu a študentovi, ktorého treba motivovať (Horňáková A., 2008).
Voľbu vyučovacej metódy ovplyvňuje: druh a stupeň školy; charakter predmetu; cieľ, téma; psychologická charakteristika žiakov a triedy ako celku; zaradenie metódy do systému iných metód; osobnosť učiteľa.
Fázy vyučovacieho procesu
- motivačné metódy: úvodné (motivačné rozprávanie, rozhovor, demonštrácia), priebežné (motivačné výzvy, aktualizácia obsahu, uvedenie príkladu z praxe),
- expozičné metódy: monologické, názorné demonštračné, metódy umožňujúce heuristicky prístup, metódy samostatnej práce,
- fixačné metódy: metódy cvičenia, precvičovania, opakovania vedomostí,
- reprodukčné vyučovacie metódy: nie sú určené na formovanie tvorivej samostatnosti študenta, slabo podporujú rozvíjanie analytického myslenia (Babanskij J., Potašnik M., 1998)
Vybrané vyučovacie metódy a ich využitie pri výučbe komunikácie
Monologické metódy
Možno využiť metódu výkladu, vysvetľovania, prednášky a tzv. interaktívne prednášky.
Výklad – postup, keď učiteľ v priebehu svojho monológu vstupuje do interakcie so študentmi, pričom im kladie otázky, ukladá jednoduchšie učebné úlohy. V priebehu výkladu možno využiť tzv. „provokačný princíp“, ktorý spočíva v tom, že učiteľ vyslovuje sporné tvrdenia, ktoré sú motivujúce a didakticky prínosné. Keď začnú učiteľovým tvrdeniam oponovať, mení sa klasický výklad na interaktívny, či na dialogickú metódu. Monologická metóda môže mať aj podobu tzv. inštruktáže s obsiahnutím určitej úlohy, napr.: Rozoberte modelovú situáciu a zhodnoťte správny postup, pokiaľ s postupom nesúhlasíte, navrhnite iný postup. Tú treba doplniť ďalšou metódou, napr. inscenačnou, alebo využitie širšej inštruktáže v súvislosti s praxou. Monologické metódy možno využiť pri výučbe komunikačného cyklu, štýlov komunikácie, neverbálnej komunikácie či asertivity. Pri výučbe sa najviac dá využiť práca s textom produktívnej povahy, kde text podnecuje tvorivú činnosť žiaka, napr. riešením problémov, o čom text pojednáva.
Dialogické metódy
Najpoužívanejšie sú rozhovor, diskusia a metódy tvorivého charakteru.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk