Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hodnotenie kvality školy z pohľadu komplexného manažérstva kvality – aplikačná prax
Dátum: Rubrika: Príklad z praxe Zo seriálu: Klíma školy
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
V príspevku zodpovieme otázky zamerané na zisťovanie názorov na kvalitu školy. Na základe aplikovania princípov manažérstva kvality školy ponúkame vzor a odporúčania, ako možno tento proces podporiť. Opisujeme nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy, pretože je dobré poznať názory zamestnancov, ich predstavy o smerovaní školy, ich želania v oblasti odborného rastu a kariéry, ich hodnotenia aktuálneho stavu činností a výsledkov. Príspevok k téme hodnotenia kvality školy s názvom „TQM – komplexné manažérstvo kvality v školskom prostredí“ pripravujeme v Manažmente školy v praxi č. 4/2021.
Fenoménom posledného obdobia aj v školskom prostredí sa stáva orientácia na kvalitu. Financovanie školstva odvíjajúce sa od počtu žiakov vytvorilo medzi školami konkurenciu. Orientácia na kvalitu sa ukazuje byť životnou nevyhnutnosťou. Systém kvality slúži k rozvíjaniu podvedomia AKO a PREČO určité veci realizovať, dokumentujú sa postupy prác a dôkladne sa zaznamenávajú výsledky, ktoré preukazujú, čo bolo urobené.
Princípy manažérstva kvality aplikované v praxi
Kvalitná škola má kvalitný výchovno-vzdelávací proces. Kvalitné vzdelávanie je prácou kvalitných učiteľov, ktorí sú väčšinu svojho pracovného času vo svojej odbornej činnosti sami, bez priamej kolegiálnej spolupráce či kontroly, a pritom musia napĺňať vysoké očakávania iných, napr. žiakov, rodičov, vedenia školy, širokej verejnosti. Vedenie školy musí vedieť dobre odhadnúť, kedy sa treba zastať učiteľov, napr. pri niektorých konfliktoch ráznejšie podporiť spoločné smerovanie a rozvoj školy ako celku. Ak má vedenie školy učiteľov dobre riadiť a viesť, musí poznať ich názory. Je dobré, aby sa smerovanie školy budovalo na názoroch a odborných presvedčeniach zamestnancov.
Snahou vedenia školy pri zvyšovaní kvality školy by mala byť podpora vzdelávania zamestnancov. Vyučujúci si môžu rozširovať aprobácie, vykonať atestácie. Aj keď v súčasnosti je ponuka vzdelávania pre učiteľov dosť obmedzená, učitelia si našli spôsob sebavzdelávania. Využívajú ponuky rôznych webinárov, diskusií, štúdia odbornej literatúry.
Príklad:
V plánoch osobného profesijného rozvoja mnohí učitelia uvádzajú, že pre svoj rast by radi zvolili vzdelávacie aktivity, ktoré vedú k získaniu expertných pedagogických kompetencií. Radi by absolvovali kontinuálne vzdelávanie so zameraním na moderné metódy a trendy vo vyučovaní svojich aprobovaných predmetov, špecializované vzdelávania pre rozvíjanie kompetencií triedneho učiteľa, vedúceho predmetovej komisie.
Vedenie školy by malo mať záujem dosiahnuť vyšší počet vzájomných hospitácií, otvorených hodín, usporiadanie metodického dňa na škole. Výborné by bolo, keby vyučujúci referovali o vyskúšaných trendoch a nových metódach z preštudovanej literatúry.
Príklad:
Veľa učiteľov po večeroch, víkendoch, v dňoch voľna študuje odbornú literatúru. Neraz si s kolegyňami odporúčame literatúru, vymieňame názory na prečítané knihy, články. Väčšinou je to rozhovor dvoch – troch ľudí. Je rozumné uvádzať ako jeden z bodov pracovných porád príspevok vyučujúcich o témach v odbornej literatúre.
Kvalitnú školu tvoria kvalitní pedagógovia, ide o kvalifikovaných, profesijne zdatných pedagógov pristupujúcich k žiakom s rešpektom, profesionálne podporujúcich žiakov, rodičov, kolegov. Dôležité sú nielen ich profesijné kompetencie, ale aj osobnostné charakteristiky, ochota spolupracovať s kolegami a vytvárať tak pozitívnu klímu školy.
Spolupráca so žiakmi a rodičmi
Pri budovaní kvalitnej školy sa treba zamerať aj na spoluprácu so žiakmi a rodičmi. Musíme si vybudovať účinnú spoluprácu vnútri školy medzi vedením, učiteľmi a žiakmi i z vonkajšieho priestoru školy medzi pedagogickými, odbornými zamestnancami a rodičmi. Vnútornú komunikáciu medzi vedením školy a žiakmi zastrešuje žiacka školská rada. Reprezentuje žiakov a zastupuje ich záujmy vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy. Je iniciatívnym a poradným samosprávnym orgánom, ktorý sa vyjadruje k otázkam výchovy a vzdelávania. Má 5 až 9 členov a tvoria ju tí žiaci piateho až deviateho ročníka, ktorí vo voľbách získali najvyšší počet hlasov žiakov zúčastnených na voľbách. V štatúte školskej rady sa uvádza, že žiacka školská rada sa vyjadruje ku všetkým závažným skutočnostiam, ktoré sa vzťahujú k práci školy, vyjadruje sa k návrhom a opatreniam školy v oblasti výchovy a vzdelávania a podáva návrhy na mimoškolské činnosti a podujatia, ktoré zároveň organizuje. Rieši problémy a sťažnosti žiakov s vedením školy. Zastupuje žiakov vo vzťahu k riaditeľovi a k vedeniu školy, predkladá im svoje stanoviská a návrhy, zastupuje žiakov aj navonok. Prijíma, konzultuje a iniciuje návrhy na zveľadenie priestorov školy. Iniciuje školskú záujmovú činnosť. Podieľa sa na tvorbe a dodržiavaní školského poriadku.
V českých školách je rozšírená značka Rodiče vítáni pre všetky české školy, ktoré sú otvorené rodičom. Školy musia spĺňať niekoľko kritérií, napr. voľný vstup rodičov do školy, uverejnenie kontaktov na všetkých vyučujúcich školy, informácia o všetkom, čo sa na škole deje, komunikácia medzi rodičmi a školou, usporiadanie školských akcií pre rodičov v termínoch a hodinách, ktoré im umožňujú sa aktivít zúčastniť.
Hodnotenie kvality školy
Hodnotenie kvality školy môže byť zamerané na napĺňanie cieľov podľa koncepčného zámeru rozvoja školy. Pri hodnotení možno posudzovať, ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom vzdelávacom programe, analyzovať úspešnosť žiakov v externých meraniach (celonárodných a medzinárodných), hodnotiť účasť a umiestnenia žiakov v súťažiach, reprezentáciu školy na verejnosti. Pri hodnotení získavame aj spätnú väzbu od rodičov žiakov, absolventov školy, zriaďovateľa, vonkajších odborníkov. Ide o otvorené sebahodnotenie školy s cieľom označiť silné a slabé stránky školy vrátene návrhov a opatrení. Pri hodnotení zisťujeme súvislosti a okolností, ktoré výsledný stav ovplyvňujú. Medzi nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy patria aj pravidelné stretnutia s rodičmi na triednych zasadnutiach ZRŠ, stretnutia riaditeľky školy s členmi Rodičovskej rady a Rady školy, dotazníky pre žiakov a rodičov, analýza úspešnosti žiakov na súťažiach a predmetových olympiádach, porovnávanie a analýza interných a externých meraní, SWOT analýza.
Názory a predstavy o smerovaní školy
V každej škole je dobré poznať názory zamestnancov, ich predstavy o smerovaní školy, želania v oblasti odborného rastu a kariéry, hodnotenia aktuálneho stavu činností a výsledkov. Pokiaľ sa vedenie školy zaujíma o názory zamestnancov, dokáže im do určitej miery vychádzať v ústrety, zamestnanci cítia so školou väčšiu spolupatričnosť, sú ochotní ísť do spoločného diela s väčším pracovným nasadením, elánom a záujmom a do zamestnania chodia radšej. Sebahodnotenie školy by malo byť pravidelné. Do hodnotenia by sa mala zapojiť celá škola, od vedenia školy cez pedagógov, žiakov, rodičov, zriaďovateľa a napokon aj verejnosť.
Sebahodnotenie umožňuje škole identifikovať jej silné aj slabé stránky, príležitosti a ohrozenia.
Na sebahodnotenie školy možno použiť Dotazník na hodnotenie školy učiteľmi (Turek, 2009). Cieľom dotazníka je získanie údajov, informácií prostredníctvom výpovedí skúmaných osôb. Dotazníková metóda je najvhodnejšia a pomerne rýchla metóda na získanie dát od väčšieho počtu respondentov. Dotazník je anonymný, respondenti môžu úprimne hodnotiť jednotlivé stránky školy.
Dotazník je rozdelený na 3 časti.
1. časť je zameraná na jednotlivé stránky školy. Učitelia hodnotia vybavenie, vzhľad školy, vzťahy medzi zamestnancami, kvalitu učiteľov, ďalšie vzdelávanie, riadenie školy, spoluprácu vedenia školy so zamestnancami, kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu a pod. V 2. časti učitelia vyjadrujú súhlas s tvrdeniami vzťahujúcimi sa na školu. Vyjadrujú sa k dvadsiatim výrokom, ktoré sa zameriavajú na vedenie a riadenie školy, oddanosť ľudí a motiváciu, vzťahy medzi zamestnancami. V 3. časti dotazníka sa vyučujúci vyjadrujú k silným a slabým stránkam školy, k opatreniam a ohrozeniam, robia SWOT analýzu školy. Hodnotia a klasifikujú jednotlivé činitele vplývajúce na kvalitu, rozdelené na štyri činitele: silné a slabé stránky organizácie, príležitosti a hrozby.
Príklad:
Dotazník na hodnotenie školy učiteľmi
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľujem si Vás požiadať o vyplnenie dotazníka, ktorým chcem zistiť vaše názory na kvalitu našej školy. Prosím, aby ste dotazník vyplnili zodpovedne a úprimne, aby ste vyjadrili len svoje vlastné názory. Dotazník je anonymný, jeho výsledky budú využité v mojej záverečnej práci k funkčnému vzdelávaniu. Vaše odpovede v žiadnom prípade nezneužijem vo Váš neprospech.
Ďakujem Vám za spoluprácu.
I. Pokúste sa ohodnotiť jednotlivé stránky našej školy pomocou nasledujúcej škály: 0 – neviem to posúdiť, 1 – je to výborné, som veľmi spokojný/á, 2 – je to veľmi dobré, som spokojný/á, 3 – je to priemerné, 4 – je to slabé, som nespokojný/á, 5 – je to nedostatočné, som veľmi nespokojný/á.
a) | Úroveň výchovy a vzdelávania na škole | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
b) | Riadenie školy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
c) | Školský vzdelávací program | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
d) | Spolupráca vedenia školy s učiteľmi | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
e) | Ďalšie vzdelávanie učiteľov | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
f) | Kultivované prostredie školy pre zamestnancov a žiakov | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
g) | Podmienky k modernému vyučovaniu | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
h) | Materiálne vybavenie školy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
i) | Didaktická a estetická podnetnosť učební | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
j) | Vzťahy medzi zamestnancami školy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
k) | Kvalita učiteľov školy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
l) | Zapojenie rodičov do života školy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
m) | Starostlivosť školy o žiakov v čase mimo vyučovania | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
n) | Skúšanie a hodnotenie žiakov | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
o) | Kontakt školy s rodičmi | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
p) | Ponuka záujmových krúžkov pre žiakov je bohatá a pestrá | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
r) | Úroveň školy celkovo | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
II. Uvádzam niekoľko výrokov vzťahujúcich sa na našu školu. Pokúste sa ohodnotiť, do akej miery súhlasíte s príslušným výrokom a to tak, že k jednotlivým výrokom pripíšete to číslo na nižšie uvedenej škále, ktoré najlepšie vyjadruje Váš názor: 1 – silne súhlasím, 2 – súhlasím, 3 – ani súhlasím, ani nesúhlasím, 4 – nesúhlasím, 5 – silne nesúhlasím.
a) | Naša škola potrebuje zmenu | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
b) | Vedenie školy považujem za kompetentné | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
c) | Vedenie školy sa snaží zvyšovať kvalitu školy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
d) | Vedenie školy hodnotí zamestnancov školy spravodlivo | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
e) | Som rád/rada, že učím na tejto škole | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
f) | Naša škola má v okolí veľmi dobré meno | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
g) | Odporučil(a) by som známym, aby svoje dieťa dali študovať na našu školu | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
h) | Vedenie školy podporuje ďalšie vzdelávanie učiteľov | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
i) | Kritéria na udeľovanie osobných príplatkov a odmien sú mi jasné | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
j) | Kritéria na udeľovanie osobných príplatkov a odmien považujem za správne | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
k) | V nenárokových zložkách mzdy som odmeňovaný/á adekvátne | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
l) | Iniciatíva a tvorivosť učiteľov sú vedením školy oceňované | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
m) | Vedenie školy rozhoduje samo, a to autoritatívne | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
n) | Vzťahy medzi učiteľmi na našej škole sú veľmi dobré | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
o) | Na poradách môžem bez obáv vyjadriť svoj názor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
p) | Spolupráca učiteľov v rámci medzipredmetových vzťahov je veľmi dobrá | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
r) | Na škole je disciplína a poriadok | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
s) | Žiaci opúšťajú našu školu dobre pripravení | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
t) | S kvalitou našej školy som spokojný/á | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
III. SWOT analýza školy
1. | Za prednosti (silné stránky) našej školy považujem najmä: | |
2. | Za nedostatky (slabé stránky) našej školy považujem najmä: | |
3. | S cieľom zvýšiť kvalitu našej školy odporúčam realizovať najmä tieto opatrenia: | |
4. | Podľa môjho názoru kvalitu našej školy môže v horizonte najbližších 10 rokov ohroziť najmä: |
Odporúčania pre prax
Pre prax vedúceho pedagogického zamestnanca na rôznych pozíciách je dôležité:
- podporovať nové myšlienky, nápady od každého, zo všetkých zdrojov,
- snažiť sa pristihnúť ľudí, keď robia niečo správne a hneď ich za to pochváliť,
- považovať problémy za príležitosť niečo vyriešiť, ľudia musia cítiť, že máme záujem vedieť o všetkých problémoch, že si vážime, keď nás na ne upozornia,
- dôverovať zamestnancom a kontrolovať ich len do tej miery, do akej je to skutočne potrebné,
- poznať názory ľudí, ktorých sa zmeny dotýkajú, brať ich pri rozhodovaní do úvahy,
- podporovať šírenie informácií a otvorenú komunikáciu,
- dávať najavo, že každý nápad, pripomienky, kritika, sťažnosť, problém sú vítané a vážne sa nimi zaoberať,
- pozorne počúvať, vytvárať prostredie, v ktorom môžu kolegovia naplno preukázať a využiť svoje schopnosti na dosahovanie cieľov školy,
- motivovať spolupracovníkov k zlepšovaniu výkonov,
- vzdelávať a podporovať vo vzdelávaní zamestnancov,
- neaplikovať syndróm neomylného vedúceho zamestnanca,
- mať dostatok humoru.
Cieľom manažérstva kvality v škole je podporiť zmysel pedagogických aj nepedagogických pracovníkov pre sústavné zlepšovanie vlastnej práce. Myslíme pri tom na zlepšovanie procesov, t. j. nielen na zlepšenie vedomostnej úrovne absolventov školy, ale aj na neustále zlepšovanie vyučovacích metód a foriem, zlepšovanie kontroly a hodnotenia žiakov, zlepšovanie školskej dochádzky a pod.
LITERATÚRA:
- HRMO, R., KRPÁLKOVÁ-KRELOVÁ, K., 2010. Zvyšovanie kvality vyučovacieho procesu. Bratislava: Nakladateľstvo STU. ISBN 978-80-227-3249-9.
- HRUBÁ, J., CHVÁL, M., 2019. Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7598-392-3.
- CHVÁL, M., 2018. Na naší škole nám záleží. Praha. Portál. ISBN 978-80-262-1321-5.
- TUREK, I., 2009. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-243-6.
TQM – komplexnému manažérstvu kvality v školskom prostredí sa budeme venovať podrobnejšie v odbornom časopise Manažment školy v praxi č. 4/2021.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk